Vering Sankey

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard

Vering Sankey

Berichtdoor Gerard » 10 Nov 2012, 17:17

Eindelijk weer eens tijd gehad om wat aan het off-road caravan project te doen.

Ik heb het verenpakket ontroest en flink in het vet weer gemonteerd.
Het kleinste blad is twee plaatsen naar beneden geschoven zodat er nu drie bladen niet meer meedoen.
Daar zal hij toch wel wat soepeler van worden? ... :D

BTW: heeft iemand toevallig nog een remtrommel voor een Sankey liggen? (mag versleten zijn)

Gerard

Roger B.

Re: Vering Sankey

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2012, 19:07

Vet? mij is ooit verteld dat bladveren zelfdempend zijn, en er tussen de bladen dus geen vet mocht... onzin? of wel waar en bewust of onbewust gekozen voor vet?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2012, 19:22

Roger B. schrijft:
Vet? mij is ooit verteld dat bladveren zelfdempend zijn, en er tussen de bladen dus geen vet mocht... onzin? of wel waar en bewust of onbewust gekozen voor vet?

Dat is mij ook geleerd. Maar dat ging over landbouwwagens waar vaak ook geen schokbrekers opzitten. :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2012, 19:51

heeft een sankey schokbrekers dan?
gone

Gerard

Berichtdoor Gerard » 10 Nov 2012, 19:58

Ik heb daarvan ook wel gehoord, maar ook andere verhalen.
En als die bladen aan elkaar zijn geroest dan veren ze al helemaal niet.
Daar komt nog eens bij dat de opbouw veel lichter wordt dan waar de Sankey voor bedoeld is.
(ik kreeg er toen ik er met mijn bescheiden lichaampje op ging staan, geen beweging in :D )

Dus mijn gedachtegang is: als de bladen soepel en vrij tov elkaar kunnen bewegen en ik minder bladen toepas, moet je met een lager gewicht toch meer vering hebben ...
Er zitten LR109 dempers op.

Gerard

P.S. het gaat om 8 veerbladen (!) ... De dempers zijn op de foto nog niet gemonteerd.

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2012, 20:17

Er is in ieder geval goed over nagedacht! ;) Ben benieuwd naar de vorderingen, hou ons op de hoogte!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2012, 20:24

Roger B. schrijft:
Vet? mij is ooit verteld dat bladveren zelfdempend zijn, en er tussen de bladen dus geen vet mocht... onzin?

Tja, je komt hier bij een typisch bladveer-probleem.
Nieuw veren bladveren best aardig, en de frictie tussen de verschillende bladen zorgt voor demping. Gaat ze roesten dan worden ze "harder" en onvoorspelbaarder: eerst hard en dan "breekt" de roestlaag etc.

Veren in het vet zetten en houden is zo gek nog niet - als het verlies aan demping tenminste geen probleem is. De truuk van de parabool-veren berust overigens op helemaal geen frictie: de bladen zijn onderling los - daarom dus moet je bij parabolen eigenlijk altijd (nieuwe) schokdempers hebben.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2012, 20:37

Gerard schrijft:
Ik heb daarvan ook wel gehoord, maar ook andere verhalen.
En als die bladen aan elkaar zijn geroest dan veren ze al helemaal niet.
Daar komt nog eens bij dat de opbouw veel lichter wordt dan waar de Sankey voor bedoeld is.
(ik kreeg er toen ik er met mijn bescheiden lichaampje op ging staan, geen beweging in :D )

Dus mijn gedachtegang is: als de bladen soepel en vrij tov elkaar kunnen bewegen en ik minder bladen toepas, moet je met een lager gewicht toch meer vering hebben ...
Er zitten LR109 dempers op.

Gerard

P.S. het gaat om 8 veerbladen (!) ... De dempers zijn op de foto nog niet gemonteerd.

minder bladen is doorgaans de manier om aan te passen op minder gewicht, en met dempers haal je (een deel van) het gemis aan demping door invetten weer terug... denk dat het met dempers niet zo'n probleem zal zijn dat de veren gevet zijn......Wellicht dat de dempers niet genoeg dempen omdat ze voor een bladgeveerde auto zijn, die ook al demping uit de veren haalt, maar dat moet je dan proberen
gone

Terug naar “Techniek”