Grovertje, onze Defender 110TD5 uit 2002 heb ik tijdelijk geschorst :( . Door een verandering in de privésituatie en de druk van de wegenbelasting is er helaas even geen andere keuze. Grovertje wegdoen is ook geen optie, je kinderen doe je toch ook niet weg !
Nu is ze dus geschorst, en komt ze om te overwinteren in een stalling te staan.
Waar moet ik rekening mee houden ??
Accu er op, of juist eraf ? (ECU zorgen...)
Bandenspanning hoger, of juist lager ?
En wat zijn de technische checks (buiten natuurlijk een nieuwe APK) die ik zeker moet doen wanneer ze (hopelijk ergens in het volgende jaar) weer naar buiten mag ??
Erwin.
Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
-
Erwin ter Riet
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23 Mei 2012, 14:46
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
Dieseltank tot maximum gevuld ivm vermijden van condensatie van vocht in de tank en latere waterproblemen in de brandstof.
Ctek lader af en toe aansluiten op accu (bijvoorbeeld 1x per maand)
Bandjes mogen iets harder. Bij voorkeur net van de grond af (dan is iets harder niet nodig).
Niet op de handrem. gewoon een blokje voor en achter de wielen.
Niet perse in versnellingzetten als je een blokje gebruikt.
klok en radio loskoppelen. Deze twee vreten veel stroom.
Indien mogelijk niet op alarm, maar auto gewoon los laten - of anders met de sleutel op slot doen ipv met afstandsbediening; dan schakelen niet alle alarm faciliteiten bij - dus ook minder stroom verbruik. dit is afhankelijk van waar dat je em stalt.
Liefst met relatief nieuwe motor olie stallen. Dus als je 3000 km van een verversingsbeurt af zit dan wel toch even doen, inclusief oliefilter. Dit vanwege de verbrandingsproducten die in de motorolie zwevend zijn gehouden door de olie zelf, maar die gaan verzuren over de tijd.
De verzuring kan funest gaan worden bij lange stilstand >6mndn.
Versnellingsbak heeft hier iets minder last van, want deze olie komt normaliter niet in contact met verbrandingsresten van diesel en olie.
Bij het terug in bedrijf nemen na enkele maanden: remvloeistof controleren op waterinhoud. remvloeistof (DOTx) is hygroscopisch - vochtgevoelig. zou lullig zijn dat je slecht remt...
2 vochtvreters in het interieur zetten. 1 voor in en 1 in de laadbak.
indien mogelijk een paar raampjes op een kier van minstens 5 cm.
Asbak en vuilbak leeg, geen etensresten achterlaten. Goed stofzuigen en ramen aan binnenzijde nat afnemen. Hoe schonere gestald, hoe beter.
Ctek lader af en toe aansluiten op accu (bijvoorbeeld 1x per maand)
Bandjes mogen iets harder. Bij voorkeur net van de grond af (dan is iets harder niet nodig).
Niet op de handrem. gewoon een blokje voor en achter de wielen.
Niet perse in versnellingzetten als je een blokje gebruikt.
klok en radio loskoppelen. Deze twee vreten veel stroom.
Indien mogelijk niet op alarm, maar auto gewoon los laten - of anders met de sleutel op slot doen ipv met afstandsbediening; dan schakelen niet alle alarm faciliteiten bij - dus ook minder stroom verbruik. dit is afhankelijk van waar dat je em stalt.
Liefst met relatief nieuwe motor olie stallen. Dus als je 3000 km van een verversingsbeurt af zit dan wel toch even doen, inclusief oliefilter. Dit vanwege de verbrandingsproducten die in de motorolie zwevend zijn gehouden door de olie zelf, maar die gaan verzuren over de tijd.
De verzuring kan funest gaan worden bij lange stilstand >6mndn.
Versnellingsbak heeft hier iets minder last van, want deze olie komt normaliter niet in contact met verbrandingsresten van diesel en olie.
Bij het terug in bedrijf nemen na enkele maanden: remvloeistof controleren op waterinhoud. remvloeistof (DOTx) is hygroscopisch - vochtgevoelig. zou lullig zijn dat je slecht remt...
2 vochtvreters in het interieur zetten. 1 voor in en 1 in de laadbak.
indien mogelijk een paar raampjes op een kier van minstens 5 cm.
Asbak en vuilbak leeg, geen etensresten achterlaten. Goed stofzuigen en ramen aan binnenzijde nat afnemen. Hoe schonere gestald, hoe beter.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
Als je een druppellader in de stalling kan aansluiten (je kan zelfs die druppellader ook nog aan een tijdklok hangen (let wel even of de lader dan goed opstart - sommige laders doen moeilijk, andere daarentegen laden eerst wat verder door om daarna op een lager niveau te druppelen, dan is bijv eens in de week dat doorladen nog iets beter), dan hoef je je mbt alarm, radio en klokje echt geen zorgen te maken. Kan je eens in de de accu aan de lader hangen dan loopt het waarschijnlijk ook wel los (je kan de auto immers ook een maandje zeg zetten en daarna nog steeds zorgeloos starten) - en gaat dit niet goed dan was de accu toch al vermoeid.
De tank tot het randje van de vulhals vol gooien (en bij het tanken even aan de auto schudden zodat ie een "boertje doet" en ie dus echt vol gaat). Liefst eerst de tank nog een keertje echt helemaal leeg rijden (reserve meenemen).
En de banden tot max oppompen (7.5x16 mogen meestal tot ruim 4 atmosfeer). Rondom op assteunen is nog mooier voor de banden, maar hij zal maar eens ongecontroleerd van die steunen afdonderen (aardbevingen komen tenslotte voor).
En verder niet teveel zorgen maken, want een half jaartje is niet al te lang.
Groeten MarcS
De tank tot het randje van de vulhals vol gooien (en bij het tanken even aan de auto schudden zodat ie een "boertje doet" en ie dus echt vol gaat). Liefst eerst de tank nog een keertje echt helemaal leeg rijden (reserve meenemen).
En de banden tot max oppompen (7.5x16 mogen meestal tot ruim 4 atmosfeer). Rondom op assteunen is nog mooier voor de banden, maar hij zal maar eens ongecontroleerd van die steunen afdonderen (aardbevingen komen tenslotte voor).
En verder niet teveel zorgen maken, want een half jaartje is niet al te lang.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
of accu gewoon mee naar huis en daar af en toe aan de druppellader
gone
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
Als je hem echt langer laat staan, doe dan even wat diesel stabilisator in de tank en het brandstofsysteem. Huidige diesel is gevoelig voor bacteriegroei, omdt er een deel biodiesel in zit.
Als je hem te lang laat staan en daarna start, verstopt dat je filter,verstuivers en pompen. Komt vaak voor in de watersport; waar diesels de hele winter stilstaan. Spul kun je dan ook vinden in de betere watersportzaak...
http://www.bardahlstore.nl/bacteriegroei/
http://www.mevowatersport.nl/bacterie-in-de-diesel?lang=nl
Als je hem te lang laat staan en daarna start, verstopt dat je filter,verstuivers en pompen. Komt vaak voor in de watersport; waar diesels de hele winter stilstaan. Spul kun je dan ook vinden in de betere watersportzaak...
http://www.bardahlstore.nl/bacteriegroei/
http://www.mevowatersport.nl/bacterie-in-de-diesel?lang=nl
On the 8th day god invented duct tape.....
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
Die "bacterie-groei" betreft gewoonlijk een schimmel (Hormoconis resinae oftewel Cladosporium resinae).
En deze schimmel (net als eventuele bacterien) kan alleen groeien wanneer de diesel in contact staat met water en lucht. Daarom dus het advies de tank goed leeg te rijden en daarna weer goed te vullen.
De retour-diesel is warm en doe water verdampen en daarna tot de hals vullen verdrijft de laatste waterdamp. Het grensvlak water-diesel is dan geminimaliseerd, en door de tank maximaal te vullen is komt er ook geen condens bij, bovendien is de tank dan lucht-vrij zodat er nauwelijks zuurstof op dat water-diesel zal zijn.
Hiermee is de kans op organische groei echt geminimaliseerd.
Het verhaal dat een en ander samen zou hangen met de Biodiesel is redelijk ver gezocht. Deze schimmel (ook wel algengroei, of dus bacteriegroei genoemd) is al langer bekend onder de naam Jet-Fuel-fungus. Zijn ontstaan hangt samen met slordig omgaan met aardolie-producten - in de grond leven altijd al schimmels en bacterien die moeilijker organische verbindingen kunnen afbreken (bijv hout) en door het ruimhartig voorhanden zijn van olie in het leefmilieu zijn er nu organismen die hun dieet hebben aangepast.
Wel is het zo dat biodiesel iets makkelijker mengt met water zodat de organismen een aantrekkelijker leefmilieu voorgeschoteld wordt.
Groeten MarcS
En deze schimmel (net als eventuele bacterien) kan alleen groeien wanneer de diesel in contact staat met water en lucht. Daarom dus het advies de tank goed leeg te rijden en daarna weer goed te vullen.
De retour-diesel is warm en doe water verdampen en daarna tot de hals vullen verdrijft de laatste waterdamp. Het grensvlak water-diesel is dan geminimaliseerd, en door de tank maximaal te vullen is komt er ook geen condens bij, bovendien is de tank dan lucht-vrij zodat er nauwelijks zuurstof op dat water-diesel zal zijn.
Hiermee is de kans op organische groei echt geminimaliseerd.
Het verhaal dat een en ander samen zou hangen met de Biodiesel is redelijk ver gezocht. Deze schimmel (ook wel algengroei, of dus bacteriegroei genoemd) is al langer bekend onder de naam Jet-Fuel-fungus. Zijn ontstaan hangt samen met slordig omgaan met aardolie-producten - in de grond leven altijd al schimmels en bacterien die moeilijker organische verbindingen kunnen afbreken (bijv hout) en door het ruimhartig voorhanden zijn van olie in het leefmilieu zijn er nu organismen die hun dieet hebben aangepast.
Wel is het zo dat biodiesel iets makkelijker mengt met water zodat de organismen een aantrekkelijker leefmilieu voorgeschoteld wordt.
Groeten MarcS
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
en jullie denken dat alle gebruikte auto's bij de auto bedrijven op deze manier worden neergezet in de showroom of op het buitenplein?
Not :side:
Not :side:
110-Td5 X-tech 2006
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
Vergeet vooral je verzekering niet!!
Re:Geschorst -> Stallen,waar hou ik rekening mee??
Bij je verzekering moet je aangeven dat je em opstalt, dan willen/kunnen sommige verzekeringsmaatschappijen behulpzaam zijn en de verzekering veranderen naar een auto-opstal verzekering.
Mocht er iets gebeuren dan is het ding toch verzekerd.
Als je na je opstalperiode weer gaan rijden dan is het een kwestie van aangeven naar je verzekeringsmaatschappij.
Grootste voordeel als er niks is voorgevallen: je hebt in principe je verzekering niet beeindigd of onderbroken, maar op met een andere dekking voortgezet. B)
Mocht er iets gebeuren dan is het ding toch verzekerd.
Als je na je opstalperiode weer gaan rijden dan is het een kwestie van aangeven naar je verzekeringsmaatschappij.
Grootste voordeel als er niks is voorgevallen: je hebt in principe je verzekering niet beeindigd of onderbroken, maar op met een andere dekking voortgezet. B)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten