Naast het oplossen van de tik in ons huidige 2.25 blok zijn we ook aan het kijken naar een vervanger. Dit willen we alleen in een keer combineren met het vervangen van de dynamo plus toebehoren.
Op dit moment hebben we op het 2.25 blok een 24v dynamo zitten die 60 ampere levert. Deze zit op een dubbele poelie vast op de krukas.
Nu willen we naast het steken van de 2.5 NA ook de dynamo gelijk upgraden naar een 90 ampere versie.
Nu zijn we al het nodige aan het lezen geweest omdat de meeste blokken origineel in 12v laros zitten. We hebben dan ook de nodige punten gevonden waar de op moeten letten met de voltages.
- gloei pluggen moeten 24volt zijn omdat deze niet meer serie zitten zoals bij de 2.25
- carter pan overzetten om de olietemp sensor te kunnen blijven gebruiken
- nieuwe dynamo steun vinden / maken en gaten boren in de voorste en achterste distributie deksel
- startmotor van een 2.25 24v overzetten
- start solenoïde vinden voor 24 volt. (wat dit ook mag zijn)
- poelie overzetten (maar dit zou volgens mij alleen maar zin hebben als we de 60amp dynamo houden gezien de 90 amp dynamo zelf al een dubbele poelie heeft)
Maar vergeet ik nog dingen?
Verder zit ik dus even met die poelie, als ik de afbeeldingen goed gezien had van de 90 amp had die een dubbele poelie van zichzelf, maar dan moet ik dus op de krukas een driedubbele poelie hebben om ook de waterpomp en de vacuum pomp aan te kunnen drijven.
verder zou ik zoals hierboven beschreven de vacuum pomp gewoon weer als spanner willen gebruiken om zo dat gewoon in takt te houden.
2.25 naar 2.5 24v
2.25 naar 2.5 24v
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: 2.25 naar 2.5 24v
Roger B. schrijft:
dat hebben we overwogen, maar die 24 volt was een van de grote redenen om een defensie uitvoering te kiezen :D
overweeg ook even of je niet gewoon naar 12 volt wil overstappen
dat hebben we overwogen, maar die 24 volt was een van de grote redenen om een defensie uitvoering te kiezen :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 2.25 naar 2.5 24v
en wat zie je als voordeel?
vind het vooral.een nadeel...standaard aanhanger gaat niet, of je moet een 12 aansluiting maken.met omvormer en relais, je zit bij een defecte accu gelijk aan dubbele kosten, alleen een lier trekt de helft minder stroom ....verder voordeel?
vind het vooral.een nadeel...standaard aanhanger gaat niet, of je moet een 12 aansluiting maken.met omvormer en relais, je zit bij een defecte accu gelijk aan dubbele kosten, alleen een lier trekt de helft minder stroom ....verder voordeel?
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re:2.25 naar 2.5 24v
piet_g wrote:
Not wishing to sound stupid but the Series gloei pluggen were 12 Volt with a ballast resistor PRC1804 fitted in between so just check that you have 12v at the start of the plug feed and you can still use the original 2.5 12v versions.
Rob
- gloei pluggen moeten 24volt zijn omdat deze niet meer serie zitten zoals bij de 2.25
Not wishing to sound stupid but the Series gloei pluggen were 12 Volt with a ballast resistor PRC1804 fitted in between so just check that you have 12v at the start of the plug feed and you can still use the original 2.5 12v versions.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re:2.25 naar 2.5 24v
RobStewart schrijft:
In ons geval staan ze in serie, maar ik heb inderdaad vaker gelezen dat ze ook wel eens parallel zitten
- gloei pluggen moeten 24volt zijn omdat deze niet meer serie zitten zoals bij de 2.25
Not wishing to sound stupid but the Series gloei pluggen were 12 Volt with a ballast resistor PRC1804 fitted in between so just check that you have 12v at the start of the plug feed and you can still use the original 2.5 12v versions.
Rob
In ons geval staan ze in serie, maar ik heb inderdaad vaker gelezen dat ze ook wel eens parallel zitten
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: 2.25 naar 2.5 24v
Roger B. schrijft:
Heb je gelijk in. er zitten ook nadelen en uitdagingen aan. het amperage is overigens niet alleen bij de lier lager. iedere verbruiker met een gelijkblijvend wattage trekt de helft minder stoom. buiten dat je voor iedere ampere die je dynamo levert, twee keer het vermogen hebt dan 12 volt.
maar goed buiten de voor en nadelen is het ook gewoon iets wat we graag willen behouden en dat is ook mogelijk, moet alleen even kijken wat we daarvoor moeten doen. en omzetten naar 12volt is ook niet een kwestie van zomaar een andere dynamo steken namelijk..
en wat zie je als voordeel?
vind het vooral.een nadeel...standaard aanhanger gaat niet, of je moet een 12 aansluiting maken.met omvormer en relais, je zit bij een defecte accu gelijk aan dubbele kosten, alleen een lier trekt de helft minder stroom ....verder voordeel?
Heb je gelijk in. er zitten ook nadelen en uitdagingen aan. het amperage is overigens niet alleen bij de lier lager. iedere verbruiker met een gelijkblijvend wattage trekt de helft minder stoom. buiten dat je voor iedere ampere die je dynamo levert, twee keer het vermogen hebt dan 12 volt.
maar goed buiten de voor en nadelen is het ook gewoon iets wat we graag willen behouden en dat is ook mogelijk, moet alleen even kijken wat we daarvoor moeten doen. en omzetten naar 12volt is ook niet een kwestie van zomaar een andere dynamo steken namelijk..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re:2.25 naar 2.5 24v
piet_g wrote:
When I said "Series", I meant Series as in I, II, IIa or III, not "series" as in plus to min, to plus to min to plus to min to plus to min rather than plus to plus to plus to plus and min via the block ;)
In either case the Ballast resistor takes the 24v plus down to 12v.
Rob
In ons geval staan ze in serie, maar ik heb inderdaad vaker gelezen dat ze ook wel eens parallel zitten
When I said "Series", I meant Series as in I, II, IIa or III, not "series" as in plus to min, to plus to min to plus to min to plus to min rather than plus to plus to plus to plus and min via the block ;)
In either case the Ballast resistor takes the 24v plus down to 12v.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re:2.25 naar 2.5 24v
RobStewart schrijft:
Got it.. thanks ;)
In ons geval staan ze in serie, maar ik heb inderdaad vaker gelezen dat ze ook wel eens parallel zitten
When I said "Series", I meant Series as in I, II, IIa or III, not "series" as in plus to min, to plus to min to plus to min to plus to min rather than plus to plus to plus to plus and min via the block ;)
In either case the Ballast resistor takes the 24v plus down to 12v.
Rob
Got it.. thanks ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re:2.25 naar 2.5 24v
Ik zat even te denken.
Ik had ook gelezen dat de kop van een 2.5 het zelfde is als de kop van een 2.25.
Als dat zo is, kan ik dan niet gewoon de verstuivers, de water tempmeter, de olie temp meter en de gloeispiralen van de 2.25 oversteken?
Ik had ook gelezen dat de kop van een 2.5 het zelfde is als de kop van een 2.25.
Als dat zo is, kan ik dan niet gewoon de verstuivers, de water tempmeter, de olie temp meter en de gloeispiralen van de 2.25 oversteken?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten