Luchtvering D2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roamer

Luchtvering D2

Berichtdoor Roamer » 18 Okt 2012, 11:25

Luitjes,

Het komt de laatste tijd te pas en te onpas voor dat de Disco achter (bijna) op z'n sokken staat. Nu weet ik dat dit waarschijnlijk door de balgen komt. Maar omdat ik zoveel mogelijk uit wilde sluiten heb ik het truukje met de sop op de balgen toegepast, kont in de lucht en... niets te zien natuurlijk.
Is er nog een andere test die ik kan doen voordat ik blind de balgen ga vervangen?

Garoete,

Percy
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

TMW

Re:Luchtvering D2

Berichtdoor TMW » 18 Okt 2012, 11:32

Beide zijde evenveel gezakt?

Lijkt me sterk dat de balgen gelijktijdig lek zijn.
Sensor hoef je het ook niet direct te zoeken, die zitten er ook per wiel.

Ik zou eerder denken in een lek rond het centrale gedeelte.
ervan uitgaande dat beide balgen leef zijn.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Roamer

Berichtdoor Roamer » 18 Okt 2012, 13:09

Ja, beide zijden even veel.
Na starten zijn ze ook weer zo opgepompt.
Percy

Disco 2

TMW

Berichtdoor TMW » 18 Okt 2012, 13:26

Blijft de compressor draaien als de auto weer recht staat of is het een kwestie van weer even bijvullen?
Er lijkt wel ergens lucht weg te lekken, via aansluitingen of compressor.
Als de auto aan beide zijde is gezakt lijkt me een balg of sensor niet de oorzaak.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Okt 2012, 18:22

staat van de balgen is lastig te bepalen, ook met zeepsop. als de auto een cm dieper in de veer staat kan ie maar zo in een paar minuten leeg zijn, terwijl je nu niks ziet. als de balgen ouder zijn dan een jaar of 7 kun je het verwachten, is het nu nog niet zo ver, dan komt het.

dat de auto gelijk zakt links en rechts zegt niks.....balgen, sensoren en kleppen zijn per kant apart...dus ik ben het niet met TMW eens dat het gelijk zakken links en rechts betekend dat de storing in de luchtverzorging gezocht moet worden.

lekje balgen komt veel vaker voor dan lekke kleppen, dus ook de kans dat het aan beide balgen ligt groter dan beide kleppen......

ik zou voor de balgen gaan, zeker als je onderlangs scheurtjes ziet in,het oppervlak van het rubber

paddockspares of island4x4 zijn waarschijnlijk het voordeligst (tel verzendkosten mee in de vergelijking)
gone

Roamer

Berichtdoor Roamer » 19 Okt 2012, 10:21

Hmmm, zie wel wat in beide theorieen.
Omdat ze gelijk blijven iets gezamelijks, maar wat... letterlijk m'n oor ook te luister gelegd, maar gaf ook geen soelaas. Compressor blijft om die reden ook niet continu draaien.
Balgen zijn veel vaker de boosdoener, maar waarom dan beide zijden?
De pest is ook dat het niet altijd is. Kan best een paar dagen, zeg een week tussen zitten.
Ik ga dit weekend het geheel eens nog beter onder de loep nemen. Mooi sleutelweer zal ik maar zeggen...

Bedankt!
Percy

Disco 2

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Okt 2012, 13:23

waarom gelijk? omdat ze even oud zijn....?
gone

Roamer

Berichtdoor Roamer » 20 Okt 2012, 10:45

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Gelijk qua niveau, niet in de zin van "meteen" of "ook".
Percy

Disco 2

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 20 Okt 2012, 13:12

Als de balgen links en rechts evenveel zakken hoeft dat niet te betekenen dat het probleem niet in 1 van beide balgen gezocht hoeft te worden.

Als er namelijk eentje lekt en beide balgen staan in rust via het kleppenblok met elkaar in verbinding dan zal de druk in de balgen evenveel afnemen. Hierdoor zal de rijhoogte aan beide kanten ook evenveel zakken.

Ik weet niet of het kleppenblok in rust links en rechts verbindt, want ik ken het kleppenblok niet. Maar ik zou het toch in de balgen gaan zoeken.

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 20 Okt 2012, 13:59

JoostKenya schrijft:
Als de balgen links en rechts evenveel zakken hoeft dat niet te betekenen dat het probleem niet in 1 van beide balgen gezocht hoeft te worden.

Als er namelijk eentje lekt en beide balgen staan in rust via het kleppenblok met elkaar in verbinding dan zal de druk in de balgen evenveel afnemen. Hierdoor zal de rijhoogte aan beide kanten ook evenveel zakken.

Ik weet niet of het kleppenblok in rust links en rechts verbindt, want ik ken het kleppenblok niet. Maar ik zou het toch in de balgen gaan zoeken.

Dat van het kleppenblok durf ik ook niet te zeggen maar het zelfde probleem 2 jaar terug ook gehad waardoor de ene lekke balg na een nachtje de andere mee had genomen en de wagen op zijn gat lag...
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Terug naar “Techniek”