goedeavond,
Vriend van me rijdt met een 200tdi.
Aangezien het een 20 tal minuten duurt eer de olietemperatuurmeter op bedrijfstemperatuur staat, heb ik de thermostaat getest. Deze blijft dicht na opwarmen. Ik had verwacht een open thermostaat aan te treffen dat niet meer dicht ging en dit zou de lange duur van op temperatuur komen verklaren.
Olie en koelvloeistog staan op peil.
Motor maakt wel een ander lawaai op stationair dan ervoor.
Aangezien de thermostaat niet meer wil openen, denk ik aan motor dat lichtelijk overhit geraakt is en schade heeft gemaakt? dit zou betekenen dat het metertje of aansluitingen de foute waardes doorgeven.
Is er een manier dat ik de temperatuur van het koelwater of olie handmatig kan meten en dus niet moet vertrouwen op de juiste werking van het metertje?
indien het metertje de juiste waarde aangeeft, wat kan er dan aan de hand zijn dat ie traag op temperatuur komt?
groeten basjan
200 tdi komt traag op temperatuur
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 200 tdi komt traag op temperatuur
een tdi komt nu eenmaal heel traag op temperatuur, een vastzittede viscofan schijn dat nog wat erger te maken, uiteraard is een openstaande thermostaat helemaal drama.
hoe warm heb je gestookt waarbij de thermostaat niet open gegaan is?
je hebt een olietemperatuur meter (die dus veeel later de bedrijfstempeeratuur bereikt dan de koelvloeistof) en origineel zit er een koelvloeistof temperatuur meter....lijkt me stug dat die beiden niks aangegeven hebben als de motor te warm geweest zou zijn.
je kunt de temperatuur van de koelvloeistof meten in het reservoir.
hoe warm heb je gestookt waarbij de thermostaat niet open gegaan is?
je hebt een olietemperatuur meter (die dus veeel later de bedrijfstempeeratuur bereikt dan de koelvloeistof) en origineel zit er een koelvloeistof temperatuur meter....lijkt me stug dat die beiden niks aangegeven hebben als de motor te warm geweest zou zijn.
je kunt de temperatuur van de koelvloeistof meten in het reservoir.
gone
Re: 200 tdi komt traag op temperatuur
Roger B. schrijft:
na wat offroad, zag ik de meter op 90 graden staan(normaal rond 80), toen heb ik het stuur overgenomen om het metertje in het oog te houden. eenmaal op de gewone baan, zakte deze vrij vlot, iets te vlot vond ik, eventjes zelfs tot 70 graden. Toen heb ik hem verteld het metertje in het oog te houden en hem viel op dat ie vrij traag op temperatuur kwam.
ik heb hem tot 95 graden gestookt, bleef dicht, kwam geen beweging in.
koelvloeistofmeter zit er niet meer in, deze is vervangen door een olietemp meter door de vorige eigenaar.
dus als motor ah draaien is, mag ik gewoon reservoir opendraaien en meten?
een tdi komt nu eenmaal heel traag op temperatuur, een vastzittede viscofan schijn dat nog wat erger te maken, uiteraard is een openstaande thermostaat helemaal drama.
hoe warm heb je gestookt waarbij de thermostaat niet open gegaan is?
je hebt een olietemperatuur meter (die dus veeel later de bedrijfstempeeratuur bereikt dan de koelvloeistof) en origineel zit er een koelvloeistof temperatuur meter....lijkt me stug dat die beiden niks aangegeven hebben als de motor te warm geweest zou zijn.
je kunt de temperatuur van de koelvloeistof meten in het reservoir.
na wat offroad, zag ik de meter op 90 graden staan(normaal rond 80), toen heb ik het stuur overgenomen om het metertje in het oog te houden. eenmaal op de gewone baan, zakte deze vrij vlot, iets te vlot vond ik, eventjes zelfs tot 70 graden. Toen heb ik hem verteld het metertje in het oog te houden en hem viel op dat ie vrij traag op temperatuur kwam.
ik heb hem tot 95 graden gestookt, bleef dicht, kwam geen beweging in.
koelvloeistofmeter zit er niet meer in, deze is vervangen door een olietemp meter door de vorige eigenaar.
dus als motor ah draaien is, mag ik gewoon reservoir opendraaien en meten?
Re: 200 tdi komt traag op temperatuur
Si, mits je het zwarte kunstof exemplaar hebt`, de eerste slag even rustig aan open draaien.
Indien het "ovale"koperen exemplaar, zeer voorzichtig met een dikke handdoek oid en flinke tegendruk van je hand.
Indien het "ovale"koperen exemplaar, zeer voorzichtig met een dikke handdoek oid en flinke tegendruk van je hand.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 200 tdi komt traag op temperatuur
niet moeilijk doen over die 20 euro, gewoon nieuwe thermostaat er in, bij 95 hoort ie wel open te gaan.
waar meet je de olietemperatuur dan/?
waar meet je de olietemperatuur dan/?
gone
Re: 200 tdi komt traag op temperatuur
Roger B. schrijft:
thermostaat is al besteld.
waar de olietemp. gemeten wordt, zal ik morgen even nachecken.
zijn er geen andere mogelijkheden waardoor de motor traag op temp komt ?
niet moeilijk doen over die 20 euro, gewoon nieuwe thermostaat er in, bij 95 hoort ie wel open te gaan.
waar meet je de olietemperatuur dan/?
thermostaat is al besteld.
waar de olietemp. gemeten wordt, zal ik morgen even nachecken.
zijn er geen andere mogelijkheden waardoor de motor traag op temp komt ?
Re: 200 tdi komt traag op temperatuur
Kan nog voor minder, ERR 2803(def 200tdi blok) 9 euri 35 ex btw..
Type 88 graden, van bearmach
ooh ja, bij budget in gouda
Type 88 graden, van bearmach
ooh ja, bij budget in gouda
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 200 tdi komt traag op temperatuur
het is een TDi die worden niet of nauwelijks warm, stationair onder nul koelen ze gewoon af
gone
Re:200 tdi komt traag op temperatuur
Hoi,
Nog even een andere mogelijkheid.......
De Tdi's en dan vooral de 300 Tdi, maar ik kan me zo voorstellen dat er weinig verschil is met de 200, willen nog wel eens last hebben van een kapotte koelwater temperatuur zender (sensor). In dat geval, op het moment dat de meter in het rode vlak komt is je koppakking al gaan hemelen., tereug redernerend zou dat dus ook betekenen dat wanneer alles gewoon normaal is, dat op het dashboard tot uiting komt als zijnde : de motor komt niet op temperatuur.
Ook een nieuwe temperatuur sensor kost de wereld niet
Luke
Nog even een andere mogelijkheid.......
De Tdi's en dan vooral de 300 Tdi, maar ik kan me zo voorstellen dat er weinig verschil is met de 200, willen nog wel eens last hebben van een kapotte koelwater temperatuur zender (sensor). In dat geval, op het moment dat de meter in het rode vlak komt is je koppakking al gaan hemelen., tereug redernerend zou dat dus ook betekenen dat wanneer alles gewoon normaal is, dat op het dashboard tot uiting komt als zijnde : de motor komt niet op temperatuur.
Ook een nieuwe temperatuur sensor kost de wereld niet
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten