Ik heb net met mijn 110 een trip gemaakt naar Spanje (2000km) en ik heb het verbruik bijgehouden. Wat ik mij afvraag is, of het verbruik van 1:8,5 gebruikelijk is voor mijn type Defender.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?
Hier wat kenmerken
Defender 110 300TDi '98
Gemmiddelde snelheid snelweg 110
Gemmiddelde snelheid binnenwegen 40
Voor deze trip vier nieuwe Insa Turbo Ranger banden (265 85 R16) gekocht
Vergeet ik iets?
Alvast bedankt,
Steef
Verbruik 110 300TDi
Verbruik 110 300TDi
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
-
Landmarcs
Re: Verbruik 110 300TDi
Heb je een roof-rack (die heten niet voor niks zo)
Hoeveel lading en/of aanhanger ?
En hoeveel binnenweg/snelweg ?
En tenslotte hoeveel lucht zit er in je banden.
Ik vind 1:8.5 niet weinig. Ik rijd met mijn huidige Puma richtig 1:11 overal gemiddeld, en met de oude Td5 nog zuiniger (vooral toen ik een (werkende) overdrive had.
Aan de andere kant: gedurende de twee weken dat ik in de "binnenlanden" rond Aigues-Tortes was was het verbruik aan de hoge kant: veel bergpaden en dus kennelijk wat meer dorst.
Verder hangt het natuurlijk ook van je rechtervoet af: is het gaspedaal een aan-uit-knop en rijd je met gas tot het kruispunt om daar dan te remmen of gebruik je ook de rollende energie.
Groeten MarcS
Ik vind 1:8.5 niet weinig. Ik rijd met mijn huidige Puma richtig 1:11 overal gemiddeld, en met de oude Td5 nog zuiniger (vooral toen ik een (werkende) overdrive had.
Aan de andere kant: gedurende de twee weken dat ik in de "binnenlanden" rond Aigues-Tortes was was het verbruik aan de hoge kant: veel bergpaden en dus kennelijk wat meer dorst.
Verder hangt het natuurlijk ook van je rechtervoet af: is het gaspedaal een aan-uit-knop en rijd je met gas tot het kruispunt om daar dan te remmen of gebruik je ook de rollende energie.
Groeten MarcS
Landmarcs schrijft:
Hoi MarcS,
Ik heb geen roofrack en de reserveband zit aan de achterdeur
Ik had geen lading behalve 2 personen en een hond, dus verder niets bijzonders
Ik denk dat we 60/40 snelweg binnenweg gereden hebben
2,5 bar rondom
Veder hebben wij ook redelijk wat bergen gereden waar in terug moest schakelen naar 4 om op 80 kmpu te blijven rijden. Ik rij redelijk fluweel om mijn bijrijder te vriend te houden ;)
Heb je een roof-rack (die heten niet voor niks zo)
Groeten MarcS
Hoi MarcS,
Ik heb geen roofrack en de reserveband zit aan de achterdeur
Ik had geen lading behalve 2 personen en een hond, dus verder niets bijzonders
Ik denk dat we 60/40 snelweg binnenweg gereden hebben
2,5 bar rondom
Veder hebben wij ook redelijk wat bergen gereden waar in terug moest schakelen naar 4 om op 80 kmpu te blijven rijden. Ik rij redelijk fluweel om mijn bijrijder te vriend te houden ;)
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
-
Landmarcs
Dag Steef,
Onder de voorwaarden die jij zo noemt zou ik zeggen dat 1:8,5 als best veel valt in te schalen.
Een 300Tdi heeft de naam ± vergelijkbaar te zijn qua verbruik met de Td5, op papier zou de Td5 zuiniger moeten zijn en in de praktijk is het vaak omgekeerd. Dus zou ik zeggen dat je met een fluwelen rijstijl toch minstens 1:10 moet halen.
Groeten MarcS
Onder de voorwaarden die jij zo noemt zou ik zeggen dat 1:8,5 als best veel valt in te schalen.
Een 300Tdi heeft de naam ± vergelijkbaar te zijn qua verbruik met de Td5, op papier zou de Td5 zuiniger moeten zijn en in de praktijk is het vaak omgekeerd. Dus zou ik zeggen dat je met een fluwelen rijstijl toch minstens 1:10 moet halen.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Ehh, ik zie nog wel "iets": 265/85x16 banden (die ook meer rolweerstand geven) zijn groter in afrol-lengte.
Dus je rijdt harder en verder als de teller zegt.
Dat scheelt al gauw 6 a 7 % (uiteindelijk in jouw voordeel).
Groeten MarcS
Groeten MarcS
Landmarcs schrijft:
De afstand die ik heb afgelegd klopt volgens TomTom dus ik denk dat die bandenmaat gecorrigeerd is in de teller, ze zaten er af fabriek al op.
Denk je dat ik technisch iets kan aanvangen om het gebruik terug te brengen?
Compressie testen, injectoren testen ed?
Groet,
Steef
Ehh, ik zie nog wel "iets": 265/85x16 banden (die ook meer rolweerstand geven) zijn groter in afrol-lengte.
Groeten MarcS
De afstand die ik heb afgelegd klopt volgens TomTom dus ik denk dat die bandenmaat gecorrigeerd is in de teller, ze zaten er af fabriek al op.
Groet,
Steef
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Hallo stef en ook landmarcS
ik heb eenzelfde setup en kan je dus wat referentie data geven...
Ten eerste zegt mar dattie het niet weinig vindt
1 op 8,5 is behoorlijk aan de hoge kant inderdaad, maar (MarcS..NIET GEHEEL ONWAARSCHIJNLIJK. Ik kan daar nl iets over zeggen
Ik heb recentelijk mijn Turbo vervangen. Voordat ik dat had gedaan verbruikte ik 1op7
Nu met een nieuwe Turbo is dat ineens rond de 1 op 10 als ik met een fluwelen voetje rij
Er zijn dus factoren die een aanzienlijk verschil kunnen maken, zoals:
- zoals genoemd de Turbo
- luchtfilter
- brandstof filter
- staat van de verstuivers
- Staat van de distributie snaar (ie zit daar al rek op? )
- Afstelling van de brandstofpomp (keurigop tijd of iets vervroegd? )
Er zijn dyus nogal wat aandachts punten
Verder zijn de 300 Tdi's iets geavanceerder als de mijne hier wat ook in het verbruik uit zou moeten maken (bijv andere verstuvers als de mijne hier, net even iets meer electronica, evt Cat en / of EGR, enz)
Al met al denk ik dus dat 1op 11 wel haalbaar zou moeten zijn als alles op een europese 300 tdi optimaal is
Luke
ik heb eenzelfde setup en kan je dus wat referentie data geven...
Ten eerste zegt mar dattie het niet weinig vindt
1 op 8,5 is behoorlijk aan de hoge kant inderdaad, maar (MarcS..NIET GEHEEL ONWAARSCHIJNLIJK. Ik kan daar nl iets over zeggen
Ik heb recentelijk mijn Turbo vervangen. Voordat ik dat had gedaan verbruikte ik 1op7
Nu met een nieuwe Turbo is dat ineens rond de 1 op 10 als ik met een fluwelen voetje rij
Er zijn dus factoren die een aanzienlijk verschil kunnen maken, zoals:
- zoals genoemd de Turbo
- luchtfilter
- brandstof filter
- staat van de verstuivers
- Staat van de distributie snaar (ie zit daar al rek op? )
- Afstelling van de brandstofpomp (keurigop tijd of iets vervroegd? )
Er zijn dyus nogal wat aandachts punten
Verder zijn de 300 Tdi's iets geavanceerder als de mijne hier wat ook in het verbruik uit zou moeten maken (bijv andere verstuvers als de mijne hier, net even iets meer electronica, evt Cat en / of EGR, enz)
Al met al denk ik dus dat 1op 11 wel haalbaar zou moeten zijn als alles op een europese 300 tdi optimaal is
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
110 300tdi met lt77 en 1.2 tussenbak, fluwelen voet en geen daklast, 1:12.5
Met maggiolina en foxwing, kruisen 105 per uur IEDERE DAG 100 KM heen en weer naar Rotterdam via A16 (files!) 1:10.5
GRT Huub
Met maggiolina en foxwing, kruisen 105 per uur IEDERE DAG 100 KM heen en weer naar Rotterdam via A16 (files!) 1:10.5
GRT Huub
-
Landmarcs
steefklei schrijft:
Goed als de metingen betrouwbaar (genoeg) zijn dan moet er iets anders mis zijn (want zoals Luke ook zegt: 1:8,5 is veel - ook al is het niet onmogelijk – huubp geeft aan dat het ook heel anders kan, mijn ervaring met diverse diesels is dat ze juist bij langere afstanden heel prettig gaan presteren).
Net als Luke zou ik bij turbo en luchtinlaat-traject beginnen en brandstof-inspuiting als tweede.
Bij niet genoeg lucht zou je ook nogal wat roet moeten zien maar als het vooral bij hogere vermogens (dus snelheden) optreedt dan zie je dat niet direct. Teveel brandstof is eigenlijk hetzelfde als teveel lucht. Wat natuurlijk ook nog kan, een klein lekje in het brandstof-systeem - nu heeft een 300Tdi vlgs mij geen pomp in de tank die al een wat hogere druk genereerd zoals bij een Td5, dus je zou dan nog kunnen denken aan de retour (iedere 100 km een liter kwijtraken moet je evenwel wel ruiken).
En als het niks triviaals is dan wordt het compressie en verstuivers checken.
Groeten MarcS
Groet,
Steef
Goed als de metingen betrouwbaar (genoeg) zijn dan moet er iets anders mis zijn (want zoals Luke ook zegt: 1:8,5 is veel - ook al is het niet onmogelijk – huubp geeft aan dat het ook heel anders kan, mijn ervaring met diverse diesels is dat ze juist bij langere afstanden heel prettig gaan presteren).
Net als Luke zou ik bij turbo en luchtinlaat-traject beginnen en brandstof-inspuiting als tweede.
Bij niet genoeg lucht zou je ook nogal wat roet moeten zien maar als het vooral bij hogere vermogens (dus snelheden) optreedt dan zie je dat niet direct. Teveel brandstof is eigenlijk hetzelfde als teveel lucht. Wat natuurlijk ook nog kan, een klein lekje in het brandstof-systeem - nu heeft een 300Tdi vlgs mij geen pomp in de tank die al een wat hogere druk genereerd zoals bij een Td5, dus je zou dan nog kunnen denken aan de retour (iedere 100 km een liter kwijtraken moet je evenwel wel ruiken).
En als het niks triviaals is dan wordt het compressie en verstuivers checken.
Groeten MarcS
MarcS,
Dank je, ik ga ermee aan de slag door eerst de EGR te verwijderen en de intercooler te reinigen.
Groet,
Steef
Dank je, ik ga ermee aan de slag door eerst de EGR te verwijderen en de intercooler te reinigen.
Groet,
Steef
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor