tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden

Berichtdoor piet_g » 07 Okt 2012, 22:26

Ik meen dat het een keer ter spraken is gekomen, maar kon het niet meer terug vinden. Mijn 109 tikt bij het achteruit rijden. Vooruit is geruisloos (nou ja zonder tikken ;))

Zouden dit de kruisjes kunnen zijn of zit dit meer in de versnellingsbak??

Ik heb de kruisjes in de voorste aandrijf as pas vervangen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Re: tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden

Berichtdoor Roger B. » 07 Okt 2012, 22:29

ik heb één keer een tikkend geluid gehad (bij mij vooruit) en dat was een wiellager dat drooggelopen was
gone

piet_g

Re: tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden

Berichtdoor piet_g » 07 Okt 2012, 22:59

Roger B. schrijft:
ik heb één keer een tikkend geluid gehad (bij mij vooruit) en dat was een wiellager dat drooggelopen was

hmm.. dat moet ik dan even controleren. van de week de krik er eens onder zetten om de luisteren. en de olie in het differentieel controleren..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Re:tikken aandrijving 109 bij achteruit rijden

Berichtdoor piet_g » 21 Okt 2012, 21:34

Het heeft even een paar weken geduurd voor ik weer even kon testen met de aandrijving, maar vanavond zijn we even met laro gaan rijden en de tik is niet minder geworden, zelfs veel erger.

Het is nu een zware tik welke ook blijft wanneer je de koppeling indrukt en de tik gaat sneller wanneer de motor meer toeren maakt.

Het zijn dus duidelijk niet de wiellagers en het probleem zit dus tussen de koppeling en de voorkant van de motor.
wat ik me wel zit te bedenken is dat de startmotor op dit moment niet helemaal goed werkt omdat deze bij koudere temperaturen (onder de 10 graden) krijgt de startmotor de motor in eerste stantie niet rond, terwijl het groeilampje uit is. wanneer alles warm is dit probleem weg. maar zou een niet goed ontkoppelende startmoter een metalen tik kunnen veroorzaken?
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2012, 21:51

het niet rodkrijgen van de motor lijkt me niet direct reden te denken dat de startmotor niet vrij komt....

koppeling is (vrijwel) uit te sluiten als er geen verschil is tussen met losgelaten koppeling in de vrij de motor laten draaien en toeren maken of datzelfde met ingetrapte koppeling.

is het niet iets uit de motor? (klep, klepspeling, drijfstanglager enz)
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Okt 2012, 22:01

Roger B. schrijft:
het niet rodkrijgen van de motor lijkt me niet direct reden te denken dat de startmotor niet vrij komt....

koppeling is (vrijwel) uit te sluiten als er geen verschil is tussen met losgelaten koppeling in de vrij de motor laten draaien en toeren maken of datzelfde met ingetrapte koppeling.

is het niet iets uit de motor? (klep, klepspeling, drijfstanglager enz)

wij zaten zelf ook aan de motor te denken, maar we weten nu niet wat open getrokken moet worden, dus krukas lagers, pakkingen (koppakking, pakking spruitstuk), zuiger lagers (dus op de krukas) of misschien toch de afstelling van de kleppen.
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Okt 2012, 22:13

overigens is het probleem pas aanwezig wanneer de motor warm is. Want we hadden hem gestart om de verstuivers te testen en toen ook flink gas gegeven en toen hoorde we niks, pas toen we een stukje gereden hadden kwam de tik in eens heel snel opzetten. toen begon het blok natuurlijk ook warm te worden.
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2012, 22:36

afstelling van de kleppen kun je meten
bij opentrekken zou ik beginnen met het carter, dan kun je krukas en drijfstanglagers lostrekken en bekijken...... voordat je ingrijpend gaat demonteren
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Okt 2012, 14:53

Roger B. schrijft:
afstelling van de kleppen kun je meten
bij opentrekken zou ik beginnen met het carter, dan kun je krukas en drijfstanglagers lostrekken en bekijken...... voordat je ingrijpend gaat demonteren

Daar zat ik zelf ook aan te denken. Heb ondertussen al de nodige dingen gelezen die met dit soort tikken te maken hebben waarbij men op twee plekken aanmerkingen had. of de drijfstanglagers of de lagers in de cilinderkop.

Nu was ik voor ik begon even aan het zoeken wat alles zou kosten (even een totaal plaatje maken in verband met de financien) maar iets wat ik onder andere bij de drijfstang lagers vaak tegen kom is het zelfde artikel nummer met een toevoeging 10, 20, 30 of 40. Wat word daar mee bedoeld, want dat heb ik nog niet terug kunnen vinden. Heeft dat iets met afmetingen te maken of moet ik all die getallen kopen om een compleet pakket te hebben?
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2012, 15:12

die toevoeging zal overmaat zijn, eigenlijk met plasticide opmeten wat nu de speling en a.d.h. daarvan nieuwe maat bepalen
gone

Terug naar “Techniek”