Defender diesel wil niet aanslaan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
trikepower

Defender diesel wil niet aanslaan

Berichtdoor trikepower » 27 Sep 2012, 08:57

Beste mede landrover rijders.

Ik heb een vraagje.
Ik heb een landrover defender met een 2.5Na, die niet meer aan wil slaan.
Wat zou het kunnen zijn.

Ik kwam vorige week uit school rijden, en reed weg bij het stop licht.
Was aan het optrekken, vrij vlot.
Toen ik een kilometertje of 70 per uur reed, hoorde ik POF, waarna de motor uit viel.
Stil gekomen langs te kant van de weg weer proberen te starten maar hij sloeg niet meer aan. :(

Motor gaat wel goed rond.
In de brandstofpomp zit een elektronische klep, die de toevoer van diesel (stopt) die werkt wel.
En daar staat ook gewoon diesel, toen ik die eraf draaiden.
Als ik de leiding bij een verstuiver los draai, komt er geen diesel uit als ik hem probeer te starten.

Wat zou het allemaal kunnen wezen, en hoe kan ik dat testen.

Ik hoor het graag van jullie.

M.v.g. Jan Willem

Roger B.

Re: Defender diesel wil niet aanslaan

Berichtdoor Roger B. » 27 Sep 2012, 09:26

ben bang dat het klinkt als geknapte distributieriem....

olievuldop eraf, tuimelaar in het zicht, starten en tegelijk kijken of de tuimelaar beweegt
gone

trikepower

Re:Defender diesel wil niet aanslaan

Berichtdoor trikepower » 28 Sep 2012, 00:19

Ik heb helaas nog geen tijd gevonden om dat te testen. :(
Waarschijnlijk morgen of van het weekend.

Mischien een domme reactie van mij maar: meestal zijn er dan toch wel een paar kleppen krom.
En dat zou je dan toch wel horen.
Neem aan dat bij het starten je dan een hoop kabaal hoort.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Sep 2012, 00:33

bij deze motoren met onderloggende nokkenas kun je geluk hebben dat alleen stoterstangen krom zijn. kleppen overleven het daardoor vaak gewoon.

bij bovenliggende nokkenas wordt in een fractie van seconden de boel krom geslagen waarna de zuigers niet meer kleppen tegenkomen als de krukas draait
gone

trikepower

Berichtdoor trikepower » 29 Sep 2012, 23:19

Ik heb ondertussen gekeken.
Tuimelaars draaien idd. niet mee, als ik de motor start.
Dus ben ik het geheel aan het demonteren om er een nieuwe distributieriem op te leggen.
Nu heb ik de v-snaar poulies er al af.
Maar de stalen ring die daar nog achter zit, waar de poulies opgebouwd zitten wil er niet af.
Hebben jullie daar nog handige tips voor?
Heb het al even met een pouli trekker geprobeerd, maar dat is niet gelukt

Ik hoor graag alle mogelijke tips.

M.v.g. Jan Willem

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Sep 2012, 23:32

centrale bout er wel uit?

je zult minimaal kromme stoterstangen hebben..... klepdeksel eraf, tuimelaars terug stellen (stelboutjes zo ver mogelijk los draaien) en de tuimelaaras gelijkmatig losdraaien en verwijderen.
dan de stoterstangen verwijderen en op volgorde wegleggen (ik pak meestal strook karton waar ik gaatjes in prik en de stoterstangen daar op volgorde in)
met een lampje van bovenaf in de gaten kijken waar de stoterstangen zaten. Onderin zie je messing kommetjes, als die alle 8 onbeschadigd zijn dan is de kans groot de de kleppen ok zijn en de kop er niet af hoeft... riem en toebehoren vervangen en nieuwe stoterstangen plaatsen.
het best is om de stelschroeven in de tuimelaars ook te vervangen, die hebben ook tik gehad
gone

trikepower

Berichtdoor trikepower » 30 Sep 2012, 15:46

Ik heb besloten om er maar gelijk een ander motor blok in te gaan zetten.
Ik mis toch wel wat vermogen, met deze 2.5NA, en de zuigers beginnen ook aardig slijtage te vertonen.

Ik heb gelezen dat de 200TDI het makkelijkst is te plaatsen.
Nu wil ik ook gelijk de versnellingsbak ook maar vervangen voor eentje uit een discovery met een 200TDI zodat de top snelheid ook nog wat omhoog gaat.

Klopt het dat een 200TDI met een bijbehorende versnellingsbak uit een discovery.
Zo 1 op 1 past in de defender?

Of zijn er nog meer goeie alternatieven?
Bedankt voor de reacties.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 16:20

kan zijn dat je pook op een andere plek (verder naar achteren) door de vloer komt, bij een R380 uit een disco in een defender is dat 100% zo, dacht bij een 200 ook..

dus het best is in elk geval de hoofdbak uit een defender te nemen. Wat zit er nu in? een LT77/LT230? dan zou je de LT230 tussenbak kunnen behouden, maar dan blijf je wel je kleinere eindoverbrenging houden (waarschijnlijk 1:1,6 tegen 1:1,4 in modernere defenders en 1:1,2 in de disco)

bij gebruik van een discoblok moet je de uitlaat aanpassen omdat de turbo anders is, en de fan komt niet goed uit (wordt dan meestal kenlow in gezet)omdat de plaats op de motor anders is als bij een defender blok.

dus ja, het past er wel in, relatief goed ook, maar het is geen plug and play
gone

tim

Berichtdoor tim » 30 Sep 2012, 17:35

Als je kiest voor een origineel defender tdi blok(de 200 uiteraard), is het verreweg de snelste en makkelijkste route, zogezegd plug en play.
Geen gedoe met het uitlaatbochtje, bij/omlegging van je koppelingsleiding-het vaste gedeelte-, aanpassing oliekoelleidingen, en je radiatuurverhaal.
Deze bovenstaande zaken dus bij de discovariant.
Maar uiteraard is met tijd alles pas te maken..

Bij de def uitvoering alleen op je tussenbalk( zo noem ik 'm even) aan voorzijde chassis de beugeltjes/nokjes voor je radiatorhuis iets inkorten, om een sluitende motorklep te kunnen verkrijgen.

Indien je kunt leven met je huidige LT 77 hoofdbak, neem dan een disco tussenbak, de 1: 1.22 eindverhouding.
Zeker als je voornamelijk (snel)weg rijdt.
Niet zozeer vanwege een meer topsnelheid, veel meer omwille van minder toeren draaien bij dezelfde eindsnelheid, dus relaxter rijden met minder geluidsproductie.

Wel is het zo dat een origineel defender 200 tdi blok een stuk minder makkelijk te vinden
is(in NL) dan een disco variant.

Verders: koop een unit zo compleet mogelijk,dus met de nodige randzaken die erbij horen.
Ook waar: een def unit is wel prijziger in aanschaf dan de disco variant.
Een afweging die je moet maken.

motorcode def tdi beginnend met 11 J, de disco uitvoering 12 J.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 18:53

waarschijnlijk in verhouding de 300tdi defender blokken breder gezaaid dan de 200, en naar mijn mening een lekkerdere motor en zeker niet slechter
gone

Terug naar “Techniek”