krukas van gereviseerde v8 zit muurvast

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
retep

krukas van gereviseerde v8 zit muurvast

Berichtdoor retep » 12 Sep 2012, 22:36

Ik heb een 85' landrover met een 3.5 V8 gekocht, en daar zit een gereviseerde
motor in, maar de krukas zit muurvast.
Ik heb de auto zo overgenomen, en de vorige eigenaar heeft de motor gereviseerd,
maar nooit afgebouwd wegens geen tijd. Het is een 4 traps automaat naar de vorige
eigenaar zijn zeggen, en die heb ik met 30 tot 40kmh slechts 3km gesleept, en dan
in z'n neutraal, dus daar kan toch niks vastgelopen zijn? Ik heb nu de nokkenassen
losgezet zodat alle kleppen dicht staan, de bougies eruit, en nog geen beweging
in te krijgen, nog niet 1/10 millimeter.
Toen de waterpomp en distrubutiekap verwijderd, tandwielen en ketting er af, en nog geen beweging
in te krijgen. Carterpan eraf, maar zo op het eerste gezicht niks vreemds te zien.
Nou wil ik morgen de drijfstang en krukaslagers los maken, want iets anders blijft
er niet meer over, maar ik heb een raar gevoel dat het niks met de motor te maken
heeft, maar met de automaat. Heeft iemand hier dan ook zoiets al eens eerder mee
gemaakt, of enig idee wat hier aan de hand kan zijn? De vorige eigenaar vertelde
dat hij de motor wel al eens op de startmotor heeft laten ronddraaien, dus snapte
hij er ook niks van, en komt langs om het op zijn kosten op te lossen, maar ik
vraag het toch liever even hier, onder het mom van, you never know.

retep

Re:krukas van gereviseerde v8 zit muurvast

Berichtdoor retep » 12 Sep 2012, 22:46

btw, De vorige eigenaar heeft de krukas niet laten opmeten of polijsten, en heeft er
standaard lagers er in gezet. Verder een nieuwe nokkenas met lagers en nieuwe
hydraulishe stoters. Ook is het onderblok er niet uit geweest, en de bak ook niet
los geweest, dus vraag ik me af hoe je dan fatsoenlijk de lagerschalen aan de bakkant
kunt vervangen? Verder zijn de cillinders ook niet opgemeten of gehoond, en zijn er
hoge compressiezuigers in gezet, en is het een grote lekbak.
Whatever er aan de hand is, die motor moet gewoon uit elkaar, gemeten en zo nodig
bewerkt worden, en dan weer helemaal opnieuw in elkaar gezet worden. Daar ben ik wel
achter.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Sep 2012, 22:50

dat is niet echt een revisie geweest, dat is gewoon met nieuwe onderdelen opnieuw opbouwen...
gone

jos.daalmans

Berichtdoor jos.daalmans » 12 Sep 2012, 23:22

Hoi,

Vervelend verhaal en ik ben bang dat er een zuiger "ingeramd" is, een flinke kras in een cilinderwand heeft veroorzaakt en die waarschijnlijk de boel helemaal vastzet.
Ik heb het eens gezien met een oude BMW motor waarvan een zuigerveer afgebroken tussen de zuiger en de cilinderwand verdraaid was.

Als mogelijkheid, een voor een de drijfstangen losmaken en kijken of er beweging in de krukas komt. Kijk eerst even naar een zuiger die in de bijna bovenste stand staat, daarmee heb je de meeste kans dat je een dergelijke veroorzaker te pakken hebt.

Ik weet even niet of de 3.5 ook de "losse" bussen heeft, misschien dat even iemand kan bijspringen om dit te bevestigen?
Als dit zo is weet ik overigens niet of soms een cilinderbus naar beneden is gedrukt en zo de krukas helemaal vast zet. Je hebt dan ook kans dat een zuigerveer dan boven op de rand van de cilinderbus hangt en dus ook niet meer kan bewegen.

Ik weet niet of je het al gedaan hebt, gooi de koppen er maar vanaf, voor de prijs van een paar pakkingen hoef je het niet te laten.

Succes en sleutel ze,

Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.

retep

Berichtdoor retep » 13 Sep 2012, 00:10

Hallo Jos, de motor heeft nooit gelopen, alleen op de startmotor. Kan dergelijke schade dan ook ontstaan? De vorige eigenaar was bezig met een zelfgemaakt injectiesysteem, die hij
weer aan een computer wilde hangen, zodat hij die zelf kon uitlezen, programeren, bla bla, en
heeft hij 8 electrische ventielen op een inlaatspruitstuk gemonteerd waar weer slangetjes aan zitten, die weer in het spruitstuk verwerkt zaten, en een tros stroomkabels van hier naar tokyo, en al dat werk ga je niet doen als je weet dat je motor vast zit.
De bedoeling was dat ik die meuk er af zou gooien, en dan originele carburateurs er op, en de gas installatie afwerken, en klaar.

retep

Berichtdoor retep » 13 Sep 2012, 00:12

foto's van dat zelfbouwproject.

retep

Berichtdoor retep » 13 Sep 2012, 00:27

foto 2

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 13 Sep 2012, 17:23

Misschien zijn de big ends wel verwissel!
Ik bedoel het verkeerde bigend bij verkeerde drijfstang.
Dan kan het zo zijn dat de lagers niet passen. Net na het monteren met olie ertussen is dan wellicht nog wat beweging mogelijk. Maar na verloop van tijd niet meer.

Ik zou alle drijfstangen loshalen. Vervolgens kijk je of de krukas vrij draait. Daarna kan je 1 voor 1 de big ends aandraaien zodat je kunt zien waar het probleem zit. Als de onderdelen daarwerkelijk verwisseld zijn kan je door naar de slijtsporen te kijken en met wat puzzelen het wel weer kloppend krijgen.

Luke

Berichtdoor Luke » 13 Sep 2012, 18:38

Hoi,

Ik wil niet al te lullig overkomen, maar het eea klinkt voor mij als een zeer bedenkelijke revisie, sterker nog er is, zoals roger meende ik al zei helemaal geen spraken van revisie, maar gewoon van vernieuwen van div onderdelen, en de wijze waarop dan nog wel.......

Afijn het zij zo en "je hebt het ding aan je been" ;)
Ik zou de geschiedenis dus maar heel gauw vergeten en proberen er een mooie lopende auto van te maken.
Ga daarbij wel even zorgvuldig te werk (dat dan weer wel met de geschiedenis van eea in je achterhoofd)
Carter eraf, en bij voorkeur ook de koppen.
Alle lagerkappen, zowel drijfstang en hoofdlagers een voor een los en controleren op wijze van montage, dwz zoals joost al zei zit er niet een lagerkap verkeerd om gemonteerd, of zijn er geen lagerkappen onderling verwisseld?
Alles is genummerd als het goed is.
Let op de montage richting van de zuigers ook, vaak zijn de verbrandingskamers bijv off-centre en kunnen ze maar op 1 manier gemonteerd worden, en soms ook zijn de zijdes aan de onderkant verschillend, bijv als er olie spray nozzels in het blok zitten.
Ook van belang de montage richting van de drijfstang tov de zuiger en ook tov de krukas
Het meest ideaal is als je alle drijfstangen los kan maken van de krukas en vervolgens eerst kan controleren of de krukas netjes in de hoofdlagers draait.
Als dat het geval is kan je verdergaan met een voor een monteren van drijfstangen & zuigers, zodat je ook die individueel elke keer kan controlerendoor ze na vastzetten axiaal (horizontaal) heen en weer te schuiven (luiden noemen ze dat)

Nu brgrijp ik dat de helemotor afgemonteerd in de auto hangt, en dat eea wel een bak werk met zich mee zal brengen.
Het is aan jou in hoeverre zekerheid een rol speelt en hoeveel je daar (in werk, want je kan eigenlijk zelf alles doen als je een beetje handig bent en gereedschap hebt) voor over hebt

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 13 Sep 2012, 21:14

retep schrijft:
Ik heb een 85' landrover met een 3.5 V8 gekocht, en daar zit een gereviseerde
motor in, maar de krukas zit muurvast.
Ik heb de auto zo overgenomen, en de vorige eigenaar heeft de motor gereviseerd,
maar nooit afgebouwd wegens geen tijd.

Hoe lang heeft de motor stil gestaan en in welke omgeving en wel/niet geheel samengebouwd? Anders kunnenvastgeoestte zuigerveren ook een oorzaak zijn

Het is een 4 traps automaat naar de vorige
eigenaar zijn zeggen, en die heb ik met 30 tot 40kmh slechts 3km gesleept, en dan
in z'n neutraal, dus daar kan toch niks vastgelopen zijn?

Veel automaten zijn niet blij met slepen omdat ze dan geen olie krijgen omdat de interne oliepomp stil staat als de motor niet draait. De koppelomvormer zou -ondanks een vastgelopen bak- toch beweging van de krukas moeten toelaten. Deze staat los van evt vastlopn van een bak

Ik heb nu de nokkenassen
losgezet zodat alle kleppen dicht staan, de bougies eruit, en nog geen beweging
in te krijgen, nog niet 1/10 millimeter.

Waar draai je mee? Als de motor lange tijd heeft stilgestaan kan het goed zijn dat je een (heel) lang wringijzer nodig hebt om de eerste beweging te krijgen, daarna moet het veel soepeler gaan

Toen de waterpomp en distrubutiekap verwijderd, tandwielen en ketting er af, en nog geen beweging
in te krijgen. Carterpan eraf, maar zo op het eerste gezicht niks vreemds te zien.
Nou wil ik morgen de drijfstang en krukaslagers los maken, want iets anders blijft
er niet meer over, maar ik heb een raar gevoel dat het niks met de motor te maken
heeft, maar met de automaat. Heeft iemand hier dan ook zoiets al eens eerder mee
gemaakt, of enig idee wat hier aan de hand kan zijn? De vorige eigenaar vertelde
dat hij de motor wel al eens op de startmotor heeft laten ronddraaien, dus snapte
hij er ook niks van, en komt langs om het op zijn kosten op te lossen, maar ik
vraag het toch liever even hier, onder het mom van, you never know.

dan maar direct goed navragen wat de vorige eigenaar allemaal wel en niet heeft gedaan.

succes

Roel

Terug naar “Techniek”