Tijdens mijn vakantie heeft de stuurpomp van mijn Defender het begeven, heb het zonder stuurbekrachtiging terug naar huis kunnen redden, maar dat was wel werken met z'n zware wagen.
Ik heb in mijn Defender een 200TDi motor zitten. Er zijn verschillende modellen stuurpomp, maar volgens mijn informatie moet ik type NTC8287 hebben omdat deze voor defenders van VIN FA389633 tot VIN JA918387 is. Het VIN nummer van mijn wagen valt daar binnen.
Ok, dat vervangen van die pomp lijkt me eigenlijk niet zo spannen, maar ik wil graag jullie mening hebben over de kwaliteit van de verschillende merken pompen. Een echte Land Rover pomp kost nieuw ruim € 500, maar merken als Allmakes en Bearmach kunnen ze voor rond de € 250 leveren. Britpart en Paddock zelfs nog goedkoper.
Wat zijn jullie ervaringen met stuurpompen van deze leveranciers?
Een andere optie is een gebruikt exemplaar op de kop zien te tikken. Bij Jansen Used LaRo Parts is er bijvoorbeeld een te vinden voor € 95
http://www.landroverdemontage.nl/epages/62878179.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62878179/Products/NTC8287
Dat klinkt als een goede deal, maar hoe betrouwbaar is zo'n pomp, dat is natuurlijk lastig te zeggen. Als iemand van jullie nog een betrouwbare pomp heeft liggen houd ik me natuurlijk ook aanbevolen.
Als het mogelijk is wil ik graag de kapotte pomp reviseren en als reserve onderdeel achter de hand houden. Heb zoiets nog nooit gedaan, maar lijkt me wel een leuk en leerzaam klusje voor een vrije avond. Tips en tricks zijn welkom.
Kapotte stuurpomp defender 200TDi
- rrooggiieerr
Kapotte stuurpomp defender 200TDi
Def 110 HCPU '91 200Tdi
Re:Kapotte stuurpomp defender 200TDi
Koop die bij Jansen maar; kun je 5x een slechte kopen en dan zit je op hetzelfde budget als nieuw origineel.
-
Roger B.
en revisie kun je waarschijnlijk ook beter vergeten......meestal lopen ze dusdanig stuk dat er niks meer aan te redden is...
waar je ook aan moet denken, is dat er in je hydraulisch systeem slijpsel van de pomp rond kan zwerven, goed spoelen dus ..
ik heb destijds bij de stukgelopen pomp gelijk het stuurhuis mee vervangen (lekte een beetje) hoefde toen alleen tankje en slangen te spoelen
waar je ook aan moet denken, is dat er in je hydraulisch systeem slijpsel van de pomp rond kan zwerven, goed spoelen dus ..
ik heb destijds bij de stukgelopen pomp gelijk het stuurhuis mee vervangen (lekte een beetje) hoefde toen alleen tankje en slangen te spoelen
gone
Bij LRDirect leveren ze Hobourn Eaton. Dat is de OEM leverancier van LR:
http://www.lrdirect.com/NTC8287-Pas-Pump-2.5Pddt2Tdi-Jun89-To-Ju/
Groeten,
Franc.
http://www.lrdirect.com/NTC8287-Pas-Pump-2.5Pddt2Tdi-Jun89-To-Ju/
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
- rrooggiieerr
Ok, ik ben inderdaad voor een 2e hands pomp van Jansen gegaan. Veel details konden ze me er helaas niet over vertellen, bv hoeveel km er mee gereden zijn, ik waag de gok maar.
Dat slijpsel van die pomp, kan ik dat herkennen als ik de olie er uit laat lopen? Dat de olie een andere kleur heeft of zo? Het verversen van de olie is al niet zo makkelijk, en om het stuurhuis er voor te gaan verwijderen is ook zo wat. Op internet zag ik dat de stuurpomp intern een magneet heeft om slijpsel op te vangen. Ik heb de olie een kleine 4.400 km geleden vervangen, dus die zou eigenlijk nog prima moeten zijn.
Waar zou ik de boel mee moeten spoelen? Gewoon ATF Dexron II-D? Lijkt me dat die olie iets te hoogwaardig (en te duur) is om meteen na het spoelen weer weg te knikkeren.
Dat slijpsel van die pomp, kan ik dat herkennen als ik de olie er uit laat lopen? Dat de olie een andere kleur heeft of zo? Het verversen van de olie is al niet zo makkelijk, en om het stuurhuis er voor te gaan verwijderen is ook zo wat. Op internet zag ik dat de stuurpomp intern een magneet heeft om slijpsel op te vangen. Ik heb de olie een kleine 4.400 km geleden vervangen, dus die zou eigenlijk nog prima moeten zijn.
Waar zou ik de boel mee moeten spoelen? Gewoon ATF Dexron II-D? Lijkt me dat die olie iets te hoogwaardig (en te duur) is om meteen na het spoelen weer weg te knikkeren.
Def 110 HCPU '91 200Tdi
- rrooggiieerr
Even een update, ik ben gisteren begonnen met het vervangen van de stuurpomp. Natuurlijk eerste de olie laten aflopen, en deze was niet helder (zat er pas 5.000 km in) en onder in het olie reservoir zet een laag zilverkleurige drab. Lijkt op aluminium slijpsel. Ik vermoed dat dit uit de gesneuvelde stuurpomp komt. Op advies van Roger ben ik nu dus het hele systeem aan het doorspoelen. Ik heb het stuurhuis verwijderd en geopend, en ook hier zat wat van die drab in. Dat verwijderen ging gelukkig makkelijker dan gedacht, dus dat was een meevaller.
Kan dat slijpsel ernstige schade hebben aangericht in het stuurhuis? Als ik het zo met het blote oog inspecteer dan ziet het stuurhuis er wel goed uit. Ik heb hem trouwens doorgespoeld met wasbenzine, lijkt me wel ok toch? De slangen heb ik ook doorgespoeld met wasbenzine. aan de kant van het reservoir er in gegoten, en daarna met wat perslucht er voorzichtig doorheengeblazen en aan de anderekant in een potje opgevangen.
Ik ge zo weer terug naar de werkplaats om alles nog een laatste keer door te spoelen en dan weer te monteren.
Wat kan er voor gezorgd hebben dat de stuurpomp gesneuveld is? De wagen heeft een goede 250.000 op de teller staan, dus kan het gewoon ouderdom zijn? Of is er mogelijk iets anders aan de hand (corrosie in het systeem?) en sta ik over 5.000 km weer met een kapotte stuurpomp?
Bedankt voor het meedenken,
Rogier
Kan dat slijpsel ernstige schade hebben aangericht in het stuurhuis? Als ik het zo met het blote oog inspecteer dan ziet het stuurhuis er wel goed uit. Ik heb hem trouwens doorgespoeld met wasbenzine, lijkt me wel ok toch? De slangen heb ik ook doorgespoeld met wasbenzine. aan de kant van het reservoir er in gegoten, en daarna met wat perslucht er voorzichtig doorheengeblazen en aan de anderekant in een potje opgevangen.
Ik ge zo weer terug naar de werkplaats om alles nog een laatste keer door te spoelen en dan weer te monteren.
Wat kan er voor gezorgd hebben dat de stuurpomp gesneuveld is? De wagen heeft een goede 250.000 op de teller staan, dus kan het gewoon ouderdom zijn? Of is er mogelijk iets anders aan de hand (corrosie in het systeem?) en sta ik over 5.000 km weer met een kapotte stuurpomp?
Bedankt voor het meedenken,
Rogier
Def 110 HCPU '91 200Tdi
-
Roger B.
bij mijn D1 200tdi is de pomp gesneuveld bij 224000km, slijtage, waardoor intern de tonnetjes vastgelopen zijn tussen tandwiel en wand en zo de as afgebroken (zoals ze in DLD zouden zeggen...totalschaden....
wasbenzine icm atf zal de atf niet beter maken, zou de onderdelen ook nog effe spoelen met ATF (kun je hergebruiken voor alle onderdelen zodat het geen 20 liter kost)daarmee haal je dan de laatste restjes wasbenzine grotendeels weer eruit...
de gevolgen voor het stuurhuis van slijpsel zijn relatief beperkt omdat daar natuurlijk alleen wat beweegt als er gestuurd wordt en niet permanent een draaiende as met aangedreven onderdelen draait. Dat je de troep er goed allemaal uit hebt is het belangrijkst want als het spul weer in je pomp komt is die weer in no-time aan gort
wasbenzine icm atf zal de atf niet beter maken, zou de onderdelen ook nog effe spoelen met ATF (kun je hergebruiken voor alle onderdelen zodat het geen 20 liter kost)daarmee haal je dan de laatste restjes wasbenzine grotendeels weer eruit...
de gevolgen voor het stuurhuis van slijpsel zijn relatief beperkt omdat daar natuurlijk alleen wat beweegt als er gestuurd wordt en niet permanent een draaiende as met aangedreven onderdelen draait. Dat je de troep er goed allemaal uit hebt is het belangrijkst want als het spul weer in je pomp komt is die weer in no-time aan gort
gone
Ik heb bij paddockspares een ZF pomp gekocht voor ca. 70 pond (90 euro)(300TDi) zit er nu 10.000km in en werkt prima. ZF is gewoon een goed merk. De goedkoopste pomp is 48 pond. Maar ik ben toch voor de ZF gegaan. 500 euro is belachelijk.
Het is even sleutelen ca. 2-3uur. In het werkplaats handboek staat dat je van alles moet verwijderen. Dit is niet het geval. Je kan zonder veel te verwijderen de pomp eruit en indoen.
Op youtube staan een paar handige filmpjes over je er bij kan en ook hoe je je snaar erop en af kan halen.
Goed doorspoelen is belangrijk denk ik, bij mij was het alleen lekken.
Groetjes,
Jan Willem
Het is even sleutelen ca. 2-3uur. In het werkplaats handboek staat dat je van alles moet verwijderen. Dit is niet het geval. Je kan zonder veel te verwijderen de pomp eruit en indoen.
Op youtube staan een paar handige filmpjes over je er bij kan en ook hoe je je snaar erop en af kan halen.
Goed doorspoelen is belangrijk denk ik, bij mij was het alleen lekken.
Groetjes,
Jan Willem
Met vriendelijke Disco1 groet,
Jan Willem
Jan Willem
-
Roger B.
300tdi is tikkie anders en goedkoper dan de pomp van de 200 ook bij de dealer meen ik me te herinneren....
gone