startprobleeem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eric Leroi

startprobleeem

Berichtdoor Eric Leroi » 09 Sep 2012, 14:12

mijn 300tdi wil na een korte rit niet meer starten. volledig dood. alle lichtjes op het dashbord branden, behalve het oranje van het voorgloeien. als ik probeer te starten dan hoor ik na enige tijd een klikje. verder niets. ik heb diverse onderdelen nagekeken, o.a. zekeringen, startmotor en ook de batterijspanning. lijkt allemaal ok. ik kom nu uit bij de prc 6913. ik hoor geen geluid bij dit onderdeel, maar vraag mij ook af of ik wel op de goede weg ben. graag advies.
Groet,

Eric Leroi

Roger B.

Re: startprobleeem

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2012, 15:28

aangezien ik de onderdelennummers niet allemaal uit het hoofd ken...wat is prc6913?

heb je gemeten wat je spanning doet, of vanuit je contactslot signaal komt dat je de sleutel in "starten"positie draait enz?

heb je er een fabrieksalarm op?? wellicht zoëen met spider startblokkering? dat zit daar wellicht je probleem
gone

Eric Leroi

Berichtdoor Eric Leroi » 09 Sep 2012, 16:00

het is een relais dat de gloeibougies bedient. ik zie op een ander forum dat het ook aan de key fobs kan liggen. zij moeten beide een aantal malen de auto op alarm zetten. ik heb dat wel geprobeerd, maar blijkbaar moet je ze gelijktijdig gebruiken. het omzeilen van de startblokkering zou ook een alternatief zijn.
Groet,

Eric Leroi

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2012, 16:09

gloeirelais heeft geen invloed op startmotorwerking lijkt me
gone

Luke

Re:startprobleeem

Berichtdoor Luke » 11 Sep 2012, 03:29

Hallo,

Zoals roger al aangeeft, gloei-installatie is niet van invloed op het starten (rondgaan) van de motor, alleen op het al dan niet aanslaan.

De "klik" die je hoort is zeer waarschijnlijk die van het startrelais op de startmotor.

Zeer waarschijnlijke oorzaken van jou probleem zijn:
- Slechte massa verbiningen = controleer de massa kabels tussen accu, chassis en startmotor op oxidaie en maak ze evt schoon

- Slecht contact van de zgn start50 kabel op je startmotor (dat is het dunne kabeltje wat met een kabelschoentje op de startmotor geschoven zit bovenaan zeg maar = controleren en evt schoonmaken

Slecht massacontact van startmotor = controleren

- Vervuilde of zelfs defecte startmotor = demonteren, uit elkaar halen en controleren en schoonmaken (let op de koolborstels en evt slijtage hiervan) en op de staat van anker en rotor

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Philip

Re:startprobleeem

Berichtdoor Philip » 11 Sep 2012, 18:53

Als ie nog eens niet wil starten: druk dan eens voor de aardigheid op het knopje van je afstandbediening "om de deur te openen" en probeer daarna eens onmiddellijk te starten.

Ik had het ook ineens dat mn startonderbreker wakker was geworden nadat een 'vriend' aan mn LR heftig schudde terwijl ik net wou gaan starten. sindsdien ook een dashboard als een kerstboom en alleen 'klik'onder de motorkap.
knopje indrukken -> vroem weg.

Terug naar “Techniek”