Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Disco2Sava
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 Sep 2012, 22:33

Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Disco2Sava » 08 Sep 2012, 23:57

Nou..nog een paar vragen van mijn kant. Mijn vorige vragen waren vrij simpel en een easy fix.

Motor..bij stationair draaien zit er een hikje, zodra je gas bijgeeft of wegrijdt merk je er niks meer van. Vanmiddag na een stevig ritje accelereren en uitproberen van de PK's samen met een vriend tot de conclusie gekomen dat ie dat alleen doet met de airco compress aan. Compr.uit= en hikje was weg. Nou..ikke weer blij, dacht nog een ding opgelost(gaat allemaal vanzelf!) maar op terugweg naar huis weer hetzelfde hikje bij stoplicht ook met airco uit??? De toeren schommelen niet en je hoort er niks van maar je voelt het wel. Airco werkt wel maar koelt niet echt denderend, bijna niet merkbaar. Of toch iets anders. Ik ga er morgen mee verder maar dacht als iemand een idee heeft dan kan ik wat gerichter kijken.

Remmen..hier heb ik nog niks aan gedaan, dit is ook een punt voor morgen. Misschien ligt het weer aan mij en het feit dat ik niet gewend ben een 2tonner te besturen maar het zou volgens mij beter moeten. Ik moet echt veel te hard trappen om te remmen. Morgen check ik de schijven en remblokjes. Oliepeil was goed. Misschien dat iemand nog een tip heeft.

Instrumenten cluster verwijderen..lampjes doen het weer in principe na vervangen van zekering nr 33(?), behalve ergens in het midden, tussen de toerenteller en snelheidmeter. Daar is waarschijnlijk een lampje kaduk. Ook van de airco bediening werken de lampjes niet in de knoppen. Dat is wel wat aparter gezien ik nooit zou verwachten dat ze allemaal kapot gaan. Zitten er uberhaupt wel lampjes in die knoppen? Ik bedoel de knoppen voor + en - temp, knp AUTO, ECON. etc..

Ik schaam me een beetje voor de hoeveelheid info ik in 1 dag opvraag. Hoop dat jullie er begrip voor hebben.

Groeten, S.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Disco2Sava
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 Sep 2012, 22:33

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Disco2Sava » 09 Sep 2012, 01:03

Na wat ge-googel..remmen schijnen sowieso wat minder te zijn op een DISCO2. Mijn auto is ook net apk gekeurd, maar zal toch de keurmeester eens controleren morgen of de schijfjes en blokjes nog goed zijn. Hij heeft wel een remslang laten vervangen en nog wat ander klein spul, dus het is niet een van die 'erg makkelijke' keurmeesters.

Ik lees ook iets over upgrade kits, gevetileerde schijven, andere blokjes, al dan niet icm remolie verversing?

Op naar het hikje in de motor.

Groeten, S.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2012, 10:39

motor:
Wat je voelt aan "hikjes" zijn waarschijnlijk misfires, een van de mogelijke oorzaken hieervan zijn je bougie(kabel)s

Remmen; zorg voor remolie die goed is, dus nog niet veel vocht opgenomen heeft
zelf gebruikte ik EBC blokjes, besteld bij brakes4u.co.uk, de blackstuffs waren daar onwaarschijnlijk voordelig. geventileerde schijven had ie standaard al, heb bij het vervangen drilled gekocht, maar niet echt voordeel gemerkt. En ja, ook bij remmen moet dat gewicht ook zijn energie kwijt.

Aircounit zitten een stuk of 5 lampjes, bij de dealer een euro of 30, bij automaterialenzaak vaak lastig de juiste te vinden, en een euro of 20 unit er uit halen is het makkelijkst via het radio gat, links en rechts opzij zitten metalen lippen die de unit in het dash klemmen, die moeten ingedrukt worden.
De unit moet uit elkaar gehaald worden (schroefjes achterzijde) om bij de lampjes te komen.

Instrumentenpaneel
Achter het stuur zitten onderaan de rand om je tellers 2 kruisschroefjes, als die er uit zijn, de rand naar je toe trekken, zit vooraan geklemd.
stekkers van de schakelaars losklikken en rand wegnemen.
4 schroefjes houden de teller op zijn plek

nog een tip... de zoekfunktie van het forum... ook daarmee is een schat aan informatie te vinden
gone

Disco2Sava
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 Sep 2012, 22:33

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Disco2Sava » 09 Sep 2012, 11:43

Ik heb idd gisteren nog wat afge-googled, totdat ik in slaap ben gevallen! :) OOk de zoek functie van deze forum geraadpleegd, alleen viel het me op(wat ook jij zei in het andere topic) dat er over de V8 minder info is. Op andere fora's, engelstalig, waarschijnlijk USA, is wel wat meer te vinden.
Voor de motor kwam ik weer uit op de MAF. Een test zou zijn om deze los te koppelen. Ik weet van mijn andere auto uit het verleden, dat loskoppelen een fout melding geeft, en volgens de monteur die me vervolgens een standje gaf omdat ik dat had gedaan, zou het ook niks uitmaken.

Ik zal ook eens kijken vandaag hoe ik bij de kabels kom. Als ik het goed heb gezien lopen die ergens naar achteren het blok toe, tussen de tussenwand en motor. Bougies leken vrij toegankelijk. Ook mijn eerste ingeving was missfires maar mijn clk 200 schokte beduidend meer toen 1 cilinder aan het misffiren was. Maar goed, dat was dan gelijk 25% wegval, ipv nu 1 van de 8, de helft minder.

Behalve de dealer, wat is een goed adres voor onderdelen van goede kwaliteit met een een goede prijs kwaliteit verhouding?


Groeten, S.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2012, 12:12

zoals je zelf al zegt, bij een V8 voel je een cilinder die niet mee doet veel minder dan bij een 4 cilinder.
MAF lijkt me meer vermogenstekort e.d. te veroorzaken, niet misfires op af en toe een cilinder
achter het blok, slecht toegankelijk zitten 4 dubbele bobines aan elkaar waar de bougiekabels uit komen die naar de 8 bougies gaan, het management stuurt de 4 bobines aan (vonken dus altijd 2 bougies tegelijk, dus een bougie vonkt één keer per omwenteling, twee keer per viertaktcyclus.

zelf haal ik zo veel mogelijk uit engeland, de prijzen liggen daar een stuk lager dan hier in dld of in nl. De bekende adressen zijn vaak zat genoemd (Paddockspares, devon, fastfour, famousfour, rimmerbros, ribblevalley, island4x4 enz enz, zelfs bij de engelse dealer schijn je voordeliger te bestellen dan hier bij de dealer. En even voor de volledigheid, dat is niet omdat de dealer hier zo gigantisch verdient op de onderdelen, voor hem zit er ook niet absurd veel marge op.

uiteraard kun je voor alles behalve de motor ook de info over de TD5 discovery gebruiken voor de jouwe, voor de rest van de auto is er vrijwel geen verschil tussen beide
gone

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Thomas Td5 » 09 Sep 2012, 12:18

Disco2Sava schrijft:

Remmen..hier heb ik nog niks aan gedaan, dit is ook een punt voor morgen. Misschien ligt het weer aan mij en het feit dat ik niet gewend ben een 2tonner te besturen maar het zou volgens mij beter moeten. Ik moet echt veel te hard trappen om te remmen.


Leuk feitje, weet je dat Land Rover in de folder van de facelift van de D-II heeft staan "verbeterde remervaring". :) Het remmen in een D-II is wat gevoelloos, maar hij remt weldegelijk. En als je het pedaal die intrapt sta je nog heel snel stil.

Disco2Sava schrijft:
Ik heb idd gisteren nog wat afge-googled, totdat ik in slaap ben gevallen! :) OOk de zoek functie van deze forum geraadpleegd, alleen viel het me op(wat ook jij zei in het andere topic) dat er over de V8 minder info is. Op andere fora's, engelstalig, waarschijnlijk USA, is wel wat meer te vinden.


De V8 is in Nederland niet veel verkocht, zeker in vergelijking met de Td5 variant. Let wel dat de V8 in de VS tot 2002 de 4.0 V8 was die jij hebt, maar vanaf 2002 hadden de Amerikanen de 4.6 V8 in hun Discovery's.

Disco2Sava schrijft:

Behalve de dealer, wat is een goed adres voor onderdelen van goede kwaliteit met een een goede prijs kwaliteit verhouding?


Het beste kan je naar mijn mening originele onderdelen gebruiken. Dealers gebruiken alleen originele onderdelen.

Land Rover onderdelen in Nederland kosten overal zo'n beetje hetzelfde. Het goedkoopste is om je onderdelen te kopen in Engeland bij webshops zoals Britpart, Paddocks etc.. Let wel dat deze winkels zowel originele onderdelen als namaak verkopen. Je moet dan ook zelf handig genoeg zijn om de onderdelen te monteren. Of iemand kennen die dit wil doen. Garages voelen er meestal weinig voor om onderdelen te plaatsen die de klant zelf aanlevert.

Sowieso kan je een Land Rover beter in onderhoud doen bij een specialist of dealer (als je het niet zelf kan doen.) Je moet bij dit soort auto's weten waar je op moet letten zowel voor onderhoud als specifieke slijtagepunten of eigenaardigheden.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2012, 13:01

voor het werk eraan en storingzoeken maakt het niet veel uit of je een 4,6 of 4,0 Thor V8 hebt.. verschil is 600cc en kenvenlden in het motormanagement..

Ik ben niet zo overtuig van het absoluut beter zijn van genuine parts, dat een dealer deze alleen gebruikt is logisch, ze mogen nieteens anders vanuit hun dealerschap. maar Landrover maakt weinig tot niks zelf, dus waarom zou een onderdeel van de zelfde fabrikant in een doosje zonder landroverlogos slechter zijn dan dat wat in een doosje met landrover logo's geleverd wordt?
Ook onderdelen van andere fabrikanten zijn zeker niet per definitie slecht of zelfs slechter dan genuine
gone

Disco2Sava
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 Sep 2012, 22:33

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Disco2Sava » 09 Sep 2012, 13:16

Zo dan, ik heb me ook aangemeld bij een USA forum en heb daar een how to gevonden mbt het vernieuwen van de b.kabels. Een how to zonder de inlaat te verwijderen.. Het schijnt dus mogelijk te zijn maar dan nog moet je geen berenklauwen hebben.

Vandaag gaat me dat niet lukken maar ik kan misschien wel even de bougies inspecteren. Volgens mij zag ik ook een bougiesleutel bij het gereedschapssetje onder de motorkap.

Ook de SLS balgen zijn verwijderd en vervangen door veren. Ook nog een klusje.

Ik zie het al, weer volop werk maar daar was de prijs ook naar. Je kan niet de goedkoopste van MP halen en verwachten dat je de best onderhouden auto hebt. Het valt gelukkig wel mee :)
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2012, 15:09

je hebt de balgen vervangen, of wil je ze gaan vervangen? of is de boel omgebouwd en wil je terug naar luchtvering?

niet elke D2 heeft standaard luchtvering, kan dus ook fabrieksmatig spiraalveren hebben
gone

Disco2Sava
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 Sep 2012, 22:33

Re:Disco 2 V8 4.0 remmen motor etc

Berichtdoor Disco2Sava » 09 Sep 2012, 20:00

Zitten nu veren onder, balgen zijn weg. Ik ben wel van plan deze terug te plaatsen, wat ik heb gelezen kosten ze iets van 200e de twee en een uurtje of 2 werk.

Zojuist binnengekomen. Heb wat geklust maar ben niet echt tevreden met het resultaat. Remmen heb ik niks aan kunnen doen, sleutel ontbreekt! Mijn eigen dop sleutel heb ik geprobeerd maar dat zit zo vast dat ik mijn ratel naar de knoppen zou helpen als ik er op zou springen. Morgen maar eens op mijn werk kijken voor een degelijke sleutel 27?! Voor lijken de schijven wel goed, zit geen randje op iig.

Onder de kap..de how to om de kabels te vervangen zonder demontage van inlaat lijkt me niet helemaal real! Het kan wellicht wel maar ik snap niet hoe je met je hoofd daar komt. Ik ben vrij lang, 1.93 maar kan onmogelijk zover komen om daar te kijken, hooguit met een trapje! Verder is de ruimte zo krap tussen het blok en de scheidingswand..

Wat ik wel heb gedaan is inlaat buis tpv MAF gedemonteerd, luchtfilter even uitgeklopt(moet nieuwe voor komen), eerste 2 boegies losgemaakt ter controle, en gasklep beetje schoongemaakt.
Boegies zien er volgens mij niet meer fris uit? Zwarte aanslag betekent slechte verbranding? Of aanwezigheid van olie?






Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten