brandstof meters paralel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

brandstof meters paralel

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 14:01

Hallo (even mijn topic over gezet van het oude nieuwe forum)

Ik heb een ex defensie series 3 109 met twee brandstof tanks.

Op korte termijn wil ik beide brandstof tanks weer in gebruik gaan nemen, maar om nu toch constant zicht te hebben op de inhoud van beide tanks wil ik twee extra brandstofmeters in de auto aanbrengen.

Maar nu vraag ik me af of het mogelijk is om twee brandstof meters paralel te zetten (op deze manier kan ik de meter op het dashboard ook blijven gebruiken en er een keuze schakelaar tussen maken zodat deze de 'actieve' tank laat zien. echter vraag ik me af of dit mogelijk is, dus dat ik hierdoor niet te veel amperage over de vlotter trek waardoor deze kapot zou gaan..

heeft er iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

---------------------------

twee reacties ontvangen van pascalubags

hoi
eerst even voor de duidelijkheid ( vlotter is een regelbare weerstand, helaas heeft deze maar een aansluiting waardoor de min het cq de tank wordt en kun je deze dus niet of moeilijk paralel met een andere vlotter zetten alleen in serie dus achter elkaar, of je moet de eerste een vlotter hebben met 2 aansluitingen dus niet de min op het huis)

dan zeg jij 2 meters paralel zetten op 1 vlotter

dit heeft geen zin

2 meters paralel zetten op 2 vlotters, dus eigenlijk appart, omdat de plus en min van de accu daar zet je ze dus paralel over

maar ik denk dat jij bedoeld 1 meter en de vlotter zoals normaal bij elke auto en dan een schakelaar met een extra vlotter, paralel over die vlotter

dit gaat niet, zie onder, stel je hebt vole en lege tank, dan is resultaat 1/3 tank

je maakt de meter niet stuk dus in dit opzicht gaat het wel, maar je leest fout af dus probeer het maar eens, een extra vlotter er bij knopen.

hoop dat het zo snel en duidelijk is.

gr pascal

Serie en parallel geschakelde weerstanden

Om de totale weerstand te berekenen van een aantal in serie geschakelde weerstanden, mogen de weerstanden gewoon optellen: Rt = R1 + R2 + R3. Hoe meer weerstanden in serie, desde groter de totale weerstand wordt.
Om de vervangingsweerstand van parallelle geschakelde weerstanden te berekenen, gebruiken we de formule 1/Rv =1/R1 +1/R2 + 1/R3. Hoe meer weerstanden parallel, desde kleiner de vervangingsweerstand wordt. Verder is de vervangingsweerstand altijd kleiner dan de kleinste weerstand in de keten.
.

---------------

hoi lees dat ik een fout maak, sorry dit kan ieder gebeuren mij dus ook.

ik schreef het volgende

waardoor de min het cq de tank wordt en kun je deze dus niet of moeilijk paralel met een andere vlotter zetten alleen in serie dus achter elkaar

in deze zin moeten de woorden paralel en serie omgedraad worden

dus moeilijk in serie zetten aleen paralel

maar dit heeft elke techneut wel begrepen denk ik

gr pascal
.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Re:brandstof meters paralel

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 14:08

@ pascal: dank voor je reactie

even om het duidelijk te houden. Ik wil niet de twee vlotters paralel of in serie zetten.

Ik had het puur over twee brandstof meters paralel op 1 vlotter.

Nu heb ik een redelijke kennis over elektro en ook weerstanden, alleen niet over hoe een brandstofmeter werkt en hoe een vlotter precies het niveau door geeft aan de brandstof meter.

In mijn ogen als een brandstofmeter werkt als een voltmeter (dus het verschil in spanning meten tussen de min en de brandstof meter dan zou het niet uit mogen maken hoeveel brandstofmeters je op een vlotter zou zetten. Echter als een brandstof meter werkt volgens het princiepe van een ampere meter, dan wordt het een ander verhaal, waarbij twee meters paralel de totale weerstand (bij gelijke meters) halveren en deze dus een te grote stroom door de vlotter trekken waardoor de vlotterweerstand kapot kan gaan.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Sep 2012, 17:48

zoals ik begrijp wat de bedoeling is, komt er helemaal niks in serie of parallel....

je wil op één metertje de tankinhoud van twee tanks zien, waarbij je met een schakelaar kiest welke tankinhoud er zichtbaar is.....

men neme een wisselschakelaar, die heeft 3 contacten, middelste is gezamelijke contact, dat sluit je aan op de meter (waar draad vanaf de vlotter zat) de beide andere contacten krijgen elk signaal van een van beide vlotters.
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 17:59

Roger B. schrijft:
zoals ik begrijp wat de bedoeling is, komt er helemaal niks in serie of parallel....

je wil op één metertje de tankinhoud van twee tanks zien, waarbij je met een schakelaar kiest welke tankinhoud er zichtbaar is.....

men neme een wisselschakelaar, die heeft 3 contacten, middelste is gezamelijke contact, dat sluit je aan op de meter (waar draad vanaf de vlotter zat) de beide andere contacten krijgen elk signaal van een van beide vlotters.

Je hebt deels gelijk, die omschakeling zit ook in het plan, maar die is inderdaad niet moeilijk.

feitelijk komen er drie brandstof meters in de auto te zitten. 1 originele op het dashboard en twee extra (een per tank en waarschijnlijk ga ik die wegwerken in een paneel net boven het voorraam). Hierbij wil ik dat de twee extra brandstof meters steeds de actuele tankinhoud weergeven en de meter op het dashboard de tankinhoud van de tank die ingebruik is.

vandaar dat de twee meters (dashboard plus meter geselecteerde tank) paralel aan elkaar zouden komen te staan.
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 18:05

Ik heb even snel een schema getekend ter illustratie. Ik hoop dat dat het idee wat verduidelijkt
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Sep 2012, 20:47

wat is het nut van je brandstofniveau op twee meters zien?? (van een van beide tanks, welke afhankelijk van de schakelaar)

met wat elektronica moet het wel te realiseren zijn denk ik, zondermeer aansluiten zal waarschijnlijk effect hebben op de nauwkeurigheid van de meters
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 20:54

nut.. niet zo zeer.. maar dacht dan is die ene meter zeker niet voor niks :P
------

Terug naar “Techniek”