dynamo series 3 ex defensie - vermogen en vervange

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

dynamo series 3 ex defensie - vermogen en vervange

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 13:55

Hallo, (heb even mijn forum topic over gezet van het nieuwe oude forum naar hier :D)

op dit moment is de dynamo van mijn land rover 109 ex defensie diesel aan het verslijten. De lagers zijn aan het verslijten. Nu heb ik een aantal opties.

ik kan een nieuwe dynamo kopen of de huidige laten reviseren.

echter ben ik ook gelijk aan het kijken of de dynamo wel "zwaar" genoeg is. Op dit moment heb ik namelijk twee 50 AH accu's en die wil ik upgraden naar 70 of zelfs 100 ah omdat ik voldoende vermogen wil hebben voor een lier.

echter kan ik geen enkele gegevens vinden over de dynamo die er nu in zit. Ik heb wel een afbeelding er van, maar ik ben dus benieuwd of de dynamo het vermogen op kan brengen voor de nieuwe accu's. zo niet of het dan een kwestie is van de dynamo vervangen voor een zwaardere, of daarbij ook de regelkast vervangen moet worden.

---------------------
op het oude forum 1 reactie ontvangen van RobStewart
The non FFR Dutch Milatary vehicles used the Lucas CAV AC7B Generator.

This gave 28 Volts at 60 Amps. Personally it's a little light for a large upgrade to 70 or 100 Ah batteries.

If you wanted to upgrade it to the FFR version then you would have to change the shunt box too.

Rob
.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Re:dynamo series 3 ex defensie - vermogen en vervange

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 13:57

Wat zou een goede en zwaardere vervanger zijn voor deze dyname en de bijbehorende shunt box?

Ik wil hierbij wel de 24 volt behouden.

@robsteward: what do you mean by FFR version?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Sep 2012, 20:55

ff goegele op FFR Landrover... Fittet For Radio dus een auto die voor communicatie bedoeld was, met radioapparatuur aan boord en dus een zwaardere dynamo had
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 21:31

ohw dat word bedoeld met die afkorting.. hmm interessant aangezien ik niet beter weet dat de 109 die ik heb vroeger een radio wagen is geweest. tenminste er zitten overal stikkers over de radio bediening.. en toch een lichtere dynamo

ben even aan het zoeken geweest. heb ik het goed gevonden dat de FFR een 90A dynamo is?
ik kwam onder andere op deze site de nodige schema's tegen:
http://www.winwaed.com/landy/mil/military.shtml

nu kan ik wel wat type nummers vinden zoals MK2 en w134/26 maar krijg het plaatje niet helemaal compleet gepuzzeled.

Volgens mij moet ik vier dingen vervangen omdat die bij elkaar horen:
1. dynamo
2. kabel dynamo naar generator paneel
3. generator paneel
4. shuntbox

alleen welke type nummers nu bij elkaar horen en waar ik naar op zoek moet kan ik niet vinden.
------

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Sep 2012, 22:33

FFR is Fitted For Radio, my Lightweight is a 24v FFR and has a very Large Generator that is almost the same size as the engine ;)

My FFR came with a 90 amp generator which gives a bit more power but has 2 belts to drive it and a different shunt box.

Now 24v Landrovers are not my strong subject despite owning one, however anything you ever wanted to know about the 24v systems and even things you never knew you didn't know canbe answered by Clive Elliot a Military Vehicle Guru.

He has written a number of articles on the 24v systems on Land Rover on various Forums over the years, but here, in his own words are Parts 1 - 4, in pdf format. (They will be appearing in our own Kennisbank section soon)

http://hmvf.co.uk/forumvb/showthread.php?28980-All-Charged-up-Parts-1-4

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2012, 23:10

Thanks.. i just wend over it rather quickly just to have a quick glans.. very interesting reading material, that will me busy for a couple of evenings :D
------

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Sep 2012, 22:33

The articles are now published on the Kennisbank

http://www.lrch.nl/kennisbank/24-volt-generators

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol: