Hele tijd niet meer hier geweest, dus dacht ik kom nog eens langs.
In de tussentijd weinig nieuws met betrekking tot mijn 110 TD5. Spatlap vervangen, slangetje van de airco door slijtage kapot, maar voor de rest prima.
Wat wel nieuw is, is dat ik nu aan het wachten ben op mijn remapping van TD5 alive tuning. Ik was sowieso van plan om mijn Def te laten tunen, alleen vond ik niemand in de buurt en buiten dat had ik al goede ervaringen met Alive tuning uit Engeland.
Ik heb via hun dus een Atric (http://www.alivetuning.com/ECU_Remapping.html) besteld. Eergisteren aangesloten en mijn originele mapping erop opgeslagen en terug naar hun gestuurd. Nu dus afwachten op hun aangepaste versie.
Fijne hiervan vind ik dat het apparaat 3 mappings kan opslaan. Sowieso de standaard mapping en dan nog 2 aangepaste/getunende versies.
Je kunt dit dus wisselen.
Tevens is het een diagnose aparaat, dus storingen kun je er ook mee uitlezen.
Zodra ik de aangepaste versie erop heb staan en er eens een weekje mee heb gereden zal ik hier een update plaatsen voor de geïnteresseerden.
Ik heb gevraagd voor een "medium" tuning. Dus meer driveability in niet perse zoveel mogelijk vermogen eruit proberen te persen.
Ciao Fernand.
TD5 alive tuning
- overlander
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
- Locatie: Amsterdam
- Contact:
Re:TD5 alive tuning
Ahh, heerlijk weer een tuning gek erbij; dit is echt mijn favoriete onderwerp!
Ben benieuwd naar je ervaring en tevens naar de rest van je setup zoals intercooler, egr, vgt, decat pipe etcetc.
of is het een gewone stage1 remap?
mzzl
Ben benieuwd naar je ervaring en tevens naar de rest van je setup zoals intercooler, egr, vgt, decat pipe etcetc.
of is het een gewone stage1 remap?
mzzl
Re:TD5 alive tuning
EGR kit zit er op, alive tuning airfilter en decat pipe.
Intercooler enz. zit ik nog niet aan te denken. Wil het een beetje "binnen de perken" houden zoals ze zeggen.
Maar ben zelf ook benieuwd. Ben er aan het denken om een eco modus erop te zetten en een sport mode zeg maar. Aangezien er toch 3 mappings op kunnen.
Zelf ook wat gedaan qua tuning aan je defender?
I'll keep you posted!
Intercooler enz. zit ik nog niet aan te denken. Wil het een beetje "binnen de perken" houden zoals ze zeggen.
Maar ben zelf ook benieuwd. Ben er aan het denken om een eco modus erop te zetten en een sport mode zeg maar. Aangezien er toch 3 mappings op kunnen.
Zelf ook wat gedaan qua tuning aan je defender?
I'll keep you posted!
- overlander
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
- Locatie: Amsterdam
- Contact:
Re:TD5 alive tuning
Binnen de perken houden.. eco modus.. herkenbaar maar niet realistisch gebleken B)
Voor mijn aanpassingen zie mijn profiel.
mzzl en ben benieuwd naar je ervaring.
Voor mijn aanpassingen zie mijn profiel.
mzzl en ben benieuwd naar je ervaring.
Re:TD5 alive tuning
Don F. schrijft:
Klopt, leuke functie. Je zou kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een winterprogramma waarbij het koppel geleidelijk inkomt waardoor je langer grip houdt bij gladdigheid. En eentje met voornamelijk veel koppel voor het trekken van aanhangers. Of een soort van racetuning zoals dat op bijvoorbeeld golfjes veelvuldig wordt toegepast. Alles is mogelijk.
Daar moet je je niet teveel bij voorstellen. Het apparaatje kan alleen foutcodes lezen en wissen van het EMS (motor ecu). Niet van de andere ecu's. Het kan ook geen parameters programmeren, live data uitlezen e.d. Daarvoor moet je eigenlijk een HawkEye of een Nanocom hebben.
Hier kun je meer info vinden op de site van de maker (Alientech) van het kastje.
Fijne hiervan vind ik dat het apparaat 3 mappings kan opslaan. Sowieso de standaard mapping en dan nog 2 aangepaste/getunende versies.
Klopt, leuke functie. Je zou kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een winterprogramma waarbij het koppel geleidelijk inkomt waardoor je langer grip houdt bij gladdigheid. En eentje met voornamelijk veel koppel voor het trekken van aanhangers. Of een soort van racetuning zoals dat op bijvoorbeeld golfjes veelvuldig wordt toegepast. Alles is mogelijk.
Tevens is het een diagnose apparaat, dus storingen kun je er ook mee uitlezen.
Daar moet je je niet teveel bij voorstellen. Het apparaatje kan alleen foutcodes lezen en wissen van het EMS (motor ecu). Niet van de andere ecu's. Het kan ook geen parameters programmeren, live data uitlezen e.d. Daarvoor moet je eigenlijk een HawkEye of een Nanocom hebben.
Hier kun je meer info vinden op de site van de maker (Alientech) van het kastje.
Re:TD5 alive tuning
Ik rij inmiddels al een paar dagen rond met de aangepaste software en ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben!
De auto rijdt nu naar mijn gevoel zoals hij al vanaf het begin had moeten lopen.
Inhalen gaat nu een stuk makkelijker, dus heb geen aanloop meer nodig en 300m vrije baan haha.
Over het brandstofverbruik kan ik nog niks zeggen, want zuinig heb ik nog niet gereden...
Volgende tankbeurt ga ik eens kijken of hij zuiniger is geworden.
Zelf wat metingen gedaan van tussen acceleraties en die zijn allemaal ruim 1 seconde sneller dan eerst.
Ook van 0-100 gemeten en dat scheelt bijna 5 sec.
Ik merk wel dat ik al vroeger schakel, aangezien ik ook eerder meer vermogen heb. En ik schakel ook minder snel terug om dezelfde reden.
Met dat in gedachte zou het dus zeker zo moeten zijn dat hij zuiniger is, gaat worden.
Al met al dus echt blij dat ik dit gedaan heb. Voordeel van dat apparaat is dat ik binnen 1 min weer mijn oude mapping erop heb staan als ik wil. En ik ben nu nog aan het kijken voor inderdaad eventueel een soort "winter" mapping. Beperkt koppel in de lage toeren om wielspin te voorkomen enz.
Zeker een aanrader en mocht het verbruik indd 1 of 2 liters beter worden dan heb ik in mijn geval de aanschaf al binnen 1,5 jaar terug verdient.
De auto rijdt nu naar mijn gevoel zoals hij al vanaf het begin had moeten lopen.
Inhalen gaat nu een stuk makkelijker, dus heb geen aanloop meer nodig en 300m vrije baan haha.
Over het brandstofverbruik kan ik nog niks zeggen, want zuinig heb ik nog niet gereden...
Volgende tankbeurt ga ik eens kijken of hij zuiniger is geworden.
Zelf wat metingen gedaan van tussen acceleraties en die zijn allemaal ruim 1 seconde sneller dan eerst.
Ook van 0-100 gemeten en dat scheelt bijna 5 sec.
Ik merk wel dat ik al vroeger schakel, aangezien ik ook eerder meer vermogen heb. En ik schakel ook minder snel terug om dezelfde reden.
Met dat in gedachte zou het dus zeker zo moeten zijn dat hij zuiniger is, gaat worden.
Al met al dus echt blij dat ik dit gedaan heb. Voordeel van dat apparaat is dat ik binnen 1 min weer mijn oude mapping erop heb staan als ik wil. En ik ben nu nog aan het kijken voor inderdaad eventueel een soort "winter" mapping. Beperkt koppel in de lage toeren om wielspin te voorkomen enz.
Zeker een aanrader en mocht het verbruik indd 1 of 2 liters beter worden dan heb ik in mijn geval de aanschaf al binnen 1,5 jaar terug verdient.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten