Beste mensen, ik heb onlangs een disco 3 2006 aangeschaft. Tijdens mijn vakantie constateerde ik onder speciale omstandigheden ( in de tunnel, met de ramen open ) een ratelend geluid wat onder de auto vandaan lijkt te komen. Sinds ik er op let hoor ik het steeds weer en ondertussen hoor ik het zelfs met de ramen dicht. Ben ondertussen bij verschillende partijen geweest en niemand heeft tot op heden de oplossing aangedragen. Ik heb het volgende geconstateerd:
In de eerste 3 vernellingen is het geluid kort te horen als na gasgeven het gas wordt losgelaten. Hoe hoger de versnelling des te langer het geluid aanhoudt.
In de lagere versnelling blijft het beperkt tot een kortstondig ratelend-raspend geluid.
In de hogere versnellingen 4,5,6 kan de situatie ontstaan dat in het toerenbereik 1500-2000 het geluid blijft aanhouden. Dit is in situaties dat met constante snelheid wordt gereden en de belasting minimaal is.
Het geluid is alleen te horen als er met open raam wordt gereden en is beter te horen als het wordt weerkaatst door vangrail, geluidscherm of tunnelwand.
Het geluid is niet op te roepen in neutraal.
Voordat ik de auto kocht is er een nieuwe motor ingebouwd.
Volgens de deskundigen ligt het niet aan de automatische versnellingsbak
Ik zou graag op basis van de hierboven beschreven symptomen een oplossingsrichting vinden. Ik heb overigens wel ideeen, mede ingegeven door een eerste deskundige kijk van LR dealer in Heemskerk, maar zal die later naar voren brengen.
Wie helpt mij verder. Bij voorbaat dank voor eventuele reacties
Bert
Disco 3 ratel
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re:Disco 3 ratel
Defdis330 schrijft:
Maar als de dealer al een idee heeft waar ze gaan zoeken, wat is het nut van hier vragen? :blink:
Het is moeilijk om een correcte diagnose op een forum te stellen. Natuurlijk wil iedereen met je meedenken, maar een dealer cq. garage heeft als voordeel dat ze de wagen ook kunnen zien, voelen en er mee kunnen rijden. Zeker als symptomen vaag zijn is dat een groot voordeel.
Het kan mogelijk je aandrijflijn zijn, misschien je automaatbak. Iets in de motor kan ook nog. Maar zekerheid kan ik je nooit geven daarin. Een rammel kan net zo goed een los schroefje zijn. Waar komt het vandaan? Van onder de auto of misschien van onder de motorkap?
Overigens, de vestiging van die dealer in Purmerend is heel goed. :) B) Ga daar anders eens langs. ;)
Ik zou graag op basis van de hierboven beschreven symptomen een oplossingsrichting vinden. Ik heb overigens wel ideeen, mede ingegeven door een eerste deskundige kijk van LR dealer in Heemskerk, maar zal die later naar voren brengen.
Maar als de dealer al een idee heeft waar ze gaan zoeken, wat is het nut van hier vragen? :blink:
Het is moeilijk om een correcte diagnose op een forum te stellen. Natuurlijk wil iedereen met je meedenken, maar een dealer cq. garage heeft als voordeel dat ze de wagen ook kunnen zien, voelen en er mee kunnen rijden. Zeker als symptomen vaag zijn is dat een groot voordeel.
Het kan mogelijk je aandrijflijn zijn, misschien je automaatbak. Iets in de motor kan ook nog. Maar zekerheid kan ik je nooit geven daarin. Een rammel kan net zo goed een los schroefje zijn. Waar komt het vandaan? Van onder de auto of misschien van onder de motorkap?
Overigens, de vestiging van die dealer in Purmerend is heel goed. :) B) Ga daar anders eens langs. ;)
Re:Disco 3 ratel
Beste Thomas,
Bedankt voor je interresse en reactie. De dealer in heemskerk, dacht, na het geluid te hebben gehoord, aan een rammelende afstelstang van de wastegate of een lekkende intercoolerslang. Ik heb 's avonds een beetje gegoogled en herkende het geluid op een U-Tube filmpje als een " afblazende waistegate " en vond verder wat filmpjes over hoe een wastegate moet worden afgesteld i.v.m. de juiste preload. In mijn beleving is dit het euvel aangezien de rammel steeds optreed als de belasting wegvalt. Anyway, ik heb dit hele verhaal verteld aan de bovag dealer waar ik de auto gekocht heb en na 4 dagen onderzoek krijg ik de wagen weer terug met de mededeling dat ze het niet kunnen vinden. De rammel/ratel is ondertussen door iedereen geconstateerd, maar ik zoek de oorzaak en een oplossing. Aangezien mij geleerd is om niet te snel in oplossingen te denken heb ik in eerste instantie niet bovenstaande bevindingen gepost.
Blijft de vraag wat de oorzaak van deze ratel-rammel is. Hoe zou je kunnen onderzoeken of het in de aandrijflijn of in de wastegate afsteling zit ?
Bedankt voor je reactie en wellicht komt bovenstaand tot nieuwe inzichten.
Bedankt voor je interresse en reactie. De dealer in heemskerk, dacht, na het geluid te hebben gehoord, aan een rammelende afstelstang van de wastegate of een lekkende intercoolerslang. Ik heb 's avonds een beetje gegoogled en herkende het geluid op een U-Tube filmpje als een " afblazende waistegate " en vond verder wat filmpjes over hoe een wastegate moet worden afgesteld i.v.m. de juiste preload. In mijn beleving is dit het euvel aangezien de rammel steeds optreed als de belasting wegvalt. Anyway, ik heb dit hele verhaal verteld aan de bovag dealer waar ik de auto gekocht heb en na 4 dagen onderzoek krijg ik de wagen weer terug met de mededeling dat ze het niet kunnen vinden. De rammel/ratel is ondertussen door iedereen geconstateerd, maar ik zoek de oorzaak en een oplossing. Aangezien mij geleerd is om niet te snel in oplossingen te denken heb ik in eerste instantie niet bovenstaande bevindingen gepost.
Blijft de vraag wat de oorzaak van deze ratel-rammel is. Hoe zou je kunnen onderzoeken of het in de aandrijflijn of in de wastegate afsteling zit ?
Bedankt voor je reactie en wellicht komt bovenstaand tot nieuwe inzichten.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Disco 3 ratel
Thomas Td5 schrijft:
omdat diagnose stellen voor een groot gedeelte berust op niet alleen kennis van de techniek, maar ook ervaring. Een storing die je al eens eerder meegemaakt hebt herken je en dus weet je waar te zoeken. Dat één dealer het niet vinden kan wil niet zeggen dat er hier niet iemand rondhangt die het niet ook meegemaakt heeft... Ik weet van ZAT dealers in Duitsland en een paar in Nederland, allemaal officiele LandRover dealers, dat het geen aanraders zijn..... (gebrek aan kennis of oog voor detail in elk geval hoor je ERG vaak dat auto's er NIET goed onderhouden worden)
Dealerschap is geen garantie dat het ook een goed adres is.
VWB de storing.
Het is vrijwel onmogelijk iets zinnigs te zeggen over een rammeltje dat hoorbaar is, zoals Thomas al aangaf, op een forum kun je moeilijk geluiden definieren, ook middels een yoetjoep filmje niet, simpelweg omdat ook op zo'n filmpje niet de herleiden is waar het geluid vandaan komt (als het al duidelijk hoorbaar is)
Overigens als de bovagdealer waar je garantie hebt het geluid wel hoort, en ook beaamd dat het niet normaal is....dan is het zijn pakkie an om het maar te vinden en op te lossen. of ie daar nou een uur of zes weken voor nodig heeft is zijn probleem lijkt me.
overigens zal het geluid niet afkomstig zijn van een afblazende wastegate, de turbodruk is doorgaans bij licht belast constante snelheid (daar hoorde je het ook zei je)niet zo hoog dat ie afblaast.
Maar als het stangetje van de wastegat verdachte is.... waarom dat dan niet uitsluiten door het met een touwtje od ijzerdraadje of wat dan ook even ergens aan te binden op lichte spanning zodat het niet kan rammelen?? is het geluid dan weg....dan was het dat stangetje... (of iets waaraan het vastgebonden werd natuurlijk) rammel nog aanwezig...dan dus niet waarschijnlijk....;)
Maar als de dealer al een idee heeft waar ze gaan zoeken, wat is het nut van hier vragen? :blink:
omdat diagnose stellen voor een groot gedeelte berust op niet alleen kennis van de techniek, maar ook ervaring. Een storing die je al eens eerder meegemaakt hebt herken je en dus weet je waar te zoeken. Dat één dealer het niet vinden kan wil niet zeggen dat er hier niet iemand rondhangt die het niet ook meegemaakt heeft... Ik weet van ZAT dealers in Duitsland en een paar in Nederland, allemaal officiele LandRover dealers, dat het geen aanraders zijn..... (gebrek aan kennis of oog voor detail in elk geval hoor je ERG vaak dat auto's er NIET goed onderhouden worden)
Dealerschap is geen garantie dat het ook een goed adres is.
VWB de storing.
Het is vrijwel onmogelijk iets zinnigs te zeggen over een rammeltje dat hoorbaar is, zoals Thomas al aangaf, op een forum kun je moeilijk geluiden definieren, ook middels een yoetjoep filmje niet, simpelweg omdat ook op zo'n filmpje niet de herleiden is waar het geluid vandaan komt (als het al duidelijk hoorbaar is)
Overigens als de bovagdealer waar je garantie hebt het geluid wel hoort, en ook beaamd dat het niet normaal is....dan is het zijn pakkie an om het maar te vinden en op te lossen. of ie daar nou een uur of zes weken voor nodig heeft is zijn probleem lijkt me.
overigens zal het geluid niet afkomstig zijn van een afblazende wastegate, de turbodruk is doorgaans bij licht belast constante snelheid (daar hoorde je het ook zei je)niet zo hoog dat ie afblaast.
Maar als het stangetje van de wastegat verdachte is.... waarom dat dan niet uitsluiten door het met een touwtje od ijzerdraadje of wat dan ook even ergens aan te binden op lichte spanning zodat het niet kan rammelen?? is het geluid dan weg....dan was het dat stangetje... (of iets waaraan het vastgebonden werd natuurlijk) rammel nog aanwezig...dan dus niet waarschijnlijk....;)
gone
Re:Disco 3 ratel
Beste Roger,
Ik heb vandaag mijn Disco3 weer opgehaald bij de BOVAG garage. Zij gaan voor mij een afspraak maken bij de dealer voor nader onderzoek. Zoals je zelf al aangeeft kan het van alles zijn. Het grote probleem is dat het geluid alleen tijdens het rijden te horen is en dan nog alleen onder specifieke omstandigheden. Ik heb daarom vandaag een microfoon onder mijn motorkap gehangen en probeer de plek te vinden waar het geluid het best hoorbaar is. Hopelijk vindt ik die plek en kunnen ze daarna gericht gaan sleutelen.
m.v.g.
Bert
Ik heb vandaag mijn Disco3 weer opgehaald bij de BOVAG garage. Zij gaan voor mij een afspraak maken bij de dealer voor nader onderzoek. Zoals je zelf al aangeeft kan het van alles zijn. Het grote probleem is dat het geluid alleen tijdens het rijden te horen is en dan nog alleen onder specifieke omstandigheden. Ik heb daarom vandaag een microfoon onder mijn motorkap gehangen en probeer de plek te vinden waar het geluid het best hoorbaar is. Hopelijk vindt ik die plek en kunnen ze daarna gericht gaan sleutelen.
m.v.g.
Bert
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten