IIa RHD ombouwen naar LHD

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wingman

IIa RHD ombouwen naar LHD

Berichtdoor wingman » 16 Aug 2012, 17:14

In het voorstel-gedeelte heb ik me al netjes voorgesteld en meteen een vraag gezet. Op deze vraag heb ik ook al een gedeeltelijk antwoord gekregen, maar om een groter publiek te bereiken, zet ik mijn vraag hier ook nog een keer neer.

Dit is het vorige topic in het voorstel-gedeelte:
http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/9-nieuw-op-het-forum/849484-eerste-bericht--vraag

Ik heb namelijk op internet een 109 Series IIa zien staan. Maar deze is rechtsgestuurd en ik wil 'm linksgestuurd hebben. Verder voldoet de auto helemaal aan mijn eisen en wensen voor zover ik 'm via de advertentie kan beoordelen. Een bezichtiging staat so wie so nog in de planning, dus het kan nog altijd voorkomen dat ik van deze specifieke wagen afzie, maar een Land Rover Series komt er zeker!!

Mijn vraag is dus wat er allemaal bij komt kijken om deze Series IIa om te bouwen naar LHD. Een LHD stuurhuis zou bij Maanrover 125 euro kosten voor een gebruikte, maar is dit alles wat ik extra nodig heb voor een ombouw. Natuurlijk heb ik ook een wat langere koppelingskabel/-slang en gaskabel nodig en misschien ook nog een remslang/-leiding? Maar het gaat mij er even over dat ik een compleet plaatje heb over wat ik aan onderdelen nodig heb en wat er bij komt kijken bij de ombouw.
Schijnbaar zijn een aantal avonden en een paar dagen nodig om het af te hebben. Dat zal geen probleem zijn, maar meer de effort die nodig is om het allemaal om te zetten.

Weet iemand misschien een (foto)verslag op internet te staan van iemand die dit al eens heeft gedaan? Engels of Duits is ook prima, ik krijg zelf alleen niks gevonden, buiten een paar posts hier op dit forum.

Alvast bedankt voor de moeite!!

wingman

Re:IIa RHD ombouwen naar LHD

Berichtdoor wingman » 18 Aug 2012, 07:31

(N)iemand?
Ik zal me eens aanmelden op de Engelse Series II site, maar via google kreeg ik daar niks gevonden.

defender_de_gekste

Berichtdoor defender_de_gekste » 18 Aug 2012, 07:57

Heb dit gedaan bij een 90 met fotoreportage maar das anders dan bij een series denk ik...

https://picasaweb.google.com/maurice.schoonen/RestauratieLaro90?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJOakrfd19aF1gE&feat=directlink

Dashboard is anders maar chassis deel waarschijnlijk redelijk gelijk.

Anders:
Stuurhuis
Panhard steun
Swivel arm rechts
Stuk waar stuurdemper en pitman arm samenkomen

Verder de rem en koppeling leidingen en bij een 90 ook de kachel maar bij een series mogelijk niet.

Gerard

Berichtdoor Gerard » 18 Aug 2012, 09:53

Volgens mij heb je -anders dan bij een SIII- geen problemen met dashboard/kachel en beperkt het zich tot besturing en vooras.

Ik vond e.e.a. bij de Prikkers:
http://landrover.startpagina.nl/prikbord/6048437/van-rhd-naar-lhd-type-3-109d#msg-6048437
http://landrover.startpagina.nl/prikbord/6045421/6045422/re-ombouw-rhd-naar-lhd#msg-6045422

en toch ook via Google:
http://www.google.nl/#hl=en&sclient=psy-ab&q=land+rover+series+lhd+conversion&oq=land+rover+series+lhd+&gs_l=hp.1.1.0i30l3j0i8.1568.8704.0.13385.22.15.0.7.7.0.75.885.15.15.0...0.0...1c.ijgpNqrEEXA&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=65c264a214a89b97&biw=1280&bih=669

Gerard

P.S. Rij eens langs/ bel met bijv. Jansen Used Laro Parts Groenstraat, Udenhout. Weten precies wat je nodig hebt en wat het kost.

Hiddo

Berichtdoor Hiddo » 19 Aug 2012, 20:42

Hallo,
Heb anderhalf jaar geleden mijn RHD IIa omgebouwd.
Op zich viel het mee, 'tegenvallers' zaten met name in het prutswerk van de vorige eigenaar.
Al eerder genoemd, stuurhuis heb je nodig, stuurarm onder de linker swivel, nieuwe leidingen voor koppeling en rem en een verstevegingsbracket voor tussen het stuurhuis en de chassis-staander. Daarnaast wat creativiteit om het stangenstelsel voor de gasklep bediening aan te passen.

Voor het gemak heb ik later ook een lhd versnellingspook gekocht zodat de 3 en 4 wat bereikbaarder zijn. Daarnaast uiteraard handig om de handrem naar links om te bouwen. Hiervoor heb je een dwars-stang nodig en wat draaipunten. Met het onderdelenboek erbij moet je een heel eind kunnen komen.

Succes!

wingman

Berichtdoor wingman » 19 Aug 2012, 20:49

Bedankt, ik heb weer wat stof om te lezen en te verwerken ;)

Hiddo

Berichtdoor Hiddo » 19 Aug 2012, 20:55

Dat zeker.. Bij mij zat het nieuwe stuurhuis al bij de auto, maar verder kostte het met name tijd.
Voor de ombouw denk ik ca €150,- aan materiaal gebruikt, dus dat valt mee.

Groeten

Terug naar “Techniek”