Schoonmaken druklager

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Schoonmaken druklager

Berichtdoor Luke » 12 Aug 2012, 01:23

Hallo

Na aantal malen koppelingsgroep wissels in het verleden is de binnenkant van het vliegwielhuis 1 grote bagger en stofbende. Hier kwam ik afgelopen week achter na demontage van de versnellingsbak.
De heren monteurs vonden het in het verleden blijkbaar niet nodig om even een lap door het huis te halen. En het klimaat en gebruiksomstandigheden helpen ook niet echt mee aan schoonhouden van dat huis.
Afijn omdat de bak er nu toch af is kan ik mooi de boel even schoonmaken vanbinnen, en na een vluchtige controle van het druklager kreeg ik de indruk dat dit ook aardig vervuild is geraakt, hoewel het vrij recent is vervangen dus versleten is het niet.

Ik vroek me dus af of er een manier is om het lager schoon te maken, omdat ik me zo voor kan stellen dat het vet moet zijn van binnen.
Schoonmaken met benzine zal wel werken maar ook het noodzakelijke vet verwijderen, en hoe krijg je dat er weer in terug?
Schoonmaken met diesel is wellicht een optie, omdat dat immers vanzichzelf al vettig is?

Iemand een idee of ervaring met schoonmaken van druklager.

En ja vervangen is in nederland wel een optie want daar kost zo'n ding niks, maar das hier helaas een ander verhaal

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Re:Schoonmaken druklager

Berichtdoor Erik Peters » 12 Aug 2012, 08:13

Hallo Luke,

Uitwendig reinigen zal geen groot probleem zijn denk ik. Inwendig is eigenlijk niet nodig, aangezien het lager stof dicht is.
Wanneer die stofkeerring niet perfect meer af sluit en het vet zou verdwijnen door de schoonmaakbeurt, dan kun je er waarschijnlijk wel weer vet in krijgen door het lager in een bakje vet te leggen (gewoon EP2) en dan het vet verwarmen zodat het dun vloeibaar wordt. Er zullen dan wel luchtbelletjes naar boven komen ten teken dat er vet in het lager loopt.
Alles af laten koelen zodat het vet weer stolt en dan het lager uitwendig even met een lap schoonvegen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Aug 2012, 08:42

Erik,

bedankt voor reactie, komt als een hele goeie manier op me over.
Nu je zegt dat het lager stofdicht is afgesloten (wat ook eigenlijk gezien de gebruikstoepassing logisch is maar waar ik ff niet bij stil had gestaan) vraag ik me af of dat opnieuw in het vet zetten echt nodig is.
Dat lager draait toch ook nieuw uit de doos niet soepel rond?
Niet zo dat je er een zwiep aan geeft en hij blijft draaien (meen ik me te herinneren)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Aug 2012, 08:51

voor zover ik weet zijn stof- en waterdichte lagers zoals een druklager greased for life en non servicable... normaal is bak eraf gelijk alles nieuw plaatsen bij een tdi ook de koppelingsvork (die de kracht van de koppelingscilinder overbrengt naar het druklager) omdat die nogaleens doorslijten op de kogel warover ze scharnieren.

maar het lager zou inwendig niet vervuild mogen zijn, een doekje langs de buitenkant om extern vuil te verwijderen (ook als je daar wat benzine of remreiniger op doet) mag ook dat vet niet bereiken, zowel, dan is ie toch al bijna overleden en is nieuw plaatsen de betere optie... nou weet ik wel dat jij graag meerdere keren per jaar je bak demonteerd, maar de lol moet daar toch ook een keer af gaan lijkt me ;)
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Aug 2012, 09:06

Uhm Roger...grapje wellicht? :P

Sja je zou haast denken dat ik wel van een uitdaging hou...dit keer in de tropische hitte op mijn rug liggend in het brandende zand......

Maar om ff serieus te blijven.....ben het helemaal met je eens als je zegt.....spul is er yoch vanaf dan maar gelijk goed en alles vervangen......
Maar dat gaat me nou net ff te ver omdat het vorig jaar is gedaan.
Maakte me alleen zorgen om dat druklager, omdat het in dat bellhousing zo'n zooitje is :(

Maar goed, zal het uitwendig ff netjes schoonmaken (druklager dus) en alles weer netjes schoon terugbouwen

Luke

Nb: terugbouwen gaat overigens niet in het zand plaats vinden want laat er ff een vloertje voor storten (dat kost dan weer 3 keer niks hier), auto staat op terrein bij mijn schoonmoeder dus dat scheelt dan weer en gemak dient de mens
Zal als ik er vandeweek weer ben wel eens een paar leuke foto's van de "situatie ter plaatse" maken.

en laat nou de ellende toch in het eerder genoemde blokje met vork op de bedienings as hebben gezeten...bovenop dus. Dus feitelijk bak voor jan met korte achternaam in het zand liggen nu, maar afijn maak maar gebruik van het moment om gelijk wat lekkages te verhelpen aan bak huis en keeringen tussen bak en tussenbak. Maar we zijn van de straat zeg maar...nu in het zand dus...zoiets als van de regen in de drup

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Aug 2012, 11:10

hate to say "i told you so" ;)

Kijk wel effe naar je koppelingsvork, of ze die niet hebben laten zitten (zonde als je daar over 2 maanden weer de bak voor moet demonteren, lijkt me dat die ook bij jou nooit meer dan een paar tientjes tot hooguit (3x de NL dealerprijs) 50 euro kan kosten.

Heb je doorwadingsplug altijd erin? anders is het vrij vreemd dat er modder in het bellhouse zou zitten. De zwarte stoflaag is normaal en lijkt vaak veel erger dan het is. Ook het niet schoonmaken (wij spoten de hele bak altijd schoon op de wasplaats als ie er toch vanaf was) hoeft geen belemmering voor enige werking te zijn
gone

Terug naar “Techniek”