toekomstige eigenaar LaRo 90

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
TonP

toekomstige eigenaar LaRo 90

Berichtdoor TonP » 03 Aug 2012, 10:42

Hallo allemaal. Ik ben Ton en ben, hopelijk, binnenkort in het bezit van een LaRo :D Mijn oog is gevallen op de 90, ruim genoeg voor twee personen en gewoon prachtig om te zien. Nu heb ik meteen een vraag, de auto die ik op het oog heb komt uit 1985 maar heeft een 200 tdi motor van de discovery (inc versnellingsbak). Is dit dezelfde motor als de 200 tdi van de Defender? En heb ik bij deze motor te maken met chips e.d.? Ik wil namelijk gewoon de motor zonder elektronische rommel zodat ik het meeste zelf kan doen.

Kan niet wachten :D

tim

Re:toekomstige eigenaar LaRo 90

Berichtdoor tim » 03 Aug 2012, 11:28

Nee ton, er zijn kleine verschillen tussen de 11L(def 200 tdi) en de 12L (disco 200 tdi)

de positie van de turbo verschilt, de waterpompsetting verschilt, en de distributie verschilt een klein beetje.
beide blokken kennen geen moderne electronica, ze hebben mits fatsoenlijk onderhouden een zeer goede reputatie aangaande duurzaamheid.

succes.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Dixo

Berichtdoor Dixo » 03 Aug 2012, 16:11

Let even op met de Discovery versnellingsbak. Sommigen passen de schakelpositie niet aan zodat die op dezelfde plek komt als bij een standaard Defender. Dan zit je pook een heel stuk naar achteren, en zou niet mijn voorkeur hebben.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Aug 2012, 17:53

TonP schrijft:
Hallo allemaal. Ik ben Ton en ben, hopelijk, binnenkort in het bezit van een LaRo :D Mijn oog is gevallen op de 90, ruim genoeg voor twee personen en gewoon prachtig om te zien. Nu heb ik meteen een vraag, de auto die ik op het oog heb komt uit 1985 maar heeft een 200 tdi motor van de discovery (inc versnellingsbak). Is dit dezelfde motor als de 200 tdi van de Defender? En heb ik bij deze motor te maken met chips e.d.? Ik wil namelijk gewoon de motor zonder elektronische rommel zodat ik het meeste zelf kan doen.

Kan niet wachten :D

Let op: In mijn blik op een en ander is een 90 niet "ruim genoeg voor twee personen".
Dwz als je er ook mee op reis wilt is een 110 gauw handiger. In een 110 kan je meer bagage kwijt en desgewenst nog steeds binnen slapen. Niet dat ik veeleisend ben, ik kampeer ook met plezier klein, maar als je nu toch automobiel op pad gaat dan neem je gauw weer meer mee.
In het dagelijks gebruik is een 110 niet "te groot" (qua draaicirkel en parkeerplaatsen) en minder "hobbelig" op een hobbelige weg.

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 03 Aug 2012, 21:59

Ach, als mensen op een fiets met fietstassen compleet uitgerust op vakantie kunnen, kan dat met een Ninety ook prima. Roofrack met daktent erop en je hebt toch nog je slaapplaatsen bij je.

Maar een lange wielbasis is wel comfortabeler op de lange afstand inderdaad, en de mogelijkheid om in de auto te kunnen slapen is ook wel iets wat veel mensen kunnen waarderen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Aug 2012, 22:23

Landmarcs schrijft:

Let op: In mijn blik op een en ander is een 90 niet "ruim genoeg voor twee personen".

Groeten MarcS

das onzin natuurlijk, de laadruimte van een ninety is groot zat om bagage voor twee mee te nemen... mensen gaat ook met een mini of polo op vakantie met zijn tweetjes (of meer zelfs)

voor veel mensen is op reis gaan niet equivalent aan in en om je auto wonen, maar puur de reis, en dan daar ter plekke een huisje oid
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Aug 2012, 00:01

Dixo schrijft:
Ach, als mensen op een fiets met fietstassen compleet uitgerust op vakantie kunnen, kan dat met een Ninety ook prima. Roofrack met daktent erop en je hebt toch nog je slaapplaatsen bij je.

Maar een lange wielbasis is wel comfortabeler op de lange afstand inderdaad, en de mogelijkheid om in de auto te kunnen slapen is ook wel iets wat veel mensen kunnen waarderen.

Roger B. schrijft:
Landmarcs schrijft:

en hier volgde in de oorspronkelijke tekst nog een nadere toelichting die in de quote weggelaten is

Groeten MarcS

das onzin natuurlijk, de laadruimte van een ninety is groot zat om bagage voor twee mee te nemen... mensen gaat ook met een mini of polo op vakantie met zijn tweetjes (of meer zelfs)

voor veel mensen is op reis gaan niet equivalent aan in en om je auto wonen, maar puur de reis, en dan daar ter plekke een huisje oid

Precies Dixo,

Ik kan ook alles aan de fiets hangen, en ik kom daarmee ook nog eens een heel eind (tot en met de echte Tour de France cols in de Alpen), helling af haal ik dan zelfs bijna Tour de France snelheden (helling op is het heel wat minder). Wij kunnen ook indien nodig met z'n tweeën met 10 liter water toe bij een overnachting (en na een dag fietsen wil je je wel wassen).

Toch blijf ik erbij dat een 90 wat krapjes is als je ermee ook op reis wilt, zelfs als je slechts met z'n tweeën bent. Niet dat het niet kan ... als je je beperkt tot een rugzak per persoon dan kan je ook met z'n vijven nog wel met een 90 op pad, en zelfs gewoon ordentelijk kamperen.

En dan het "ter plekke een huisje": Ook daar heb ik ruim ervaring mee. Iedere winter gaat er weer meer mee, en iedere winter is de 110 "kleiner" (nu gaat onze kat de laatste jaren ook mee, misschien vlgd jaar niet meer, met 21 jaar is ze inmiddels ruim over de THT heen). En ook hier geldt: met wat goede wil kan het allemaal zelfs makkelijk in een Opel Meriva .... ofwel met andere woorden: een 90 of een 110 zijn binnen veel kleiner als de buitenkant doet vermoeden.
Weet je je te beperken dan gaat het ook in een 2CV, en wellicht komt die 2CV zelfs net zo ver als een LandRover.

Mijn punt is dus vooral: Een oudere 110 kost tweede hands vrijwel evenveel als een 90,in bedrijfskosten of prestaties ontlopen ze elkaar ook nauwelijks, en zowel qua comfort als qua ruimte ben je met een 110 beter uit.

Groeten MarcS

PS Ik vind het zelfs als ik alleen op pad ben best handig dat ik niet anders hoef te doen als de auto recht zetten, achterdeur open en in mijn bed stappen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2012, 07:10

ja marc...das jouw idee hierover, maar er zijn zat mensen die niet in hun auto WILLEN slapen, die een 110 lang zo mooi niet vinden als een 90, die dat hobbelkoffer effect niet zo (erg)ervaren, en die niet hun halve huisraad mee willen nemen op vakantie...... een 90 heeft meer ruimte dan menig personenauto waar hele volksstammen ook mee op vakantie gaan. (en andere hele volksstammen hebben nog plaats tekort als ze met een bestelbus gaan,)

persoonlijk vind ik een 90 veel leuker om te zien dan een 110, kan me de voorkeur dus wel voorstellen..

en als je dan een 110 kiest zou ik zeer zeker een versie met 5 deuren en rondom (al dan niet vanwege grijs geblindeerde) ramen kiezen...een 3deurs met dichte panelen vind ik dan dus weer erg lelijk....
gone

TonP

Berichtdoor TonP » 04 Aug 2012, 13:22

Bedankt voor alle reacties! Ik ga gewoon voor de 90, auto's blijven voor mij emotie en de 90 roept nu eenmaal meer op dan de 110. Maandag wss de reis maken naar Drenthe om de LaRo te bekijken en hopelijk mee terug te nemen. De vraagprijs is 6500 euro bij auto Hoogeveen. Het chassis zou uitmuntend moeten zijn evenals motorisch. Cosmetisch iets minder maar dat maakt niet uit. Is dit waarschijnlijk voor deze prijs?

Dixo

Berichtdoor Dixo » 04 Aug 2012, 15:47

Of de prijs van 6500 euro goed is ligt eraan wat er onder de kap ligt, aan welke kant het stuur zit en of het al op Nederlands kenteken met APK staat indien import.

Als ze het over roest hebben, vergeet dan ook de staat van het schutbord niet. En ook de deurframes willen wel eens roesten, vooral van onderen.

Terug naar “Nieuw op het forum”