Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Meknes
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 Sep 2011, 00:41

Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Meknes » 01 Aug 2012, 02:26

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om zonder de hele auto uit elkaar te halen, de tussenschot weg te halen of door iets anders te vervangen zodat de stoelen verder naar achteren kunnen.
Ik zag zoiets op marktplaats Bulkhead removal bar
Graag jullie meningen, ervaringen en tips, het zou echt een verademing zijn als die schot iets naar achteren kan of helemaal wegkan maar dat gaat ten kosten van de stabiliteit van de auto denk ik.

Alvast bedankt,

Appie

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2012, 06:34

bij een 9persoons zit ook geen dwarsschot in de carosserie.... dus het lijkt me dat het schot niet nodig is voor de stabiliteit. is het overigens niet een grijs kenteken inrichtingseis? zoja, dan moet je wel zorgen dat je dat allemaal kwa maten volgens de regels houdt.
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor tim » 01 Aug 2012, 07:26

Indien je auto een grijskenteken is met bijbehorende MRB tarief, en je zou deze bar toepassen en je krijgt visite van de douane / belasting dienst door bv een controle , dan kan je vreselijk nat gaan.
Die bar voldoet geheel niet aan de 30 cm eis van een schot.
Van de naheffingen zou je die hele barfabriek kunnen opkopen.

even een vraag:

het is toch een 110 stawag(sw) of een hardtop(ht)?
een 110 sw hardtop bestaat formeel toch niet?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2012, 11:48

tim schrijft:
Indien je auto een grijskenteken is met bijbehorende MRB tarief, en je zou deze bar toepassen en je krijgt visite van de douane / belasting dienst door bv een controle , dan kan je vreselijk nat gaan.
Die bar voldoet geheel niet aan de 30 cm eis van een schot.
Van de naheffingen zou je die hele barfabriek kunnen opkopen.

even een vraag:

het is toch een 110 stawag(sw) of een hardtop(ht)?
een 110 sw hardtop bestaat formeel toch niet?



Als je echter een 30 cm hoog schot (conform de regelgeving) laat staan dan heb je m.i. geen probleem.

Dus hetzij een tot 30cm hoog (30 cm tov de laadbak) randje van het originele schot laten staan*, danwel een nieuw schot verder naar achter -- kijk in de regelgeving hoe ver dat naar achter mag (of vergelijk de maatvoering met een grijze CSW).
Vlgs mij mag tegenwoordig het schot zelfs gepopnageld en/of geschroefd (voorheen van lassen of kitten verplicht).

* Met een randje tot die 30cm kan de stoel niet veel verder naar achter, maar krijgt de leuning wel meer verstel-ruimte.

Als je de huidige grijze 110 HardTops bekijkt dan is het schot grotendeels weggezaagd en is er een nog onhandiger constructie voor teruggekomen: nl het schot van de 90. Hierdoor kan de stoel nog minder ver naar achter -- ik moet dit nog eens aanpassen op een zodanige wijze dat er toch ook aardig wat laadlengte blijft (want laadlengte is ook handig). Het "schot" van de 90 (en dus van de nieuwe 110 HardTop heeft dus wel een extra schuine afsteuning meegekregen zodat de laadbak/deurpost versterkt is als je een en ander vergelijkt met een 5 deurs.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Erik Peters » 01 Aug 2012, 13:22

Roger B. schrijft:
bij een 9persoons zit ook geen dwarsschot in de carosserie....

Dat klopt, maar bij die 9 persoons is de B-stijl een staal koker constructie en als zodanig steviger en toch zit er, weliswaar lager, toch nog een dwarsverbinding in.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2012, 13:38

een SW is toch een stationwagon en dus een 9zits (al dan niet zonder banken)? dan ga ik er van uit dat ie met hardtop bedoelt dat er een vast dak op zit..

er zijn toch ook "lege" 110's zonder hoog schot?

enneuhh...Landmarcs...dat afzagen tot 30 cm mag ook alleen maar met een grijs kenteken verhoging op het dak....
gone

Rob P
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jul 2012, 21:33

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Rob P » 01 Aug 2012, 13:55

Ik ga ervan uit dat je een 110 Hard Top met bedrijfswagenkenteken ('grijs-kenteken') bedoelt.

Dan gelden de volgende eisen: Eisen aan bestelauto's

Vreemd dat ze het over alleen terreinauto's hebben bij de categorie:

"Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, [b]terreinauto's[/b] en dergelijke)

Rob

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Thomas Td5 » 01 Aug 2012, 14:13

Roger B. schrijft:
een SW is toch een stationwagon en dus een 9zits (al dan niet zonder banken)? dan ga ik er van uit dat ie met hardtop bedoelt dat er een vast dak op zit..

er zijn toch ook "lege" 110's zonder hoog schot?

enneuhh...Landmarcs...dat afzagen tot 30 cm mag ook alleen maar met een grijs kenteken verhoging op het dak....


Als TS grijskenteken rijdt dan moet het schot blijven. Hoogte van het schot zal dan inderdaad afhangen of het dak wat verhoogd is of niet.
Ik zou het niet zomaar verwijderen. Bij controle kan je dan goed nat gaan qua boete en belastingen die je ineens per direct moet afdragen. :S

Overigens zit het schot bij een 110 SW meer naar achteren dan bij een 110 HT. Bij de HT zit het recht achter de voorstoelen, terwijl bij de SW het schot zit waar ongeveer de achterbank zou hebben gezeten.

Rob P
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Jul 2012, 21:33

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Rob P » 01 Aug 2012, 14:14

Nog een aanvulling.

Omdat ik net ging emigreren op het moment dat je als particulier voor een auto met bedrijfswagen kenteken gewoon de belasting voor een personenauto moest gaan betalen had ik bij de RDW en de Belastingdienst de vraag gesteld of ik dat 'petje' eraf mocht halen (had te maken met het roofrack)

Dat mocht dus niet, want dan voldeed hij niet meer aan de eisen voor een bedrijfswagen !

Mijn argument dat dit 'petje' geen technische of permanente eis was maar slechts een 'belastingtechnische', mocht niet baten.

Hier zou je uit af kunnen leiden dat men v.w.b. het tussenschot hetzelfde redeneert. Als dat tussenschot deel uitmaakt van de permanente eisen is het natuurlijk een ander verhaal !

Hier mag ik overigens het 'petje' verwijderen omdat het geen technische en/of belastingtechnische eis is om een bedrijfswagenkenteken te krijgen voor een Defender Hard Top. Het 'petje' zit er overigens nog steeds op.
Het tussenschot mag ik niet verwijderen of wijzigen !

Rob

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Tussenschot weghalen defender 110 sw hardtop

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2012, 14:21

Thomas Td5 schrijft:
Roger B. schrijft:
een SW is toch een stationwagon en dus een 9zits (al dan niet zonder banken)? dan ga ik er van uit dat ie met hardtop bedoelt dat er een vast dak op zit..

er zijn toch ook "lege" 110's zonder hoog schot?

enneuhh...Landmarcs...dat afzagen tot 30 cm mag ook alleen maar met een grijs kenteken verhoging op het dak....


Als TS grijskenteken rijdt dan moet het schot blijven. Hoogte van het schot zal dan inderdaad afhangen of het dak wat verhoogd is of niet.
Ik zou het niet zomaar verwijderen. Bij controle kan je dan goed nat gaan qua boete en belastingen die je ineens per direct moet afdragen. :S

Overigens zit het schot bij een 110 SW meer naar achteren dan bij een 110 HT. Bij de HT zit het recht achter de voorstoelen, terwijl bij de SW het schot zit waar ongeveer de achterbank zou hebben gezeten.



Er moet EEN schot blijven, de vraag is vooral wat voor schot.

Ik was voor het "gemak" uitgegaan van een 110 met dakverhoging: Bij een dakverhoging moet het schot minimaal 30 cm zijn en zijn er verder eisen aan de laadlengte en aan de plek t.o.v. het stuur. Bij een CSW is een en ander zoveel mogelijk naar achter gelegd (for obvious raisons) bij een niet verbouwde 110HT heb je een ruime overmaat zowel qua hoogte van het schot als qua laadlengte (dus daar is nog speelruimte).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten