Van twee dingen heb ik geen idee:
- of dit onderwerp al aan de orde is geweest. De zoekfunctie heeft in ieder geval niets opgeleverd.
- of Land Rovers met caravan veel voorkomen, laat staan dat ik weet of men er dan mee naar Spanje rijdt.
Desondanks toch nog even een regel die voor Spanje geldt. Er is al veel over te doen geweest en het schijnt voor velen nog steeds niet duidelijk te zijn.
Waar gaat het nu om ?
Al sinds april 2011 geldt in Spanje voor een voertuig of samenstel van voertuigen met een lengte van > 12 meter de verplichting om een zgn. ECE70-markering te voeren.
Op deze webpagina Europese markeringen vind je een voorbeeld van deze markering.
De genoemde “Reflectie geel Kl.2 van ECE 70 is de kleur (Amarillo Nivel 2”) die de Spaanse Regeling Voertuigen (Reglamento General de Vehículos) aangeeft.
Nalezen kun je alles op Noticias Juricas
Klik vervolgens op Anexo XI. SENÃLES EN LOS VEHÍCULOS en scroll tot je bij V-6 VEHÍCULO LARGO bent. Voor degenen die het Spaans niet machtig zijn (ik ook niet maar mijn Portugees helpt me ;-)) hierbij een vertaling in begrijpelijk Nederlands.
1. Het bord geeft aan dat het een voertuig óf samenstel van voertuigen betreft met een lengte van meer dan 12 meter. (Opm: Het gewicht van het voertuig of van een samenstel van voertuigen heeft er dus niets mee te maken !)
2. Het bord moet achterop het voertuig worden aangebracht, gecentreerd t.o.v. de lengte-as. Indien aanbrengen op deze wijze niet mogelijk is mogen er twee borden gebruikt worden die, links en rechts zover mogelijk naar de buitenzijde, symetrisch t.o.v. de lengte-as moeten worden aangebracht.
In beide gevallen mag de minimum hoogte boven het wegdek niet minder dan 50 cm bedragen en de maximum hoogte boven het wegdek niet meer dan 150 cm.
3. Op de tekening kun je de afmetingen bekijken die voor de verschillende borden voorgeschreven zijn.
4. De borden moeten zijn voorzien van een E-keurmerk.
Er wordt soms ook over `stickers` gesproken maar die zijn niet toegestaan. Het moet een bord zijn van aluminium van 1.4 mm dik met een tolerantie van 0.1 mm ; de aluminiumlegering moet voldoen aan de eis: 1.200 H14 en/of H24. Gebruik van ander materiaal is toegestaan mits de fysieke eigenschappen dezelfde stabiliteit garanderen als de aluminium uitvoering.
Het is een zgn. gebruikerseis waardoor het dus óók geldt voor buitenlands gekentekende voertuigen !
Hoe het met de handhaving is gesteld daar laat ik me nooit over uit. Wij zijn nog nooit aangehouden met onze combinatie van > 12 mtr (Defender + Chateau Cantara 520 CE) zonder borden maar dat wil nog niet zeggen "dat het dus niet hoeft !"
Ik vermeld deze regeling slechts om aan te geven hoe e.e.a. wettelijk is geregeld in Spanje. Wat je met die kennis doet is je eigen zaak !
Vreemd is overigens wel dat we niet worden verplicht twee kentekenplaten te voeren op de caravan (trekkend voertuig en caravan) want dat staat óók duidelijk vermeld in de Spaanse Regeling Voertuigen: óók voor buitenlands gekentekende voertuigen !
Rob
Verplichte ECE70 - markering in Spanje
-
Roger B.
Re: Verplichte ECE70 - markering in Spanje
en nog veel leuker, het voeren van die lengte markeringsborden is in Spanje verplicht.........en in de rest van europa VERBODEN op caravans ......
gone