Hallo,
Sinds een tijdje heb ik een oldtimer Defender met een discovery 200 TDI en versnellingsbak. Nu hoor ik een aantal geluiden in de aandrijflijn die me eerder niet zijn opgevallen. Bij het optrekken en overschakelen hoor je een kloink. Wat kan dit zijn?
Daarnaast maakt de auto soms een ratelend geluid als je hem in de derde versnelling zet. Mensen bekent met waar ik moet beginnen met zoeken?
Ik hoor graag jullie advies
speling aandrijflijn Defender 200 TDI
-
RRC 4.6 liter v8
Re:speling aandrijflijn Defender 200 TDI
De "kloink" kan van je differentieelen afkomen.
Voor de rest zijn de UJ's "the usual suspects"
Als je goed kan schakelen,
dat is dus: inclusief het ontkoppelen en gasloslaten
en vervolgens gasgeven en koppelen,
hoor je het waarschijnlijk niet.
De spelingen in de aandrijflijn blijven dan naar een kant er uit 'gedrukt'. :blink:
Voor de rest zijn de UJ's "the usual suspects"
Als je goed kan schakelen,
dat is dus: inclusief het ontkoppelen en gasloslaten
en vervolgens gasgeven en koppelen,
hoor je het waarschijnlijk niet.
De spelingen in de aandrijflijn blijven dan naar een kant er uit 'gedrukt'. :blink:
Er kunnen veel oorzaken zijn.
Een veel voorkomend probleem met LT77 versnellingsbakken is de zgn "knock of death".
Speling op de spiebanen van de [strike]price-as[/strike] hoofdas. Soms nog op te lossen door het vervangen van de "input gear" van de tussenbak door een "cross-drilled" type dat beter wordt gesmeerd.
Er is veel over geschreven, zie: https://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy-ab&q=land+rover+lt77+knock+of+death&oq=land+rover+lt77+knock+of+death
(ik heb nog duizenden kilometers probleemloos gereden met zo'n bak door m'n rijstijl er op aan te passen)

Een veel voorkomend probleem met LT77 versnellingsbakken is de zgn "knock of death".
Speling op de spiebanen van de [strike]price-as[/strike] hoofdas. Soms nog op te lossen door het vervangen van de "input gear" van de tussenbak door een "cross-drilled" type dat beter wordt gesmeerd.
Er is veel over geschreven, zie: https://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy-ab&q=land+rover+lt77+knock+of+death&oq=land+rover+lt77+knock+of+death
(ik heb nog duizenden kilometers probleemloos gereden met zo'n bak door m'n rijstijl er op aan te passen)

-
Roger B.
Gerard schrijft:
euhhh...de prise-as, die zit aan de ingaande kant van de bak (de as waar de koppeling op zit).....die achterop is hoofdas of uitgaande as.......
Er kunnen veel oorzaken zijn.
Speling op de spiebanen van de price-as. Soms nog op te lossen door het vervangen van de "input gear" van de tussenbak door een "cross-drilled" type dat beter wordt gesmeerd.
euhhh...de prise-as, die zit aan de ingaande kant van de bak (de as waar de koppeling op zit).....die achterop is hoofdas of uitgaande as.......
gone
Roger B. schrijft:
Foutje, bedankt! :woohoo:
Foutje, bedankt! :woohoo:
- JoostKenya
oorzaken kunnen zijn:
- Zoals genoemd de vertanding op de hoofdas
- de UJ's/kruisjes
- de kogel op het A-frame
- los zittende handrem trommel
- meenemers (tussen wiel en steekas)
- de diffs (hoewel minder waarschijnlijk)
Of een optelsom van dit alles.
- Zoals genoemd de vertanding op de hoofdas
- de UJ's/kruisjes
- de kogel op het A-frame
- los zittende handrem trommel
- meenemers (tussen wiel en steekas)
- de diffs (hoewel minder waarschijnlijk)
Of een optelsom van dit alles.
-
Roger B.
ach, ook de besten maken soms een foutje....zie boven ;)
gone
-
RRC 4.6 liter v8
Het is idd zo dat als ik erop anticipeer dan kan ik de kloink voorkomen. Geeft dat al wat aan?
Hoe kan ik uitsluiten welk onderdeel defect is? zijn er test methoden?
Hoe kan ik uitsluiten welk onderdeel defect is? zijn er test methoden?
-
Roger B.
is allemaal al zo vaak aan bod geweest.. inputgear uit de tussenbak trekken, dan zie je al een boel
gone