hoelang met zonnepaneel accu laden?
hoelang met zonnepaneel accu laden?
Weet iemand hoelang het duurt om een leeggestarte accu defender td5 weer vol te laden met een zonnecellader die je aansluit op de accu of sigarettenaansteker met uitgangsspanning 13.5V en uitgangsstroom 350 mA , uitgangsvermogen 5W? Ik weet niet welke formule daarbij hoort. Is misschien ook te theoretisch, hoor graag jullie ervaringen!
Re:hoelang met zonnepaneel accu laden?
Met het contact aan of contact uit?
Sommige voertuigen hebben geen spanning op de sigaretten aansteker met het contact uit.
Dus dan wordt de accu ook niet opgeladen als er spanning op de sigaretten aansteker wordt gezet.
Sommige voertuigen hebben geen spanning op de sigaretten aansteker met het contact uit.
Dus dan wordt de accu ook niet opgeladen als er spanning op de sigaretten aansteker wordt gezet.
Re:hoelang met zonnepaneel accu laden?
met het contact uit, dan zal het wel met krokodilleklemmen op de accupolen gaan denk ik
-
Roger B.
Re: hoelang met zonnepaneel accu laden?
LANG.....
ligt er ook aan wat voor accu... nu stel dat het een 100Ah accu is en dat ie heeeeelemaal leeg is, dan moet er dus 100Ah in.
om met 350mA 100Ah te laden moet je 100/0,350 = bana 286 uur laden, er van uit gaande dat je permanent voldoende zon hebt om die 350mA te leveren
ligt er ook aan wat voor accu... nu stel dat het een 100Ah accu is en dat ie heeeeelemaal leeg is, dan moet er dus 100Ah in.
om met 350mA 100Ah te laden moet je 100/0,350 = bana 286 uur laden, er van uit gaande dat je permanent voldoende zon hebt om die 350mA te leveren
gone
Oei,
Dat is heel lang, zeker ook omdat er maar een beperkt aantal uren licht in een dag is. Kan ik dan verwachten dat ik op een normale dag 6 uur zon x 350 mA = ongeveer 2 volt laad?
Dat is heel lang, zeker ook omdat er maar een beperkt aantal uren licht in een dag is. Kan ik dan verwachten dat ik op een normale dag 6 uur zon x 350 mA = ongeveer 2 volt laad?
bedoel natuurlijk 2 Ah
Als je zoiets bedoelt, daar krijg je een lege accu niet mee opgeladen denk ik. Dat is meer om de zelfontlading tegen te gaan, dus als je auto (heel) lang stil zou staan (zonder verbruikers). Maar dan nog, een goede accu moet zelfs daar wel tegen kunnen, als hij in goede staat is en goed opgeladen was moet je er makkelijk na een winter stilstaan mee kunnen starten.
Een lege accu vraagt een hogere spanning om goed op te laden dan die 13.5V, bijvoorbeeld met een aparte regelaar en werkspanning van 14V (14V is gangbaar maar liefst iets meer zelfs, 14.4V is beter ). Stel dat je een paneel hebt van 100 Wp (Watt piek), en gemiddeld heb 5 uur effectjeve zon per dag, een effectief rendement 80%, dan heb je een dikke 25 Ah per dag. Een geheel ontladen accu van 100 Ah zou je dan in theorie in 4 dagen weer vol hebben.
Verkijk je niet op mooie cijfers met zonnecellen, in de praktijk zijn er er veel factoren - het weer, de stand van het paneel (een dun streepje schaduw verziekt het rendement al heel erg), de installatie (weerstand, draad dikte, regelaar etc.) - die het gehaalde rendement in de praktijk erg doen afwijken van de maximale theoretische mogelijke waarde.
Maar toch kun je leuke dingen doen met zonnepanelen, maar dan wel eentje met wat grotere capaciteit als zon poppepaneeltje ;)
Een lege accu vraagt een hogere spanning om goed op te laden dan die 13.5V, bijvoorbeeld met een aparte regelaar en werkspanning van 14V (14V is gangbaar maar liefst iets meer zelfs, 14.4V is beter ). Stel dat je een paneel hebt van 100 Wp (Watt piek), en gemiddeld heb 5 uur effectjeve zon per dag, een effectief rendement 80%, dan heb je een dikke 25 Ah per dag. Een geheel ontladen accu van 100 Ah zou je dan in theorie in 4 dagen weer vol hebben.
Verkijk je niet op mooie cijfers met zonnecellen, in de praktijk zijn er er veel factoren - het weer, de stand van het paneel (een dun streepje schaduw verziekt het rendement al heel erg), de installatie (weerstand, draad dikte, regelaar etc.) - die het gehaalde rendement in de praktijk erg doen afwijken van de maximale theoretische mogelijke waarde.
Maar toch kun je leuke dingen doen met zonnepanelen, maar dan wel eentje met wat grotere capaciteit als zon poppepaneeltje ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <