swivels vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fenix2

swivels vervangen

Berichtdoor fenix2 » 12 Jul 2012, 01:19

hallo sleutelaars,

Voor het vervangen van de swivelballs heeft het werkplaatshandboek het over het compleet demonteren van de hele wielnaaf.

Nu wil de sleutelpraktijk nog wel eens afwijken van de theorie, waardoor bij mij de vraag opkomt of het mogelijk en te doen is om de swivelballs te verwisselen zonder de hele naaf uit elkaar te halen.
Bv dan de hele swivelball+huis+naaf met de steekas erin loshalen van de as. Eventueel dan wel de steekas nog demonteren uit de naaf en gelijk met de swivelball van de naaf+huis halen. Dan met de nieuwe swivelball alles weer in elkaar puzzelen.
Het swivelhuis blijft dan tijdens de operatie voorzien van de stubaxle, remachterplaat, wielnaaf en remtrommel

Feedback is welkom

groetjes, Fenna
Afbeelding

fenix2

Re:swivels vervangen

Berichtdoor fenix2 » 12 Jul 2012, 01:30

vergeet er nog bij te zeggen dat het om een 109 SIII uit 1975 gaat.
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jul 2012, 05:47

ja, zou kunnen, maar is lomp gewicht om mee te werken. niet prettig werken.

verder is het niet verkeerd een keer wiellagers en dergelijke goed schoon te maken en van vers vet te voorzien
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 12 Jul 2012, 09:56

Hallo Roger,

Je haalt 2 goede punten aan.

De nieuwe swivelballs heb ik al in huis en weet wat dat alleen al weegt ;-) laat staan de hele naaf met toeters en bellen er dan nog aan.
Bij fiets wiellagers heb ik wel eens oud vet gezien in een wiel dat lang niet gedraaid had .... standaard handeling is dan opnieuw smeren voor je serieus gaat fietsen. Voor een auto wiellager zal het niet veel anders zijn.

Vanuit pure nieuwsgierigheid zou ik het best een keer willen proberen met dat lomp gewicht er nog aan, maar voor de blue phoenix hou ik me wel aan de richtlijnen uit de manual.

Thx voor je feedback Roger :)
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 14 Jul 2012, 20:39

inmiddels aan de klus begonnen. Het lastigste van het uitbouwen van de naaf was het loskrijgen van de remtrommel. Om dat voor elkaar te krijgen, heb ik de kop van 1 van de 3 boutjes geofferd (met een klein freesje aan een miniboormachientje) en daarna was het soepel doorsleutelen. De remachterplaat op de bladveren gemanoevreerd en gelijk ook de schokbreker maar gedemonteerd (die klus moest toch gedaan worden) om wat extra werkruimte te krijgen. Volgende stap is het losbeitelen van de moeren op de bouten waarmee de swivelball aan de as zit.
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Jul 2012, 09:11

Ik ben ook bezig om de remtrommels voor er af te halen, alleen in het werkplaatshandboek staat dat er drie schroeven zijn die de trommel vast houden. Achter heb ik die drie ook gevonden en toen die los waren kwam de trommel er zo vanaf. Maar voor kan ik op beide trommels maar een schroef vinden en ook als die er uit is komen de tommels er niet af.

Hoeveel van die schroeven zaten er bij jou in de remtrommels voor?
Ik heb de trommels ook al een paar tikken met de hamer gegeven om alles te laten schrikken, maar ook dat hielp niet.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 24 Jul 2012, 09:57

Hallo Piet,

bij mij waren het voor ook 3 boutjes met platte verzonken kop.
Als het goed is, is er in de trommel ook een 'starter hole' met schroefdraad, weet alleen niet wat voor draad dat is, maar door daar een bout in te draaien, duw je de trommel los van de naaf,

Heb je een foto van de trommels?

groetjes, Fenna
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Jul 2012, 10:20

fenix2 schrijft:
Hallo Piet,

bij mij waren het voor ook 3 boutjes met platte verzonken kop.
Als het goed is, is er in de trommel ook een 'starter hole' met schroefdraad, weet alleen niet wat voor draad dat is, maar door daar een bout in te draaien, duw je de trommel los van de naaf,

Heb je een foto van de trommels?

groetjes, Fenna

Hallo Fenna,

het nadeel is dat er bij mij een boutje ontbreekt (ook de enige die ik kon vinden, nou het gat dan)
Ik heb even snel foto's gemaakt. De moeren zitten er alleen maar op zodat ik ze niet kwijt kon raken.
ik moest twee foto's per trommel maken om er voor te zorden dat de camera niet scherp stelde het midden.

linksvoor 1
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

links voor 2
------

piet_g

rechts voor 1
------

Terug naar “Techniek”