Trillen en resonantie bij loslaten gas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Stornoway

Trillen en resonantie bij loslaten gas

Berichtdoor Stornoway » 09 Jul 2012, 22:02

Beste Land Rover vrienden,

Ik heb jullie hulp hard nodig! Ik heb een Defender 110 300 TDI van '94 met LT230 1:22 tussenbak en R380 hoofdbak. De auto maakte bij het loslaten van het gas ( voornamelijk boven de 100) in de 4e en 5e versnelling ongelooflijk veel kabaal. Ik zou het willen omschrijven als een soort van resonantie..... Het kwam ( of leek te komen) uit het gedeeltje van de versnellingsbak. Om een heel lang verhaal heel kort te maken, er zit inmiddels een gereviseerde LT230 en R380 (Ashcroft UK) onder, nieuwe koppeling, drukgroep, krukaskering en voorste aandrijfas op....... Het geluid is er nog steeds..... Klinkt echt niet best.

Het geluid is het best merkbaar als het gas tussen - gas geven en gasloslaten - houdt....... hoe hoger de snelheid, hoe harder het geluid!

Ik zou het echt niet meer weten, hebben jullie er ervaring mee?

Roger B.

Re: Trillen en resonantie bij loslaten gas

Berichtdoor Roger B. » 09 Jul 2012, 22:20

achterste aandrijfas verwijderen, m12 moeren over de boutjes bij de handremtrommel en de 3/8unf moertjes weer vastzetten, sper inschakelen en rijden.....

weg? achterdiff en aandrijfas goed onder de loep nemen.

niet weg? aandrijfas monteren en voorste aandrijfas verwijderen en weer rijden....

weg? voordiff en aandrijfas onder de loep nemen.

niet weg? dan ga je meer aan een uitlaat die tegen chassis komt oid denken
gone

Stornoway

Berichtdoor Stornoway » 10 Jul 2012, 15:37

Inderdaad ik zal dat eens proberen om te zien of het verder in de aandrijflijn zit... ga ik deze week doen, ik zal jullie verder berichten.

Het is ieder geval geen uitlaat, heb ik helemaal nagelopen.

Bedankt voor je reactie...

Groetjes

Stornoway

Berichtdoor Stornoway » 10 Jul 2012, 19:42

Ik heb het geprobeerd, na het verwijderen van de voorste aandrijfas was het geluid weg.

Nu op zoek naar het probleem....

De aandrijfas is nieuw, daar kan het niet aan liggen. Ook drijft hij beide voorwielen aan, de steekas is dus niet gebroken.
Dan blijft het diff en fuseebollen/halfshaft over ... Hoe kan ik die checken?

Grtz

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2012, 21:13

wiellager en fuseelagers: één wiel vrij van de grond, op 6 en 12 uur vastpakken en om de as proberen te kantelen (boven naar de auto toe, beneden van de auto af en omgekeerd enz) datzelfde ook op 3 en 9 uur.

voel je speling in beide tests, dan is het wiellagerspeling.
voel je alleen op 6 en 12 speling, dan is het fuseespeling
voel je alleen op 3 en 9 speling, dan is het stuur(kogel)speling

wiel draaien en luisteren of het lager geluid maakt

iemand in de auto het stuur in korte stevige slagen heen en weer laten bewegen (als het wiel net beweegt aan het eind van de slag is voldoende)met hand op de verbinding voelen of er speling zit op: stuurkogels, beide uiteinden panhardstang.

grote schroevendraaier of breek/ bandenijzer tussen hockeystick en beugel op as waar bout door gaat en kijken of de rubbers gescheurd zijn bij de bussen

flens differentieel axiale en radiale speling voelen en draaispeling bekijken, olie aftappen en opvangen kijken of daar gekke dingen in zitten

flens tussenbak zelfde verhaal (met in- en uitgeschakeld sper)

homokineten verdenk ik niet echt, en die kun je eigelijk alleen bereiken door de asstomp te verwijderen
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 10 Jul 2012, 23:00

Zit dus blijkbaar in de aandrijving voor. Wiellager/fusee/stuurkogel zou het vermoedelijk ook doen met gedemonteerde aandrijfas. Verdacht lijkt mij diff, homokineet of toch de aandrijfas/kruisjes. Ook in nieuwe delen tref je wel eens een defect aan helaas, dus nieuw sluit ik nooit 100% uit... Been there - done that :dry:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Stornoway

Re:Trillen en resonantie bij loslaten gas

Berichtdoor Stornoway » 10 Jul 2012, 23:15

Bedankt voor jullie reactie..... De aandrijfas is het niet, met de oude maakte de auto het geluid met de nieuwe as identiek..... Dus idd in het diff of halfshaft denk ik..... Linksvoor is al een keer vervangen, de steekas zag er goed uit..... Zal deze week de rechtse doen en de steekas inspecteren. Mocht deze ook goed zijn dan vermoed ik idd het diff..... Best frustrerend naar twee compleet nieuwe bakken :-(

weet iemand hoe je het diff kunt controleren (lekte trouwens wel olie) en waar ik voor een zacht prijsje evt een voordiff kan krijgen?

Grtz

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jul 2012, 06:44

als je een halfshaft (neem aan dat die term staat voor de steekas buiten de homokineet) demonteerd en dusde asstomp er (bijna) af hebt.....lijkt het me verstandig de andere kant ook gelijk los te gooien, beide steekassen uit het diff te trekken en het diff uit de as te nemen.

hoe je een diff controlleerd zal vast in het wpl handboek staan....met meetklokjes en veerunsters
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jul 2012, 07:08

Nee, dat is hoe je hem afstelt. Controleren zou ik eerst eens op gevoel en gehoor doen. Meestal is met goed luisteren, voelen en desnoods een stethoscoop de pijnplek wel te achterhalen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jul 2012, 07:55

ja oke.....maar naast optisch (ingevreten tanden, dat zie je zo) kun je spelung checken met een meetklok en eventueel een veerunster om te kijken of ie niet te zwaar of licht draait.... dat voelen/horen zat al eerder in de tips ;) maar speling meten is niet erg afhankelijk van ervaring en kennis....voelen en horen wel
gone

Terug naar “Techniek”