Hoi,
Wie kan mij een hint of tip geven om te zoeken naar een vreemd probleem met mijn ninety met 200tdi motortje. Afgelopen zaterdag wat onderdelen wezen halen bij budget parts in Gouda en warempel ik sta aan het eind van de afrit en de auto wil niet meer. Stukjemdoor kunnen rollen en stapvoets naar het informatiebord. Daar het brandstoffilter leeg laten lopen (misschien water) en doorgereden naar BP. Er kwam nog een andere vriendelijke landrover rijder kijken of hij hulp kon bieden ( hij was net voor de vierde keer vader geworden en was onderweg naar zijn vrouw in het ziekenhuis :))
Bij BP een nieuw brandstoffilter gekocht, gelijk vervangen en hij ging weer als de brandweer.
Vandaag drie dagen later weer hetzelfde probleem, na een 30 kilometer snelweg thuis aangekomen kon ik enkel stapvoets mijn opritje thuis halen.
Hoe gevoelig zijn de brandstofpompjes van een 200tdi, of hoe kan ik zien of deze het doet ? Ik heb al eens zoiets gehad met onze freelander en dat bleekmde opvoerpomp te zijn. Mijn ninety heeft geen opvoerpomp in de tank voor zover ik weet.
Als iemand een goede tip heeft, heel graag
Gr.,
Hendrik
200tdi slaat af na 30km rijden
Re:200tdi slaat af na 30km rijden
Is wellicht heb membraan in je brandstofpomp overleden? Waardoor de brandstoftank vacuüm trekt en dus uiteindelijk te weinig tot geen brandstof naar je pomp gaat
Groet Hans
Groet Hans
- Erik Peters
hvharskamp schrijft:
Dat klopt, die zit aan de (rechter) zijkant op het motorblok (en wordt aangedreven door de nokkenas).
Of je hebt rotzooi in de tank die voor het zeefje van de aanzuigbuis gaat zitten, waarna de opvoerpomp het niet meer trekt.
Groet,
Erik.
Mijn ninety heeft geen opvoerpomp in de tank voor zover ik weet.
Dat klopt, die zit aan de (rechter) zijkant op het motorblok (en wordt aangedreven door de nokkenas).
Of je hebt rotzooi in de tank die voor het zeefje van de aanzuigbuis gaat zitten, waarna de opvoerpomp het niet meer trekt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
-onluchting van de tank verstopt
-vuil of iets wat niet in de tank hoort komt voor aanzuigbuis
-veel drab in de tank en daardoor filter weer verstopt
bijvoorbeeld
-vuil of iets wat niet in de tank hoort komt voor aanzuigbuis
-veel drab in de tank en daardoor filter weer verstopt
bijvoorbeeld
gone
30 kilometer: dat is ongeveer 3 liter diesel.
Mogelijke daders:
- opvoerpompje wat aan de rechterzijde van het blok zit: het membraampje kan overleden zijn.
- vuil in de brandstoftank
- vacuum op de brandstoftank; ontluchting werkt niet goed.
Mogelijke daders:
- opvoerpompje wat aan de rechterzijde van het blok zit: het membraampje kan overleden zijn.
- vuil in de brandstoftank
- vacuum op de brandstoftank; ontluchting werkt niet goed.
-
Roger B.
ik heb zat tdi motoren met defecte opvoerpomp gewoon zien lopen (beperkter vermogen)
maar pompje is zo gechecked..... ff met de hand pompen en ontluchtnippel op filter lossen
maar pompje is zo gechecked..... ff met de hand pompen en ontluchtnippel op filter lossen
gone
-
hvharskamp
Mannen,
Dank voor jullie tips. Dat vacuüm trekken van de tank zou idd een optie kunnen zijn hoewel ik ook een slecht gevoel heb bij het opvoerpompje. Er zit een hendeltje naast om met de hand te kunnen pompen welke voor mijn gevoel helemaal niets doet.
Vuil in de tank ga ik wel controleren, is heel eenvoudig. Vorig jaar heb ik de tank met een hars vanbinnen geseald omdat hij doorlekte met een volle tank, ik denk niet dat er drap of iets dergelijks in de tank zit.
Ik meld me morgen wel met mijn ondervindingen.
Kan het opvoerpompje uit elkaar of wordt het gewoon een nieuwe ? Ik zag dat die niet echt duur zijn.
Gr., hendrik
Dank voor jullie tips. Dat vacuüm trekken van de tank zou idd een optie kunnen zijn hoewel ik ook een slecht gevoel heb bij het opvoerpompje. Er zit een hendeltje naast om met de hand te kunnen pompen welke voor mijn gevoel helemaal niets doet.
Vuil in de tank ga ik wel controleren, is heel eenvoudig. Vorig jaar heb ik de tank met een hars vanbinnen geseald omdat hij doorlekte met een volle tank, ik denk niet dat er drap of iets dergelijks in de tank zit.
Kan het opvoerpompje uit elkaar of wordt het gewoon een nieuwe ? Ik zag dat die niet echt duur zijn.
Gr., hendrik
hvharskamp schrijft:
Let er wel op dat als de nok tegen de pomp staat hij niet te bedienen is met de hevel. Even de krukas een slagje draaien tot je voelt dat hij wel weerstand heeft. ;)
Mannen,
Gr., hendrik
Let er wel op dat als de nok tegen de pomp staat hij niet te bedienen is met de hevel. Even de krukas een slagje draaien tot je voelt dat hij wel weerstand heeft. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
niet aan revisie beginnen, kost net zoveel als je de tijd ook telt en kans op lekkage.
als die hars los gelaten heeft ergens en een velletje komt voor je aanzuigbuis.......
als de motor afslaat of bijna niks doet, ff de tankdop losdraaien dan hoor je of ie vacuum gezogen is.
opvoerpompje effe testen door ontluchting bovenop filter los te draaien, en hendeltje tegen de veerkracht drukken. Als je geen veer voelt, Edwards tip volgen
anders tankelement bovenop de tank eruit en kijken of er onrechtmatigheden in zitten
als die hars los gelaten heeft ergens en een velletje komt voor je aanzuigbuis.......
als de motor afslaat of bijna niks doet, ff de tankdop losdraaien dan hoor je of ie vacuum gezogen is.
opvoerpompje effe testen door ontluchting bovenop filter los te draaien, en hendeltje tegen de veerkracht drukken. Als je geen veer voelt, Edwards tip volgen
anders tankelement bovenop de tank eruit en kijken of er onrechtmatigheden in zitten
gone
- Erik Peters
Roger B. schrijft:
Dat kan prima, zolang er geen lucht in het systeem/aanvoerleiding komt. In de Inspuitpomp zit een schottenpomp en die is best in staat om de diesel uit de tank te trekken.
Zo heb ik eens een opvoerpompje moeten vervangen na het wisselen van het brandstoffilter. Het filter vol pompen met het opvoerpompje lukte niet omdat, na later bleek, het T-stukje van het bedieningsstangetje naar de membraan was afgebroken. Nieuw opvoerpompje gemonteerd, ontluchten en de motor liep weer prima.
Maar voordat ik het filter verving, liep de motor uitstekend (ook met kapot stangetje).
Groet,
Erik.
ik heb zat tdi motoren met defecte opvoerpomp gewoon zien lopen (beperkter vermogen)
Dat kan prima, zolang er geen lucht in het systeem/aanvoerleiding komt. In de Inspuitpomp zit een schottenpomp en die is best in staat om de diesel uit de tank te trekken.
Zo heb ik eens een opvoerpompje moeten vervangen na het wisselen van het brandstoffilter. Het filter vol pompen met het opvoerpompje lukte niet omdat, na later bleek, het T-stukje van het bedieningsstangetje naar de membraan was afgebroken. Nieuw opvoerpompje gemonteerd, ontluchten en de motor liep weer prima.
Maar voordat ik het filter verving, liep de motor uitstekend (ook met kapot stangetje).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht