Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Berichtdoor A_Erven » 02 Jul 2012, 21:47

We overwegen om een gebruikte Defender aan te schaffen om een trip te maken van Amsterdam naar Singapore, ruim 18000 km waarvan groot deel over onverharde wegen in Rusland en Mongolie.

Een paar vragen van een Defender leek:

Welk type is beste geschikt een 90 of 110?

Welke motor voldoet het beste?

Vanaf welk bouwjaar adviseren jullie om te zoeken? (een nieuwe is helaas financieel niet haalbaar)

Nog andere aankoop adviezen?

Alvast bedank!
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Berichtdoor RobStewart » 02 Jul 2012, 21:59

1990 - 1994 200Tdi 110 Station Wagon as original as possible.

Modifications: Snorkle, Front Diff Guard, Wolf XD Tubeless Steel Wheels shod with 235/85 BF Goodrich AT T/A. That's it.

If you want a roof rack then Brownchurch LR11/95/110 which transfers the load from the roof into the front bulkhead and rear tub.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Berichtdoor tim » 02 Jul 2012, 22:02

Hee rob,

waarom heeft de 200tdi jouw voorkeur boven de 300 tdi/td5?

groet tim
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Berichtdoor RobStewart » 02 Jul 2012, 22:08

Because the 200Tdi is the simplest most robust Diesel Engine Land Rover have ever made, will run happily on crap fuel and can be fixed by any roadside mechanic if required.

Don't get me wrong I have owned both 300Tdi and Td5 myself but the 200Tdi takes some beating for long overland trips.

I have prepared a couple of 200Tdis in the past for expeditions and neither had any problems and they came back with starship mileages.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Berichtdoor Edward » 02 Jul 2012, 22:08

In ieder geval een 110 nemen die is voor reizen gewoon praktischer. Qua motor hangt het ervan af of je zelf een sleutelaar bent of niet. En dan nog ben je een dieselspecialist? Zo nee, maakt het eigenlijk geen zak uit. :dry:

Ik heb best al een heel aantal overlanders mogen bouwen. Van 200tdi via 300tdi naar Td5 en Puma met een uitstapje naar een 300D Mercedes en een 2.8 TGV. Meeste problemen heb ik juist gehad met de 200tdi omdat die steeds oververhitte, daarna de 2.8 ook met koeling problemen en de Td5's en Mercedes zijn het meest probleemloos! :P

Kijk goed naar je budget en zoek een wagen met weinig kilometers en een zo volledig mogelijke historie. Ga vooral op je eigen voorkeur af! Jij zit er straks een paar duizend km in. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re:Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Berichtdoor Seagull » 03 Jul 2012, 19:39

Over een 110 of een 90 zal iedereen het eens zijn.

Een 90 is te klein voor lange reizen, nog oncomfortabeler en o.a. een kleine brandstoftank.

Het advies over bouwjaar en type motor zal nog wel vele twistgesprekken geven.

Ik zou de voorkeur geven aan een >2003 TD5 met lage kilometers en geen/weinig off road verleden.

Ondanks de kwetsbare elektronika heb je wel het voordeel van ABS/ETC, alarm/blokkering, centrale vergrendeling en eventueel A/C.

Ik rij nu 12 jaar TD5 (DII en 90) en ben slechts eenmaal gestrand door een gebroken multiriem die je tijdens de reis toch als reservedeel meeneemt.

Een oude Defender waar tientallen 'experts' aan gesleuteld hebben en die zwaar misbruikt is op off road evenementen omdat er toch hulp in de buurt is zijn naar mijn idee vele malen onbetrouwbaarder.

pascal ubags
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
Contact:

Re:Aankoopadvies Defender trip Amsterdam-Singapore

Berichtdoor pascal ubags » 05 Jul 2012, 09:15

hoi
als het financeel goedkoop moet zijn heb ik hier een goede 110 3deurs staan 300tdi.
die door de rdw onidentifiseerbaar is verklaardt, dus dat heet je moet hem buiten de eu verkopen.
uitvoerkenteken aanvragen en daar verkopen.
gr pascal


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten