Valt een stuurhuis af te stellen ? Def 110 Tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Valt een stuurhuis af te stellen ? Def 110 Tdi

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 13:17

Hallo experts,

Kan iemand mij zeggen of het stuurhuis van een defender 110 tdi af te stelen valt?
En zo ja, hoe dan wel?

Ik heb een Adwest Lightweight stuurhuis met nummer QAF000150
Ik heb een behoorlijke speling in mijn stuur (van links naar rechts) en daar ben ik verre van happy mee.
Bij mijn weten is er nog nooit iets gesteld aan het huis.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Re:Valt een stuurhuis af te stellen ? Def 110 Tdi

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 13:33

Ok, na een korte blik geworpen te hebben in het wpl hndbk lijkt het antwoord dus JA te zijn.

Wat mij dus op de volgende vraag brengt.

Zoals eerder gezegd ben ik er 100% zeker van det er nooit aan het stuurhuis is gesteld, in hoevere is het gebruikelijk dat een stuurhuis na verloop van tijd, in mijn geval nal 130000 km afgesteld of in iedergeval bijgesteld moet worden?

Is dit normaal of wijst dit op overmatige slijtage?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jun 2012, 16:37

is afhankelijk van hoe zwaar het leven van dat stuurhuis is normaal, en tegelijkertijd dus ook slijtage, met afstellen stel je speling er wel wat uit, maar de slijtage blijft, speling komt weer terug omdat eenmaal begonnen het slijten ook sneller gaat
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jun 2012, 01:35

Luke,

Het stuurhuis is alleen spelingvrij in de middenstand/rechtuit stand, uitgestuurd naar links of naar rechts is er altijd speling, zelfs bij een nieuwe. Het afstellen moet dus ook gebeuren in de middenstand.
Het feit dat er speling is duidt op slijtage zoals Roger ook al schrijft.
Wanneer je het stuur draait (wielen vrij), hoor je dan ook geraas van lagers?
Dat had ik (in 2007) wel en ook lekkage (bij de ingaande stuuras). Stuurhuis gedemonteerd en nieuwe keerringen geplaatst (ook onderin). De lagers van de worm (is ingaande stuuras) waren rauw (putjes). Worm afgesteld (een vulring toegevoegd) om deze weer "in de middenstand" te krijgen, zodat de rol weer op het smalste gedeelte in de worm aangrijpt en de lagerspeling opgesteld/verminderd (helemaal weghalen ging niet vanwege het rauwe loopvlak). De worm (en rol) waren ook wat ingeslagen, dus de harde laag was doorbroken (dus de slijtage gaat alleen maar sneller).
De speling tussen worm en rol spelingvrij afgesteld (inbus bovenop stuurhuis) uiteraard met het stuurhuis in de rechtuit stand (er zit een uitsparing in de pitmanarm en een gat in het stuurhuis waar je een pen/drevel door kunt steken).
Stuurhuis weer gemonteerd en op een gegeven moment een nieuwe (gereviseerde) besteld bij Paddock.
Het stuurhuis heeft er nog 4 jaar onder gezeten en toen werd het lekken te erg (mijnsinziens) en heb ik het vervangen.
Nu lekvrij dus en geen lawaai meer (van de "worm lagers")

Groet,

Erik.

P.S. Revisie van mijn oude stuurhuis zou een nieuwe worm en rol (incl. as want dit is een geheel) betekenen plus nog wat keerringen en lagers.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 27 Jun 2012, 03:32

Vanmorgen de voorkant dus even op assteunen gezet en alles nagelopen, en kon geen ellende vinden, niet op stuurkogel, niet op wiellagers, niet op pitman arm, dus kwam tot conclusie dat speling in huis moes zitten.

Was echter niet zo wakker om ook ff onder de kap te kijken.

Blijkt dus dat de onderste UV joint (aan stuurhuis zijde) dus gewoon los over de stuuras geschoven zat omdat de bout losgelopen was.
oude bout eruit, nieuwe erin met ring en borgmoer en klaar.
Speeling is zo goed als verdwenen.
Wat er nu nog opzit komt door de slapheid en speling van de bevestiging van de dempende rubbers in de UV joints.

Nu alleen nog die olielekkage opsporen en verhelpen :(

Dan even wat deze stuuras zelf betreft.........

Ik heb al eerder problemen met de bouten van de stuuras gehad die uit zichzelf loskomen.
Eerder was dit al eens de onderste bout waarmee de UV joint op het stuurhuis zit.

Het is een as die bij Paddock vandaan komt (wordt op de site niet aangegeven welk merk maar ga er maar van uit dat het parallel markt is)
Het gaat om onderdeel nummer QME500031, met een prijs GBP 58,50 Ex Vat
Indertijd (2009) gekocht vanwege de aantrekkelijke prijs.

Zoals zo vaak blijkt goedkoop dus uiteindelijk duurkoop.
Voor degene die ooit zo'n stuurstang moeten gaan vervangen, ga voor origineel !!!
Afgezien van de loslopende bouten is me bovendien opgevallen dat de dempende rubbers in de uv joint erg slap zijn en dus nu voor de nog aanwezige speling verantwoordelijk zijn.

Even voor de goede order: Ik heb niets tegen Paddock en haal er zeer regelmatig spullen vandaan, maar je moet, net als bij elke andere leverancier gewoon weten wat of welk merk je er wel of niet kan kopen. Wat betreft de stuurstang kan je dus beter voor origineel gaan, die overigens alleen aangegeven wordt op de site van paddock als je volgens partnumber gaat zoeken, Er staat dan een G voor Genuine (OEM) achter, maar zonder twijfel heb ik de non OEM indertijd gekocht

Meest bizarre is dus dat de OEM versie maar enkele pennies duurder is; 13 pennies om precieste zijn....can you believe it??.....had ik indertijd moeten weten :(
Indertijd ging ik er van uit dat ze geen genuine versie hadden en dus was het prijsverschil tov een genuine bij andere leveranciers dus danig groot dat dat de doorslag gaf... :(

Afijn alleen de QME500031G deugt dus.

Soms is de site van paddock best een beetje sneaky ;), goed opletten geblazen dus voor je bestelt.

Luke

PS: maar goed dat ik nog niet aan het stuurhuis zelf heb gezeten dus, maar bedankt voor de info betreffende het afstellen allen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jun 2012, 08:17

ben me aan het bedenken wat er dan anders is aan die UVjoints van een Defender stuuras dan bij een 200TDI D1.... de laatste had geen rubbers in de UV-joints (en ze gingen vastzitten wat weer voor zware punten in de stuurbeweging zorgde)

en als je zo panisch bent over je stuur- en reminrichting..... waarom die bout dan niet goed vast draaien en als ie dan losgekomen is, waarom dan geen zelfborgende moer of contra moer er op?
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 27 Jun 2012, 20:24

Roger B. schrijft:
ben me aan het bedenken wat er dan anders is aan die UVjoints van een Defender stuuras dan bij een 200TDI D1.... de laatste had geen rubbers in de UV-joints (en ze gingen vastzitten wat weer voor zware punten in de stuurbeweging zorgde)

en als je zo panisch bent over je stuur- en reminrichting..... waarom die bout dan niet goed vast draaien en als ie dan losgekomen is, waarom dan geen zelfborgende moer of contra moer er op?

Roger,

Die zelfborgende moeren zitten er inmiddels nu wel op uiteraard, net als locktite op de bout.
Het verschil zit hem in het soort rubber zo lijkt het.
Bij de originele stuuras zijn de rubber tussenschijven iets dikker en van een iets stuggere compound zo lijkt het, deze zijn wat elastischer zodat ze dus meer speling geven en ook op de bevestigings punten zit inmiddels nu iets speling. Helaas valt daar niets mee te doen want is een soort van klinknagel achtige construktie.

Luke

Terug naar “Techniek”