steering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

steering

Berichtdoor def92 » 24 Jun 2012, 19:32

hoi,

aangezien ik ah zoeken ben naar een nieuwe stuurstang, kwam ik uit op deze:

http://www.paddockspares.com/pm960-heavy-duty-steering-rods-for-all-defender-inc-ball-joints.html?___SID=U

en deze:

http://www.devon4x4.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1894&category_id=132&option=com_virtuemart&Itemid=14

nu het verschil zit in dat je de ene kan smeren en de andere niet. Gewoon even wat meer betalen en de smeerbare bestellen of heeft die smering niet zon grote voordelen?

groeten

Erik Peters

Re:steering

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jun 2012, 19:58

Hallo,

Laat ik nu net twee maand geleden een nieuw setje besteld hebben bij Paddock. Van die heavy duty dingen, van massief staal en twee keer zo dik (in diameter) dan de originele buis van LR. Er zaten overigens smeerbare stuurkogels bij!!
Dus je hoeft niet die dure set te bestellen, mocht je speciaal gesmeerde stuurkogels willen hebben.

Mijn spoorstang bleek krom te zijn.
Bij het volledig naar rechts sturen liep het rechter wiel aan tegen de hockeystick. Gewoon even links de aanslag verstellen was mijn eerste handeling, maar dit hielp niet. Bleef aanlopen. Tot ik iemand liet sturen terwijl ik er zelf onder keek. Toen zag ik dat de spoorstang zo krom als een hoepel gedrukt werd (door de stuurbekrachtiging). Afgelopen winter geregeld door een bevroren zandweg gereden met (diepe) trekker sporen en hoogst waarschijnlijk een paar keer een richeltje geraakt met de spoorstang, want die komt net iets onder de vooras uit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

def92

Berichtdoor def92 » 24 Jun 2012, 20:05

Erik Peters schrijft:
Hallo,

Laat ik nu net twee maand geleden een nieuw setje besteld hebben bij Paddock. Van die heavy duty dingen, van massief staal en twee keer zo dik (in diameter) dan de originele buis van LR. Er zaten overigens smeerbare stuurkogels bij!!
Dus je hoeft niet die dure set te bestellen, mocht je speciaal gesmeerde stuurkogels willen hebben.

Mijn spoorstang bleek krom te zijn.
Bij het volledig naar rechts sturen liep het rechter wiel aan tegen de hockeystick. Gewoon even links de aanslag verstellen was mijn eerste handeling, maar dit hielp niet. Bleef aanlopen. Tot ik iemand liet sturen terwijl ik er zelf onder keek. Toen zag ik dat de spoorstang zo krom als een hoepel gedrukt werd (door de stuurbekrachtiging). Afgelopen winter geregeld door een bevroren zandweg gereden met (diepe) trekker sporen en hoogst waarschijnlijk een paar keer een richeltje geraakt met de spoorstang, want die komt net iets onder de vooras uit.

Groet,

Erik.

oke super, bedankt voor de snelle reactie!

groeten bas

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jun 2012, 21:46

bedenk wel dat een heavyduty stang welliswaar steviger is, en dus wellicht niet meer stuk gaat....maar dan moet een andere schakel de zwaktste zijn en breken............
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jun 2012, 22:11

Roger B. schrijft:
bedenk wel dat een heavyduty stang welliswaar steviger is, en dus wellicht niet meer stuk gaat....maar dan moet een andere schakel de zwaktste zijn en breken............

Juist, nu gaat het stuurhuis naar de klote. :S :S Laat mij maar een stuurstang vervangen van een paar tientjes.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jun 2012, 08:49

Roger B. schrijft:

Inderdaad, dus waarschijnlijk rij ik die spoorstang niet meer krom, maar het zwakste punt is nu, denk ik, de schroefdraad van het spoorstang eind. Die zal dan uiteindelijk wel afbreken met als gevolg dat je dus niet meer verder kunt rijden (wat met een kromme spoorstang nog wel lukt). :unsure:

Groet,

Erik.

p.s. Ik denk niet dat het stuurhuis stuk gaat door die heavy duty stuur- en spoorstang.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jun 2012, 09:08

Erik Peters schrijft:
Roger B. schrijft:
bedenk wel dat een heavyduty stang weliswaar steviger is, en dus wellicht niet meer stuk gaat....maar dan moet een andere schakel de zwaktste zijn en breken............

Inderdaad, dus waarschijnlijk rij ik die spoorstang niet meer krom, maar het zwakste punt is nu, denk ik, de schroefdraad van het spoorstang eind. Die zal dan uiteindelijk wel afbreken met als gevolg dat je dus niet meer verder kunt rijden (wat met een kromme spoorstang nog wel lukt). :unsure:

Groet,

Erik.

p.s. Ik denk niet dat het stuurhuis stuk gaat door die heavy duty stuur- en spoorstang.

Goedenmorgen,

Ik vroeg mij na deze discussie af:
Is een spoorstangbeschermer qua bescherming van "het zwakste punt" geen slimmere optie ?
Nadeel van zo'n beschermer is natuurlijk wel dat als de spoorstang een beetje krom wordt die stang helemaal vast zit.

Of nog "heftiger" een complete "under-axle" beschermplaat:

Wat betreft de stuurstang: Ik heb, net als zovelen, al een stuurstangbeschermplaat, dus daar heb ik niet zo veel te vrezen (vooral omdat ik een beschermplaat heb die dicht voor de as zit dus een opwippende steen maakt weinig kans de stuurstang te raken).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jun 2012, 09:16

Die stuurstang beschermplaat is optisch heel mooi. (not) Maar die gaat ook zo krom en dan gaat alsnog je stuurstang eraan. En als de stuurstang niet meegeeft omdat ie heavy duty is rij je wel degelijk het stuurhuis lek!

Gewoon het verstand gebruiken bij het rijden. Op de 130 zit geen enkele bescherming van de stuurinrichting en daar hou ik dus ook goed rekening mee als ik off road ga. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jun 2012, 09:32

Edward schrijft:
Die stuurstang beschermplaat is optisch heel mooi. (not) Maar die gaat ook zo krom en dan gaat alsnog je stuurstang eraan. En als de stuurstang niet meegeeft omdat ie heavy duty is rij je wel degelijk het stuurhuis lek!

Gewoon het verstand gebruiken bij het rijden. Op de 130 zit geen enkele bescherming van de stuurinrichting en daar hou ik dus ook goed rekening mee als ik off road ga.

Goedemorgen Edward,

Over smaak wil ik niet twisten. En over de weerstand die 5 mm in een hoek gezet staalplaat biedt ... daar weet ik te weinig van om iets verstandigs te zeggen.
Daarom dus op de intuïtie, de onderbuik (hoe toepasselijk): Houdt zo'n stuurstangbeschermplaat niet de eerste klap tegen ? Zolang je niet al te woest "d'r in gaat" lijkt mij dat de stuurstang toch eerder krom gaat als zo'n plaat.

Je ziet op bovenstaande foto overigens "mooi" dat de spoorstang zelfs uit deze hoek nog achter/onder de vooras uitsteekt.

Groeten MarcS

Attached files

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jun 2012, 13:42

Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:

Gewoon het verstand gebruiken bij het rijden. Op de 130 zit geen enkele bescherming van de stuurinrichting en daar hou ik dus ook goed rekening mee als ik off road ga.

Goedemorgen Edward,

Over smaak wil ik niet twisten. En over de weerstand die 5 mm in een hoek gezet staalplaat biedt ... daar weet ik te weinig van om iets verstandigs te zeggen.
Daarom dus op de intuïtie, de onderbuik (hoe toepasselijk): Houdt zo'n stuurstangbeschermplaat niet de eerste klap tegen ? Zolang je niet al te woest "d'r in gaat" lijkt mij dat de stuurstang toch eerder krom gaat als zo'n plaat.

Je ziet op bovenstaande foto overigens "mooi" dat de spoorstang zelfs uit deze hoek nog achter/onder de vooras uitsteekt.

Groeten MarcS

Zoals op de foto van MarcS te zien is komt de spoorstang net onder de as uit. Een bevroren richeltje kan dan net tegen de spoorstang aandrukken en doet deze iets buigen (en weer terug veren) en als dit een paar keer vaker gebeurt dan wordt de spoorstang moe en buigt al bij de kracht van het (bekrachtigd) stuurhuis, hetgeen bij mij het geval was. Als de grond niet bevroren is dan wordt zo'n richeltje wel afgevlakt (door de spoorstang) zonder noemenswaardige schade.
De stuurstang zit iets hoger en heeft hier dus minder last van. Verder heb ik een stuurstangbeschermer (zo'n originele buis van LR) dus de stuurstang is beschermd, al kan die buis natuurlijk ook wel krom.

Een spoorstangbeschermer zou in mijn geval de schade aan de spoorstang voorkomen, maar dan zit er nog minder ruimte onder de as en zo'n spoorstangbeschermer zit ook maar beperkt vast en kan eventueel ook afbreken als het echt ruig gaat.

Zoals Edward zegt met beleid het terrein in daar heb je nog het meeste aan, hetgeen ik uiteraard ook doe, maar ja, je kunt eens in een spoor glijden en dan is het kwaad al geschied. Overigens heb ik 28 jaar geleden van mijn een 109 een stuurstang kapot gereden op een 30-35 cm hoog boomstobbetje (ik zaag ze altijd korter af).

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”