Een aantal weken geleden heb ik een Defender 130 uit '99 gekocht (wat een super auto!).
Hiermee heb ik nu enkel een probleem...
De auto is terug gekomen van de spuiter en nu werkt de verlichting deels niet meer. Mijn lampen en mijn verstralers werken niet meer(kleintjes werken wel). De verstralers zijn door de autospuiter gedemonteerd, door het kabeltje in de lamp zelf los te koppelen en de koplampen zijn afgeplakt.
Ik heb de aarde bekeken en dat is het volgens mij niet. Ik heb namelijk een nieuwe aarde draad extra naar de koplampen (Xenon) en verstralers geleid en deze tegen het omhulsen aangehouden van de lamp en had geen effect.
Ik zit te denken aan het relais alleen kan deze niet vinden. Voordat ik de hele auto uit elkaar haal, heeft iemand een idee waar deze zit of waar het misschien nog meer aan kan liggen????
Plaats van verlichtings relais...
Re:Plaats van verlichtings relais...
Tja, dan kan je lang zoeken ;) , want de lampen gaan niet over een relais maar rechtstreeks op de schakelaar .... en da's vaak een probleem, zoek maar eens op "zweedse lichtversterker". Deschakelaar wordt vaak overbelast door dat de volle stroom van de lampen - en in dit geval waarschijnlijk ook nog je verstralers - geschakeld wordt.
Wat je kan doen is even de schakelaar aan het stuur bekijken en daar meten of je überhaupt wel toevoer hebt, en zo ja, of de schakelaar nog werkt. Vaak is het contact (koperen bolletje op printplaatje) wat te heet geworden waardoor he plaatje een beetje smelt en het geheel een beetje wiebelig wordt. In dat geval, schakelaar vervangen, en liefst meteen de verlichting over een relais laten lopen. In de Landreiziger Webshop is daar een kant-en-klare modificatie voor te koop.
Welkom in de wonderwe wereld van Lucas - the Prince of Darness"... :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Wat je kan doen is even de schakelaar aan het stuur bekijken en daar meten of je überhaupt wel toevoer hebt, en zo ja, of de schakelaar nog werkt. Vaak is het contact (koperen bolletje op printplaatje) wat te heet geworden waardoor he plaatje een beetje smelt en het geheel een beetje wiebelig wordt. In dat geval, schakelaar vervangen, en liefst meteen de verlichting over een relais laten lopen. In de Landreiziger Webshop is daar een kant-en-klare modificatie voor te koop.
Welkom in de wonderwe wereld van Lucas - the Prince of Darness"... :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Hallo,
Ik speel niet graag advocaat van de duivel, maar om het verhaal in aanvulling op wat VT al schreef een nog "aangenamere" wending te geven........
Je praat over Xenon verlichting, en die werkt met hoogspanning en dusmet soort van trafo's (weet ff de juiste benaming van die dingen niet).
Dit betekent dat er van de verlichting niet zoveel origineel meer is .
Je kan nog wel de stekkerverbindingen controleren (in de nek van de spatborden tegen het schutbord aan
Luke
Ik speel niet graag advocaat van de duivel, maar om het verhaal in aanvulling op wat VT al schreef een nog "aangenamere" wending te geven........
Je praat over Xenon verlichting, en die werkt met hoogspanning en dusmet soort van trafo's (weet ff de juiste benaming van die dingen niet).
Je kan nog wel de stekkerverbindingen controleren (in de nek van de spatborden tegen het schutbord aan
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
Luke schrijft:
Dat hoeft helemaal niet. Er zijn genoeg systemen te koop die je gewoon inplugt in de bestaande stekker die normaal achter op de lamp gaan. Die gebruik je dan als stuurstroom en een extra draad zorgt voor de voeding. Met een lichtversterker doe je hetzelfde; stroom aanvoer via nieuwe draad en aansturen via originele bedrading.
Hallo,
Luke
Dat hoeft helemaal niet. Er zijn genoeg systemen te koop die je gewoon inplugt in de bestaande stekker die normaal achter op de lamp gaan. Die gebruik je dan als stuurstroom en een extra draad zorgt voor de voeding. Met een lichtversterker doe je hetzelfde; stroom aanvoer via nieuwe draad en aansturen via originele bedrading.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
Sterker nog, veel van die kitjes hebben nieteens een aparte voeding, die halen ze gewoon van de lampstekker....de trafo trekt doorgaans minder stroom ook, dus je belast die draden niet zwaarder dan met de halogeenlamp
gone
OK tnks ed en Roger....
Weer wat geleerd ;) (soms loop ik nog te veel met de 3e wereld oplossingen in mijn hoofd...Xenon is hier verre van veel-voorkomend, zelfs nog altijd verboden, en ze zullen denk ik in europa al wel een stukje vooruit zijn met de techniek wat dat betreft denk ik)
Resumerend dus.....
Afhankelijk van het type Xenon kitje wat er ingebouwd is, KAN het dat er èea flink is gewijzigd, met als gevolg een storing, maar het HOEFT dus niet.
Wel de moeite waard om het toch even te controleren lijkt me....kleine moeite.
Luke
Weer wat geleerd ;) (soms loop ik nog te veel met de 3e wereld oplossingen in mijn hoofd...Xenon is hier verre van veel-voorkomend, zelfs nog altijd verboden, en ze zullen denk ik in europa al wel een stukje vooruit zijn met de techniek wat dat betreft denk ik)
Resumerend dus.....
Afhankelijk van het type Xenon kitje wat er ingebouwd is, KAN het dat er èea flink is gewijzigd, met als gevolg een storing, maar het HOEFT dus niet.
Wel de moeite waard om het toch even te controleren lijkt me....kleine moeite.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
-
Roger B.
conversiekitjes zijn in europa in veel landen ook (geheel of gedeeltelijk, en dan meestal auto-bouwjaarafhankelijk)) illegaal hoor. dus misschien lopen ze bij jullie juist voor... ;)
gone
-
Landmarcs
Roger B. schrijft:
En behalve dan de chauffeur van de Xenon-auto zijn er niet veel mensen blij mee ...
Maar terug naar de hoofd-vraag: Meten is weten. De lampen zijn los geweest en er is gespoten dus alle kans dat er ergens geen goed contact is, hetzij massa danwel de + 12 V.
Dus met de multimeter eens een rondje maken en kijken of er 12 V aan het stuur komt en ook weer uit de schakelaar (die schakelaar is een van de "usual suspects" -- zoek dan verder op Zweedse Lichtversterker). Zit dit goed meet dan aan de draden bij de koplampen (en kijk daarbij goed naar de massa want als er gespoten is is er misschien een ongewilde isolatie toegevoegd (lak of afplak).
Groeten MarcS
PS Omdat er een en ander veranderd is aan de standaard-installatie: kijk even goed wat er is gedaan.
PS2 Er zit weldegelijk een relais in het systeem: het relais dat groot licht afschakelt als je het contact afdraait: dit relais is soms ook een boosdoener, of nog gemener: de relaisvoet.
conversiekitjes zijn in europa in veel landen ook (geheel of gedeeltelijk, en dan meestal auto-bouwjaarafhankelijk) illegaal hoor. dus misschien lopen ze bij jullie juist voor... ;)
En behalve dan de chauffeur van de Xenon-auto zijn er niet veel mensen blij mee ...
Maar terug naar de hoofd-vraag: Meten is weten. De lampen zijn los geweest en er is gespoten dus alle kans dat er ergens geen goed contact is, hetzij massa danwel de + 12 V.
Dus met de multimeter eens een rondje maken en kijken of er 12 V aan het stuur komt en ook weer uit de schakelaar (die schakelaar is een van de "usual suspects" -- zoek dan verder op Zweedse Lichtversterker). Zit dit goed meet dan aan de draden bij de koplampen (en kijk daarbij goed naar de massa want als er gespoten is is er misschien een ongewilde isolatie toegevoegd (lak of afplak).
Groeten MarcS
PS Omdat er een en ander veranderd is aan de standaard-installatie: kijk even goed wat er is gedaan.
PS2 Er zit weldegelijk een relais in het systeem: het relais dat groot licht afschakelt als je het contact afdraait: dit relais is soms ook een boosdoener, of nog gemener: de relaisvoet.