S3_88 accu in paar uur leeg.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
marc_s3_88

S3_88 accu in paar uur leeg.

Berichtdoor marc_s3_88 » 11 Jun 2012, 17:06

Mijn SIII heeft net een nieuw chassis en is weer goedgekeurd. :) Wel is de accu in 4 uur (of minder) weer leeg. Voor dat ik de hele kabelboom ga vervangen omdat er ergens kortsluiting zou kunnen zitten :unsure: zit ik me af te vragen of de accu wel in 4 uur leeg getrokken kan worden door een simpele kortsluiting???

Ter veduidelijking: Accu is nu 3x leeg getrokken. 1x na terugkomst van de garage, 1x na een dag laden en vandaag weer een keer. De motor staat dan uit en het contact af. Er moet dus ergens sluiting zitten, of kan er ergen ies met een massa kabel zijn. Alles is tenslotte los geweest...

Oh ja, de accu is niet nieuw maar ook net gewedig oud. Jaar of drie denk ik. Wel ruim een jaar stil gestaan!!

Graag tis en tricks :woohoo:

Marc

fenix2

Re:S3_88 accu in paar uur leeg.

Berichtdoor fenix2 » 11 Jun 2012, 17:41

Hallo Marc,

In 4 uur een accu leegtrekken lukt gemiddeld alleen als je je lichten aan laat staan. Een serieuse kortsluiting doet het wat sneller met de nodige licht en geluids effecten.

Werkt alle verlichting normaal? (dim/groot/stadslicht)
Heb zelf de nodige electrische problemen gehad doordat de body niet/slecht geaard was naar het chassis
Aluminium corrosie kan ook een behoorlijke spelbreker zijn.

succes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Re: S3_88 accu in paar uur leeg.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2012, 17:42

tja...kwestie van meten.....

minpool er af, multimeter op amperestand (10A bereik) tussen minpool en minklem en kijken wat er aan stroom loopt.

een 80Ah accu is na 4 uur 10A leveren "half" leeg
gone

marc_s3_88

Berichtdoor marc_s3_88 » 11 Jun 2012, 18:38

Fenna,
Wat bedoel je met corrosie in verband met het leegstromen van de accu? Dan zou er ergens aluminium geisoleerd moeten worden van staal.
marc

marc_s3_88

Re: S3_88 accu in paar uur leeg.

Berichtdoor marc_s3_88 » 11 Jun 2012, 18:39

Ga ik gelijk doen....als de accu weer vol is!

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 11 Jun 2012, 19:57

Hallo Marc,

Die aluminium corrosie speelt tav een leegstromende accu een rol als er ergens al een aardefout is naar de body EN er geen afdoende aarde verbinding is tussen body en chassis.
Dan kan er een open circuit ontstaan met een weerstand die kan passen bij het leegstromen van de accu in een aantal uur.

Kaal alu op kaal staal geeft nauwelijks electrische weerstand, zodra er corrosie om de hoek komt (in de praktijk wordt volgens mij je alu eerder weggevreten dan het staal) stijgt de weerstand.

Heb je ook de spanning gemeten van je volgeladen accu?

groetjes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jun 2012, 20:34

maar als de weerstand stijgt, daalt de stroom, zou ie dus langer er over doen om leeg te raken, daarbij zul je dan nog steeds eerst een lekstroom moeten hebben om überhaupt een stroom te hebben die door dat alu-oxide loopt....
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 11 Jun 2012, 20:43

Idd is de aanwezigheid van een lekstroom wel voorwaarde en daarvoor had jij (Roger) al een prima meetmethode aangegeven
Afbeelding

marc_s3_88

Berichtdoor marc_s3_88 » 12 Jun 2012, 09:41

De accu heeft nu 11,72 Volt en er loopt 5,42 Volt weg uit de massa (?) Daarbij was de sleutel uit het contact. Ik ben electrisch niet geweldig geschoold. was maar een bijvak bij wtb. De garage heeft twee aardleidingen weggehaald. Een liep naar de achterbak en een kwam ergens uit het dashboard. De laatste was duidelijk niet origineel. Kan daar mijn lek vandaan komen? De amperes krijg ik niet gemeten. RTFM multimeter....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2012, 10:48

marc_s3_88 schrijft:
De accu heeft nu 11,72 Volt en er loopt 5,42 Volt weg uit de massa (?) Daarbij was de sleutel uit het contact. Ik ben electrisch niet geweldig geschoold. was maar een bijvak bij wtb. De garage heeft twee aardleidingen weggehaald. Een liep naar de achterbak en een kwam ergens uit het dashboard. De laatste was duidelijk niet origineel. Kan daar mijn lek vandaan komen? De amperes krijg ik niet gemeten. RTFM multimeter....

" Ik ben electrisch niet geweldig geschoold. "

Je zou kunnen zeggen dat dit een geweldig understatement is.
Het is overigens wel heel eerlijk dat je je beperkte kennis zo ruiterlijk erkent.

Wat heb je nu waarover gemeten ?
Met name de passage " er loopt 5,42 Volt weg uit de massa (?) " heeft een hoog Jomanda-gehalte.

Anyway, als je 11,72 Volt meet (en de Volt-meter deugt) dan is er iets mis met de accu -- een gewone goed gevulde accu hoort ruim 12 Volt over de polen te tonen.

Groeten MarcS

PS Even een cursus electrics for dummy's:
De accu kan je zien als een stuwmeer, spanning is de hoogte van het stuwmeer (spanning meet je in Volt -- bij een gewone accu is de stuwdam 14,4 V hoog, daarboven gaat ie "overlopen", onder stabiel is ruim 12 V, en daaronder is je stuwmeer te laag).
Stroom is makkelijk, stroom heb je alleen als er een weg is vanuit het stuwmeer naar de voet van de stuwdam, ofwel vanuit de Plus naar de Massa. Met een brede stroom is je stuwmeer snel leeg (idem voor een grote stroom - dus veel ampères, en je accu is snel leeg).
Lekstroom is dus een verborgen, ondergronds "stroompje" bij dat stuwmeer, of in de auto ergens een verbinding tussen Plus en Massa, als het geen licht geeft, of er gaat stiekem iets draaien ... dan geeft het warmte ... kortsluiting is het toppunt van lekstroom: en dan heb je ook ineens veel warmte (brand is dan niet zelden het gevolg). O ja, kortsluiting bij de stuwdam is hetzelfde als een doorgebroken stuwdam ... geeft ook rotzooi.

Terug naar “Techniek”