brandstofmeter/vlotter landrover 109 ex defensie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bunker622

brandstofmeter/vlotter landrover 109 ex defensie

Berichtdoor bunker622 » 11 Jun 2012, 01:46

Hallo jongens.

Ik heb een vraag
ik heb een tijd geleden een landrover 109 ex defensie gekocht.
de brandstofmeter werkt niet en heeft sinds ik heb heb gekocht niet gewerkt
hij geeft altijd vol aan

nu heb ik de vlotters gekeken eruit gehaald schoongemaakt schakelaars gemeten van de tank.
zelf een nieuwe brandstofmeter gekocht.
heb een simpele schakeling gemaakt accu, meter, vlotter terug naar accu en de meter werkt ook niet denk dat de vlotters defect zijn.

nu schets mijn verbazing een kennis van mij heeft ook een laro ex leger zelfde bouwjaar en model en goed werkende brandstofmeter, daar meet ik van de draad die naar de tankvlotter loopt 6 volt en om mijn draad die naar de vlotter loopt 24 volt nu denk ik dat daarom de vlotters beschadigd zijn.

nu is mijn vraag klopt het dat er 6 volt op komt te staan en zoja waar word deze 6 volt van 24 naar 6 volt omgevormd?

Nog een probleem laadstroom lampje brand ook continu misschien dat er iets mee temaken heeft.

alvast bedankt voor jullie hulp.

Luke

Re:brandstofmeter/vlotter landrover 109 ex defensie

Berichtdoor Luke » 11 Jun 2012, 03:30

Hoi,

Ok ik ben geen electrisch wonder maar heb wel wat basiskennis waarmee ik kan proberen je op weg te helpen, en als ik de plank missla dan zal ik ongetweifeld gecorrigeerd gaan worden door mensen die er meer verstand van hebben dan ik. :)

Om te beginnen praat je over 2 individuele problemen, en of er een link is, is moeilijk te zeggen.

Wat betreft laadstroomlampje....

Als dit continu brandt duid dit erop dat je dynamo niet bijlaadt
Simpel te meten op de accu met een multimeter

Dan de vlotters

Een ex defemsie heeft 2 tanks onder de stoelrn
2 vlotters kapot zou wel erg toevallig zijn
Vlotter werkt vermoedelijk dmv electrische weerstand wat dus ook de retoer stroom bepaald
Je geeft zelf al aan 24 volt ingaand bij jou, en bij die maat 6 volt ingaandt
Ik denk overigens dat je je vergist en dat die 6 volt uitgaand is en niet ingaandt
die 6 volt zal variabel zijn aan het niveau in de tank, iaw, de stand van de vlotter en dus de weerstand van de schakelaar
Even heel simpel geredeneerd zou je kunnen denken: vol = volledige meter uitslag op meter dus 24volt vanaf de vlotter naar de meter, waaruit weer volgt dat 6 volt zou kunnen wijzen op bijv een kwart volle tank

Controleer ook vooral je zekeringen
Twee niet werkende vlotters is raar en kan dus best duiden op een kapotte zekering omdat ze hoogstwaarschijnlijk op de zelfde zekering zullen staan

Overigens een werkplaats handboek erbij met evt het electrische schema is erg makkelijk

Ik heb even gauw in het wpl hndboek van een Serie 3 gekeken (2,25 - 4 cyl diesel) en daar staat in het schema dat zovel de brandstof meter als de water temp meter over dezelfde spanningsstabilisator lopen...iaw, als je water temp ook niet werkt dan moet je het dus daarin zoeken.
De vlotter is negatief geaard, dus je hebt dus een ingaande stroom, met een vlotter als weerstand.
Je kan voor de grap eens kijken wat bij je maat de ingaande stroom is op elke tenk als er per tank sprake is van een ander niveau , tov de andere tank.......ik denk haast dat dat een spanningsverschil zou moeten geven
In jou geval 24V = vol dus 6 volt zou goed kwart vol kunnen zijn, heb je dat gecontroleerd op de meter bij die maat van je?

Dan nog even iets over de relatie dynamo en vlotter probleem....
Er zit een spanningsstabilisato in het brandstofniveau meetsysteem volgens het elec. schema en als er een probleem met je dynamo is zou het wellicht kunnen dat je die opgeblazen hebt en dat er misschien sprake is of is geweest van een piekspanning waardoor je vlotterschakelaars ook zijn opgeblazen, maar we gaan nu wel heel ver met denken.

Jou grote voordeel is dat je vergelijkingsmateriaal hebt bij die auto van je maat met nb 2 tanks zodat je 2 verschillen zou moeten kunnen meten.

Tot slot nog iets
Jou vervangende schakelaar en schakeling zal niet gewerkt hebben omdat je de genoemde spanningsstabilisator er niet tussen had

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

bunker622

Berichtdoor bunker622 » 12 Jun 2012, 17:47

bedankt voor je reactie luke,

ik ga er morgen even mee aan de slag kijken of het klopt,
dan zal ik ook de spanning om de 2 de tank meten dit moet zeker verschillen
als de tank voller of leger is dan de eerste tank.

grt

Arnold

bunker622

Berichtdoor bunker622 » 13 Jun 2012, 21:18

Hallo,

ik heb de spanning bij mijn kennis gemeten met dezelfde laro 109 defensie
deze geeft op beide tank 6 volt zonder weerstand van de vlotter gewoon vanaf de draad naar het chassis.
wel zit er in deze auto een soort van relais wat bij mij overigens ook zit.
(defensie heeft dit aangepast normaal heb je 2 controle lampjes voor de brandstoftanks en nu nog maar 1 lampje door het relais.)
alleen het verschil bij hem meet ik 6 volt en bij mij meet ik 24 volt
het bewegen van de vlotter levert geen enkel verschil in de meetbare spanning.

ik heb wel reeds 2 nieuwe vlotters besteld kijken of dit verschil gaat maken.

ik heb de spanning gemeten op beide vlotters en geeft geen verschil in waarde vol of lege tank.

Luke

Berichtdoor Luke » 13 Jun 2012, 22:12

Dat relais is zeer waarschijnlijk de spanningsstabilisator waar ik het eerder over had, en als jij 24 V naar de vlotters meet terwijl dat bij die maat maar 6 is lijkt dit erop dat die spanningsstabilisator de geest heeft gegeven, en evt met als gevolg die 24V spanning je vlotterschakelaars opgeblazen hebt.
Dus let heel goed op dat je dit niet gaat overkomen met die nieuwe vlotterschakelaars dadelijk.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

bunker622

Berichtdoor bunker622 » 17 Jun 2012, 20:10

Luke schrijft:
Dat relais is zeer waarschijnlijk de spanningsstabilisator waar ik het eerder over had, en als jij 24 V naar de vlotters meet terwijl dat bij die maat maar 6 is lijkt dit erop dat die spanningsstabilisator de geest heeft gegeven, en evt met als gevolg die 24V spanning je vlotterschakelaars opgeblazen hebt.
Dus let heel goed op dat je dit niet gaat overkomen met die nieuwe vlotterschakelaars dadelijk.

Luke

bedankt luke voor je reactie.

ben er mee aan de slag geweest en
heb gelukkig het probleem opgelost het was een kapotte meter,
oorzaak hiervan is dat er draden verkeerd waren aangesloten op de meter.
korte uitleg.
op een goede brandstofmeter komt 24 volt binnen
en komt 6.2 volt op het contact wat naar de vlotter loopt.
er zit dus geen spanningregelaar of iets voor.
bij de kapotte meter ging 24 volt en 24 volt uit en heeft daarmee beide vlotters gesloopt.
ik had gelukkig een reserve meter liggen en heb deze ingebouwd en ik heb 2 nieuwe vlotters geplaatst daarmee is het probleem verholpen.

nu het 2 de probleem het lampje laadstroom van de dynamo brand

ik heb de spanning gemeten en kom niet hoger van 3 volt als de motor stagionair loopt.
geef ik volgas dan wil dit oplopen naar 17 volt veel teweinig dus aangezien het rond de 27 a 28 volt zou moeten zijn.
de coolborstels waren een beetje aan de korte kant aan het worden heb een setje nieuwen besteld deze moeten nog binnen komen en dan hopen dan het verschil gaat maken.
Iemand die dit probleem misschien ook heeft gehad? of tips heeft?

Luke

Berichtdoor Luke » 18 Jun 2012, 04:14

Mogelijke orzaken:

Spanningsregelaar dynamo kapot, diodebrug kapot, of wikkelingenbreuk of verbrande isolatie op wikkelingen stator
Ikzelf zou denken richting spanningsregelaar omdat hij nog wel laad maar niet voldoende (moet minimaal volt of 28 zijn bij 24 v installatie, en mijn 2e keus zou zijn diodebrug, (gelijkrichter)waardoor je dynamo (normaal 3 fase)nog maar 2 of zelfs 1 fase werkend heeft.
een indicatie hiervan zou je mbv rekensommetje kunnen beredeneren:
Als je een 3 fase dynamo hebt en je hebt nu nog een laadstroom van 17 V kan je denken in volgende richting:
IPV 3 fase nog maar 2 fase = 17 volt wat zou betekenen dat je 8,5 volt per fase hebt, wat bij een 3 fase dynamo neerkomt op 25,5 volt laadstroom, hetgeen niet al te veel is, maar best zou kunnen bij een gebruikte en / of wat oudere dynamo.
Dus in dit geval is er dus spraken van een kapotte gelijkrichterplaat (of liever kapotte diodes op deze plaat.

Een nieuwe spanningsregelaar kan je overigens de kop niet kosten en kan je zelf makkelijk en snel vervangen.
Je kan ook even naar een auto-electricien rijden en vragen of hij je spanningsregelaar even wil testen

Luke

Terug naar “Techniek”