Hallo!
Ik heb vrijdag jl. mijn 110 uit 1984 laten uitlijnen. Nu zeiden ze van het bedrijf dat ze alleen iets hadden kunnen doen aan het "toespoor" , maar dat ze niets konden doen aan het feit dat mijn voorbanden een beetje / en stonden. Ze hadden een dealer gebeld en op een forum gekeken en ook daarvan hadden ze begrepen dat je niet exact verticaal staande banden van een landrover, niet excact verticaal kunnen zetten.: dus | en |
Ik wil ze wel geloven, maar ik kan het niet. DAt moet toch te doen zijn?
Everhard Mulder
uitlijnen
Re:uitlijnen
Nop, helaas niet .
Zie de recente reactie van joost kenya in het topic uitlijnen defender 90.
Geloof dat joost wel een autoriteit is op alles waar wielen en banden aan vast zitten, inclusief winkelwagentjes voor mijn part..
Zie de recente reactie van joost kenya in het topic uitlijnen defender 90.
Geloof dat joost wel een autoriteit is op alles waar wielen en banden aan vast zitten, inclusief winkelwagentjes voor mijn part..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:uitlijnen
Everhard Mulder schrijft:
Goedemorgen Everhard,
Kijk eens goed naar een "exploded view" waarop de je as-constructie en n.m. de "swivels" kan zien.
Dan kan je zien dat er constructief geen verstelbaarheid voorzien is. Niets is natuurlijk onmogelijk maar dan moet je wel erg diep in de constructie ingrijpen.
Het een beetje / - staan heeft een goede reden: het draaipunt daar waar de band de weg raakt wordt door deze helling "verplaatst" naar ongeveer in het midden van de band-breedte -- oneffenheden hebben zo minder stuur-reactie tot gevolg, en verder stuurt dit iets lichter.
Ook is er een klein winstpuntje qua grip: ga je door een bocht dan staat het buitenste wiel, het wiel dat het meeste werk doet een beetje "schrap" tegen de richting van de belasting.
Groeten MarcS
Hallo!
Ik heb vrijdag jl. mijn 110 uit 1984 laten uitlijnen. Nu zeiden ze van het bedrijf dat ze alleen iets hadden kunnen doen aan het "toespoor" , maar dat ze niets konden doen aan het feit dat mijn voorbanden een beetje / en stonden. Ze hadden een dealer gebeld en op een forum gekeken en ook daarvan hadden ze begrepen dat je niet exact verticaal staande banden van een landrover, niet excact verticaal kunnen zetten.: dus | en |
Ik wil ze wel geloven, maar ik kan het niet. DAt moet toch te doen zijn?
Everhard Mulder
Goedemorgen Everhard,
Kijk eens goed naar een "exploded view" waarop de je as-constructie en n.m. de "swivels" kan zien.
Dan kan je zien dat er constructief geen verstelbaarheid voorzien is. Niets is natuurlijk onmogelijk maar dan moet je wel erg diep in de constructie ingrijpen.
Het een beetje / - staan heeft een goede reden: het draaipunt daar waar de band de weg raakt wordt door deze helling "verplaatst" naar ongeveer in het midden van de band-breedte -- oneffenheden hebben zo minder stuur-reactie tot gevolg, en verder stuurt dit iets lichter.
Ook is er een klein winstpuntje qua grip: ga je door een bocht dan staat het buitenste wiel, het wiel dat het meeste werk doet een beetje "schrap" tegen de richting van de belasting.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:uitlijnen
afstelbaar of niet, als het wiel door de fabrikant in die positie ontworpen is, moet ie zo staan.
De meeste voertuigen hebben een camber waarbij de wielen /--- zo staan. De constructie van een starre as is zo dat deze hoek niet instelbaar is, en vrijwel onmogelijk door krachten op het wiel "vanzelf" veranderd.... dus de kans dat je camber niet goed is is niet zo heel groot (en zowel dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook fuseespeling.
De meeste voertuigen hebben een camber waarbij de wielen /--- zo staan. De constructie van een starre as is zo dat deze hoek niet instelbaar is, en vrijwel onmogelijk door krachten op het wiel "vanzelf" veranderd.... dus de kans dat je camber niet goed is is niet zo heel groot (en zowel dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook fuseespeling.
gone
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re:uitlijnen
Nu is het zo dat de binnenkant van mijn linker-voorwiel wel erg aan het slijten is: de reden waarom ik 'm liet uitlijnen.
Dat scheelt echt een heel stuk met de binnenkant van mijn rechtervoorband.
Is daar niks aan te doen dan?
Everhard
Dat scheelt echt een heel stuk met de binnenkant van mijn rechtervoorband.
Is daar niks aan te doen dan?
Everhard
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:uitlijnen
Everhard Mulder schrijft:
Goedenavond Everhard,
Bij een ondeugelijke sporing verwacht je links en rechts slijtage.
Blijft over: wiellagers en/of fusee-lagers en/of stuurkogels die niet deugen (dat had de uitlijner kunnen/moeten zien/voelen), of een vooras die zodanig mishandeld is dat ie "beyond repair" is.
Groeten MarcS
Nu is het zo dat de binnenkant van mijn linker-voorwiel wel erg aan het slijten is: de reden waarom ik 'm liet uitlijnen.
Dat scheelt echt een heel stuk met de binnenkant van mijn rechtervoorband.
Is daar niks aan te doen dan?
Everhard
Goedenavond Everhard,
Bij een ondeugelijke sporing verwacht je links en rechts slijtage.
Blijft over: wiellagers en/of fusee-lagers en/of stuurkogels die niet deugen (dat had de uitlijner kunnen/moeten zien/voelen), of een vooras die zodanig mishandeld is dat ie "beyond repair" is.
Groeten MarcS
Re:uitlijnen
Everhard Mulder schrijft:
Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs je camber instelling te zijn, sterker nog daar hij bij een defender niet eens afgesteld KAN worden IS het dus ook de camberinstelling niet.
Maar WEL de rest van de uitlijning (been there done that)
En hou vooral ook even rekening met zaken als wiel lager speling (een goeie uitlijner zal de auto niet eens uit kunnen en willen lijnen met overmatige speling) en speling op stuurkogels
Luke
Nu is het zo dat de binnenkant van mijn linker-voorwiel wel erg aan het slijten is: de reden waarom ik 'm liet uitlijnen.
Dat scheelt echt een heel stuk met de binnenkant van mijn rechtervoorband.
Is daar niks aan te doen dan?
Everhard
Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs je camber instelling te zijn, sterker nog daar hij bij een defender niet eens afgesteld KAN worden IS het dus ook de camberinstelling niet.
Maar WEL de rest van de uitlijning (been there done that)
En hou vooral ook even rekening met zaken als wiel lager speling (een goeie uitlijner zal de auto niet eens uit kunnen en willen lijnen met overmatige speling) en speling op stuurkogels
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:uitlijnen
Everhard Mulder schrijft:
Als je te veel toe of uit spoor hebt zou ik verwachten dat beide voorwielen scheef afslijten.
Aangezien slechts 1 wiel scheef afslijt moet er haast wel iets mis zijn met de as, de fusee lagers of de wiellagers.
Krik het desbetreffende wiel eens op en voel of er overmatige speling op zit. Dat kan je doen door het wiel stevig vast te pakken en het heen en weer te bewegen. Die speling is dan waarschijnlijk ook de oorzaak van het naar 1 kant trekken.
Het scheef afgesleten wiel zelf kan verstorend blijven werken. Monteer anders het reserve wiel en kijk of het probleem opgelost is. Je kunt ook het scheef afgestelen wiel naar achter verplaatsen. Dat zou theoretisch nog steeds een verstoring opleveren maar je moet dan in iedergeval een verschil gaan merken.
Ik zou het probleem wel proberen op te lossen. Want voordat je het weet heb je 2 of meer scheef afgesleten wielen!
Nu is het zo dat de binnenkant van mijn linker-voorwiel wel erg aan het slijten is: de reden waarom ik 'm liet uitlijnen.
Dat scheelt echt een heel stuk met de binnenkant van mijn rechtervoorband.
Is daar niks aan te doen dan?
Everhard
Als je te veel toe of uit spoor hebt zou ik verwachten dat beide voorwielen scheef afslijten.
Aangezien slechts 1 wiel scheef afslijt moet er haast wel iets mis zijn met de as, de fusee lagers of de wiellagers.
Krik het desbetreffende wiel eens op en voel of er overmatige speling op zit. Dat kan je doen door het wiel stevig vast te pakken en het heen en weer te bewegen. Die speling is dan waarschijnlijk ook de oorzaak van het naar 1 kant trekken.
Het scheef afgesleten wiel zelf kan verstorend blijven werken. Monteer anders het reserve wiel en kijk of het probleem opgelost is. Je kunt ook het scheef afgestelen wiel naar achter verplaatsen. Dat zou theoretisch nog steeds een verstoring opleveren maar je moet dan in iedergeval een verschil gaan merken.
Ik zou het probleem wel proberen op te lossen. Want voordat je het weet heb je 2 of meer scheef afgesleten wielen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten