Beste medegebruikers.,
Ik heb een Discovery 1 300Tdi (1998). Het uitlaad systeem begint mankementen te vertonen en ik moet binnenkort naar de TUV (ja ik woon in Duitsland. In Duitsland kan je korting op de Wegenbelasting krijgen met een diesel partikel filter (natuurlijk ook voor het milieu!). Maar op een 300Tdi is dit niet vanzelfsprekend. Nu ik toch uitlaad (delen) moet vervangen en de TUV eraan komt is het mogelijk een mooi moment om hierin te investeren.
Mijn vraag is kan is straffeloos een DPF onder de disco zetten? Moet ik verder nog zaken veranderen?
Ik ben zeer dankbaar voor praktijk ervaringen.
Groeten uit Duitsland!
Jan Willem
Diesel partikelfilter 300TDi ervaringen
Diesel partikelfilter 300TDi ervaringen
Met vriendelijke Disco1 groet,
Jan Willem
Jan Willem
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Diesel partikelfilter 300TDi ervaringen
en dat ga je in nederland vragen, waar bijna niemand de in and outs van de duitse regelgeving kent?
ik ben bang dat het niet meer mogelijk is een 300tdi van een goedgekeurd dpf te voorzien om belastingvoordeel en/of gunstigere milieuplakkette te krijgen.
kijk eens op www.blacklandy.de daar is vrij recent deze discussie weer opgerakeld mbt de Td5, en voor de eerste modellen Td5 motoren is geen dpf meer goedgekeurd te krijgen zodat de motor voor de belasting of de milieuplakkette als schoner gezien wordt....
ik ben bang dat het niet meer mogelijk is een 300tdi van een goedgekeurd dpf te voorzien om belastingvoordeel en/of gunstigere milieuplakkette te krijgen.
kijk eens op www.blacklandy.de daar is vrij recent deze discussie weer opgerakeld mbt de Td5, en voor de eerste modellen Td5 motoren is geen dpf meer goedgekeurd te krijgen zodat de motor voor de belasting of de milieuplakkette als schoner gezien wordt....
gone
Re:Diesel partikelfilter 300TDi ervaringen
Het gaat mij niet om regelgeving maar op ervaring hoe de motor blijft lopen.
Op de pagina van Vis wordt het monteren van een partikel of roetfilter sterk afgeraden voor de 300Tdi en ouder.
Op de pagina van Vis wordt het monteren van een partikel of roetfilter sterk afgeraden voor de 300Tdi en ouder.
Met vriendelijke Disco1 groet,
Jan Willem
Jan Willem
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Diesel partikelfilter 300TDi ervaringen
JanWillem schrijft:
Vis is beslist een LandRover kenner, maar soms ook wel erg overtuigd van zijn mening.
Ruim 10 jaar geleden vroeg ik naar de mogelijkheid/wenselijkheid van een GKN-Overdrive op een Td5: Dat was niks, nergens voor nodig etc. de Td5 deed het zo goed, volmaakt overdreven om een overdrive te monteren.
Toen, een aantal jaren later, verkochten ze zelf de GKN-overdrive .... en het was je van het, een zeer waardevolle aanvulling op de Td5, dit incl de wat overdreven cijfers van GKN.
En nog weer wat later .... was het niks want ze kregen klachten .... en GKN deugde ook niet.
Misschien heb ik het voorgaande wat overdreven weergegeven, uit ervaring kan ik zeggen dat de waarheid in het midden ligt: 't Is een waardevolle toevoeging, de cijfers van GKN waren overdreven (maar je kan wel tot zo'n 10% winst halen), en de overdrive is ook een wat overdreven gevoelig ding (maar ik ken ook iemand die er al vele jaren met plezier en zonder klachten mee rijdt).
Dan terug op het Topic:
Volgens mij zijn er geen adequate (nl zonder goedkeuring heb je alleen een niet gekeurde werking) roetfilters voor een Tdi. Het zou me dus verbazen als er (veel) ervaringen zijn.
Groeten MarcS
Het gaat mij niet om regelgeving maar op ervaring hoe de motor blijft lopen.
Op de pagina van Vis wordt het monteren van een partikel of roetfilter sterk afgeraden voor de 300Tdi en ouder.
Vis is beslist een LandRover kenner, maar soms ook wel erg overtuigd van zijn mening.
Ruim 10 jaar geleden vroeg ik naar de mogelijkheid/wenselijkheid van een GKN-Overdrive op een Td5: Dat was niks, nergens voor nodig etc. de Td5 deed het zo goed, volmaakt overdreven om een overdrive te monteren.
Toen, een aantal jaren later, verkochten ze zelf de GKN-overdrive .... en het was je van het, een zeer waardevolle aanvulling op de Td5, dit incl de wat overdreven cijfers van GKN.
En nog weer wat later .... was het niks want ze kregen klachten .... en GKN deugde ook niet.
Misschien heb ik het voorgaande wat overdreven weergegeven, uit ervaring kan ik zeggen dat de waarheid in het midden ligt: 't Is een waardevolle toevoeging, de cijfers van GKN waren overdreven (maar je kan wel tot zo'n 10% winst halen), en de overdrive is ook een wat overdreven gevoelig ding (maar ik ken ook iemand die er al vele jaren met plezier en zonder klachten mee rijdt).
Dan terug op het Topic:
Volgens mij zijn er geen adequate (nl zonder goedkeuring heb je alleen een niet gekeurde werking) roetfilters voor een Tdi. Het zou me dus verbazen als er (veel) ervaringen zijn.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Diesel partikelfilter 300TDi ervaringen
als je geen winst boekt in milieuplakette, belasting en (dus) ook nogeens geen subsidie krijgt.....waarom zou je zo'n onding dan voor dik 1000 euro onder je auto bouten? beter gaat ie er zeker niet door lopen
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten