Engel MT45FP, Engel MR 040, Waeco CF 50 koelbox

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dolf110

Engel MT45FP, Engel MR 040, Waeco CF 50 koelbox

Berichtdoor dolf110 » 06 Jun 2012, 22:36

Ben bezig om een koelkast voor onderweg aan te schaffen en het zal wel 1 van deze 3 worden.

De Waeco CF50 kost 615 euro
De MR 040 kost 500 euro en de MT45FP ca 700 euro.
Qua afmeting wil ik niet groter gaan; een voetbreedte van ca 36 cm lijkt me nog acceptabel.

De Waeco wint het qua inhoud (50 liter met gesplitst vak vs 40 bij Engel) en qua verbruik lijkt
hij het ook te winnen. Van de Engel wordt gezegd dat hij stabieler is qua temperatuur en de FS
is ook nog digitaal qua temperatuur uitleesbaar. Qua behuizing is de (nieuwe) MR 040
vergelijkbaar met de behuizing van waeco.
Engel heeft wel grotere types, maar dat worden dan echte bakbeesten.

Iemand ervaring met 1 van van de 3 genoemde koelboxen?
- prettige bediening?
- waeco en engel technisch nagenoeg gelijk?
- stabiliteit knoppen en aansluitingen?

mvg

Dolf

pascal ubags

Re:Engel MT45FP, Engel MR 040, Waeco CF 50 koelbox

Berichtdoor pascal ubags » 07 Jun 2012, 08:58

hoi
als je gaat voor kwaliteit, zook eens op een vrachtauto forem. die mannen hebben dat din dagelijks aan.
zodoende heb ik destijds een tweedehands engel aangeschaft.
gr pascal

rrover

Berichtdoor rrover » 07 Jun 2012, 09:07

Ik heb ervaring met Engel en Waeco. Engel(40 liter) gebruikt in de praktijk minder stroom dan mijn Waeco 18 liter.
Verder als je hem wil gebruiken off road dan is de Engel een betere keuze. Onverwoestbaar. Ik heb Waeco 110 liter, 40 liter en 18 liter ervaring. De 110 liter is kapot gegaan tijdens trip Marocco en onlangs mijn 18 liter Waeco (compressor vastgelopen).

Flinke investering een Engel maar absoluut de betere.

Verder is er ook nog National Luna, ook niet goedkoop. Maakt ook gebruik van Danfoss compressor net als Waeco. Jansen in Oisterwijk heeft nog een ander merk compressor koelkast.

Op MP staan op Waeco lijkende compressor koelkasten voor aanzienlijk minder (zal wel uit China komen). Als je niet te ruig off road gaat dan gezien de prijs wellicht te proberen.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi

robb

Berichtdoor robb » 07 Jun 2012, 10:10

goedemorgen, toevallig heeft de kampeerkampioen (maandblad) net een test gedaan met koelboxen, misschien dat je daar even kunt kijken
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 07 Jun 2012, 15:35

als je toch serieus geld wilt uitgeven; de trucks hebben tegenwoordig vaak een koellade onder het onderste bed ingebouwd. Het geeft wellicht meer (inbouw)mogelijkheden als er geen bovendeksel op de koelbox zit

groet

Roel

ps thuis heb ik een koelbox die op 12V, 220V en gas werkt. Als we hem onderweg nodig mochten hebben til ik hem in de auto. Apparaat werkt prima, is ook zo rond de 40 Liter en heeft maar een fractie gekost (nieuw) van wat jij wilt uitgeven. Het is er wel een zonder compressor, dus een extra luchtkoeling/fan in een hele warme omgeving (in de auto bv) kan dan wel raadzaam zijn voor meer koelcapaciteit.
Ook deze kast gaat onder het vriespunt als het moet

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 07 Jun 2012, 19:17

Ik heb een National Luna. Dit is echt een super sterke bak. Gebruik hem in de auto zwaar off road, buiten op de camping en als bierbak bij de betere (voetbal) wedstrijden. Inderdaad met danfos motor! Niet goedkoop overigens
Johan

killroy

Berichtdoor killroy » 08 Jun 2012, 10:36

Gebruik al jaren de Warco CF 35. laag stroomgebruik, prima vriezen bij iedere buitentemperatuur.
Ben er erg blij mee :)

Frank
Frank Geerts

http://home.tiscali.nl/frankgeerts/

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 09 Jun 2012, 08:12

Zjiep schrijft:
ps thuis heb ik een koelbox die op 12V, 220V en gas werkt. Als we hem onderweg nodig mochten hebben til ik hem in de auto. Apparaat werkt prima, is ook zo rond de 40 Liter en heeft maar een fractie gekost (nieuw) van wat jij wilt uitgeven. Het is er wel een zonder compressor, dus een extra luchtkoeling/fan in een hele warme omgeving (in de auto bv) kan dan wel raadzaam zijn voor meer koelcapaciteit.
Ook deze kast gaat onder het vriespunt als het moet

Nadeel van de gas/12v/220v boxen is dat ze tot maximaal circa 20 graden onder de omgevings temperatuur kunnen koelen. Voldoende bij omgevingstemperaturen tot 30 graden maar niet meer daarboven, in een hete auto b.v. Verder heb ik hem nooit fatsoenlijk zien werken op 12v, wel erg goed op gas. nog een probleem is dat ze behoorlijk horizontaal moeten staan anders koelt hij geheel niet. Heb nu een Waeco CF45 en die werkt prima maar is inderdaad veel duurder. Kwaliteit viel wel wat tegen. Na ruim 2 jaar viel de thermostaat uit, en niet alleen bij mij. In mijn kennissenkring ken ik nog twee Waeco's met hetzelfde euvel. Zal inmiddels bij de nieuwe kasten wel verholpen zijn maar moest het volle pond van de importeur aan reparatiekosten betalen want de garantie liep af na 2 jaar :-(

Terug naar “Techniek”