Ik zit met het volgende, ondanks dat ik er op 1 punt wel een antwoord op weet te gegeven wil ik toch graag even jullie raad en inzicht.
Mijn Defender 90 TD5 uit ‘99
Onlangs had ik problemen met mijn accu, hij deed het steeds slechter en slechter als ik er 4 dagen niet mee reed dan was mijn accu leeg als ik binnen die 4 dagen reed dan kon ik gewoon starten en dus waarschijnlijk mijn accu bijladen. Nu vond ik dat niet helemaal de ideale manier en zeker niet als ik ergens in het niets in Noorwegen zou staan met een lege accu.
Dus op advies mijn accu laten vervangen naar een exide van 100ah.
Het starten ging als een zonnetje maar na een keer of 15 starten leverde ook deze ook geen power meer om de motor te starten. Dan de dynamo vervangen.
Vanmorgen de dynamo (uit een andere TD5) vervangen door een automonteur/maatje, na verschillende onderdelen los te hebben gehaald de dynamo vervangen. Eigenlijk ging alles goed mits 1 ding en dat is het kleine kabeltje wat je moet aansluiten met een stekker op de dynamo (onmogelijke plek om erbij te komen), bij het uithalen van de dynamo werd 1 draad uit het stekkertje getrokken. Nu hadden we dit gerepareerd en het kabeltje weer vastgezet, echter waarschijnlijk is deze weer los geraakt bij het plaatsen van de nieuwe dynamo.
Bij het naar huis rijden merkte ik dat niet alles meer werkte toen ik reed, kilometer teller werkte niet, tempmeter werkte niet, claxon werkte niet, ruitenwissers gingen heel traag heen en weer en ik hoorde het geluid van de richtingaanwijzers niet meer en de autoradio. Tevens toen ik thuis was en een uur met de defender had gereden was de accu niet bijgeladen. Gekeken naar het kabeltje en wat bleek het draadje zat toch los en heeft waarschijnlijk nog voordat ik het controleerde niet goed vastgezeten. Toen ik vanmorgen wegreed om de dynamo te vervangen deed alles het nog normaal behalve dan dat ik moest overstarten om de motor gestart te krijgen.
Mijn vraag, komt dit puur alleen doordat het draadje wat in de stekker zit niet verbonden is of is er iets anders aan de hand???
Moet de dynamo ondanks dat dit kabeltje kapot is wel gewoon bijladen? en wat doet deze aansluiten op de dynamo?
Omdat mijn monteur nu op de bus ergens in noord frankrijk zit heb ik daar even geen contact mee.
Hoop dat ik het zo een beetje goed heb kunnen verwoorden.
Al het advies is welkom.
Groet Dennis
Accu of dynamo probleem
-
Roger B.
Re: Accu of dynamo probleem
als dat draadje van je laadstroomcontrole is (als dit draadje los is zou je accu-lampje op je dash niet mogen branden als je de auto op contact zet) dan zal je dynamo niet laden
gone
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Klopt die brand nu dan ook niet, zie wel het lampje nu knipperen van de engine immobilisation.
-
Roger B.
OVERLEVEN schrijft:
allemaal lege accu problematiek, eerst accu en dynamo in orde krijgen, dan weer verder kijken
Klopt die brand nu dan ook niet, zie wel het lampje nu knipperen van de engine immobilisation.
allemaal lege accu problematiek, eerst accu en dynamo in orde krijgen, dan weer verder kijken
gone
Re:Accu of dynamo probleem
Zoals Roger schrijft, gaat de dynamo niet laden als het dunne draadje los zit.
Als je regelmatig voor je werk in de middel of nowehre staat, zou ik minimaal een volt meter monteren. Na lieren en/of gebruik van veel licht kun je zien wat je accu spanning is, en of dat je je auto uit kunt zetten. (boven de 11,5 V) Als de dynamo laad/ accu vol is, zal je tussen de 13 en 14 volt hebben. Bedrijfs zekerder is het om een 2e (start)accu te plaatsen met de daarbij behorende regeling, zodat het risico op onvoldoende start stroom véél kleiner wordt.
Op sommige regelingen kun je ook het voltage van beide accu's aflezen.
Gr. Guido
Als je regelmatig voor je werk in de middel of nowehre staat, zou ik minimaal een volt meter monteren. Na lieren en/of gebruik van veel licht kun je zien wat je accu spanning is, en of dat je je auto uit kunt zetten. (boven de 11,5 V) Als de dynamo laad/ accu vol is, zal je tussen de 13 en 14 volt hebben. Bedrijfs zekerder is het om een 2e (start)accu te plaatsen met de daarbij behorende regeling, zodat het risico op onvoldoende start stroom véél kleiner wordt.
Op sommige regelingen kun je ook het voltage van beide accu's aflezen.
Gr. Guido
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Re:Accu of dynamo probleem
Dat is inderdaad een goeie tip, ik zal gelijk een volt meter bestellen. Op het moment doet mijn lier het helaas niet, maar dat is het volgende probleem wat ik wil gaan behandelen. Kom ik nog op terug.