Wiel afgebroken. Wie herkent het type?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
larkenshoeve

Wiel afgebroken. Wie herkent het type?

Berichtdoor larkenshoeve » 03 Jun 2012, 17:28

Hoi,

Het linkervoorwiel van mijn series3 is afgebroken. Ik heb hier nog geen verklaring voor kunnen vinden. Hij is afgebroken bij de 6 bouten (zie foto). De bouten lijken te zijn gesneuveld door schuifkracht ipv trekkracht. Een kennis van mij heeft het wiel verder gedemonteerd maar alles lijkt verder wel gangbaar te zijn. Herkent iemand dit? Of heeft iemand hier een verklaring voor?

Verder is mijn Land Rover opgebouwd uit allerlei onderdelen/type waardoor ik niet met zekerheid weet wat ik nu aan onderdelen moet bestellen om alles weer in elkaar te krijgen. Ik heb daarom wat foto's gemaakt in de hoop dat iemand dit herkent en kan aangeven van welke type de wielaandrijving is. Het chassis is series3 (staat ook zo op kenteken) maar de 200TDI motor is uit een Discovery en de voor en achter differentieels komen uit een Range Rover.

De foto's staan op: https://plus.google.com/photos/100149251640076742655/albums/5749832398439122913?authkey=CNSLmKKrxeyX_AE

Groet,

Edward Larkens

Landmarcs

Re: Wiel afgebroken. Wie herkent het type?

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jun 2012, 17:57

Interessant, een Series 3 op schroefveren. Wellicht zijn het complete Range Rover assen.
Er is in ieder geval het (on)nodige aan deze auto versleuteld.
(En misschien zijn de zes bouten harder aangetrokken als goed voor de bouten ?)

Groeten MarcS

JoostKenya

Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?

Berichtdoor JoostKenya » 03 Jun 2012, 18:03

Wat ik op de foto zie heeft weinig met een serie 3 te maken!!
Het enige wat ik van een serie 3 herken zijn de chassis balken en de tussenbalk voor de motor.

Je bent waarschijnlijk in het bezit van een Serie 3 met wielophanging van een Range Rover of een Discovery 1. En het staat ook allemaal netjes op kenteken?

De assen zijn denk ik niet van een 90 of 110 aangezien vrijwel niemand een 90/110 gaat opofferen om er een S3 van te maken. Dat kan je trouwens uitsluiten door naar het type meenemer te kijken. Maak even een foto van van de zijkant zonder wiel.

Dat die 6 bouten afgebroken zijn is denk ik vrij uniek. Die bouten moeten haast wel losgezeten hebben. Want normaal gesproken is deze verbinding sterk genoeg.

Als er verder geen schade is zou ik zeggen, 6 nieuwe bouten en rijden maar. Of is de draad die in de as getapt is soms kapot?

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 03 Jun 2012, 18:15

Edward,

Wil je nog wat foto's van deze auto maken?
Dat vind ik wel interessant aangezien dit een major aanpassing is geweest.

Vooral foto's van tussen de veren en het chassis, de positie van de voor en achterassen, ophanging van de dempers.

En de bak is nog steeds van een Serie 3, met de bekende gele en rode knop?

RobStewart

Re: Wiel afgebroken. Wie herkent het type?

Berichtdoor RobStewart » 03 Jun 2012, 18:53

Looking at the photos it appears that the whole of the underpinnings of your vehicle are early Range Rover / Discovery 1. The big give away is the dual brake hoses. The fact that all 6 bolts holding the stub axle on let go is like the others say "unusual". Just looking at the pictures again I can see that the Series steering relay comes through the Right Hand Side (left in the picture) of the front cross member so you have a custom made Hybrid chassis.

The bolts are 6x UYG500520, the gasket is FTC3646 and the swivel seal is FTC3401.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Franc

Berichtdoor Franc » 03 Jun 2012, 19:19

Deze bouten hebben de neiging om los te gaan zitten als ze niet goed / met loctite vastzitten.
Als dat het geval is kan ik me wel voorstellen dat een bout af gaat breken. Iets anders (behalve iets dat ze alleen in Top Gear doen) kan ik me niet voorstellen.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

larkenshoeve

Berichtdoor larkenshoeve » 03 Jun 2012, 21:06

Bedankt voor alle reacties so far. Ik zal morgen (of overmorgen) nog even wat meer foto's maken.
Ik heb de auto enkele jaren geleden gekocht toen er nog geen Defender belastingvrij te koop was. Ik wilde graag een Defender voor het (incidenteel) trekken van een 2-paards trailer maar ik kreeg te horen dat de motor van een series3 niet geschikt hiervoor was. Toen kwam deze op mijn pad: op kenteken een S3 maar een betere motor.
Helaas heb ik (nog steeds) de ballen verstand van autotechniek. Ik vind een Land Rover (metname Defender) gewoon een stoere bak maar zou nu liever een meer originelere versie willen hebben.
Mijn buurman is monteur. Hij gaat 'm nu repareren zodat hij weer veilig op de weg kan. Daarna ga ik 'm waarschijnlijk inruilen voor een 110 (standaard). Maar goed, eerst maar eens zien dat ik aan de juiste onderdelen kom.

Edward

larkenshoeve

Berichtdoor larkenshoeve » 03 Jun 2012, 21:09

Het draad in de as is inderdaad niet meer goed. De bedoeling is om dit uit te boren en een maat groter er weer in te tappen. Iemand dit al eens gedaan? Is dit te doen?
Edward

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jun 2012, 21:23

eventueel langere bout en moer erachter?
gone

larkenshoeve

Berichtdoor larkenshoeve » 13 Jun 2012, 20:40

Ik heb weer wat foto's toegevoegd voor geïnteresseerden. De hele aandrijving komt (volgens mij) uit een Discovery. En voor zover ik de reactie nu peil komt de hele wielophanging van een Range Rover. Kan iemand een indicatie aangeven van welk jaartal ongeveer? Of zijn deze onderdelen nauwelijk gewijzigd in lange tijd?

Foto's staan hier:
https://plus.google.com/photos/100149251640076742655/albums/5749832398439122913?authkey=CNSLmKKrxeyX_AE

Groet,

Edward

Terug naar “Techniek”