Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik kan me zo voorstellen dat het "Welke olie en vetten" artikel op "onze" site door velen geraadpleegd wordt.
In elk geval verwijs ik er wel eens naar, maar anderen ook, en ook op het Land Rover prikbord word er regelmatig naar verwezen. En natuurlijk zijn er ook tegenwerpingen op te vinden.
Zonder op de tenen van de oorspronkelijke auteur te willen staan, denk ik dat het artikel wel een update en opschoonactie kan gebruiken. Mijn opmerkingen:
* De opmaak/indeling van het artikel kan m.i. helderder.
* Er staan "vreemde" karakters in de tekst die niet goed afgebeeld worden (dat zou een website-technische oorzaak kunnen hebben overigens). Dat staat slordig en verhoogt de leesbaarheid ook niet echt.
* Uiteraard heersen er over het "Never Ending" olie-onderwerp zeer uiteenlopende meningen, maar ik vraag me af of er inhoudelijk wat te updaten valt aan het artikel?
* Er staat niet zoveel over de V8 motor in oudere modellen (zoals in de RRC tot zeg 1985 en de 109"V8). In elk geval wijkt de aanbeveling in het artikel nogal af van wat er in mijn werkplaatshandboek staat.
* Een aantal olie-"fabrikanten", waaronder bv. Kroon, hebben sinds een tijdje "classic" olieën in het gamma. Ik weet niet zeker of andere merken dat niet al veel langer hadden. Het viel me bv. op dat het Kroon-Oil productadvies tegenwoordig voor de oudere RRC's** inderdaad de classic olieën aanbeveelt. Een anderhalf jaar geleden was dat nog niet zo.
Bij deze wil ik me opwerpen om het artikel in elk geval kwa indeling/layout op te schonen. Eventueel wil ik ook helpen aan de inhoudelijk redactie/update, maar de daadwerkelijke input daarvoor heb ik van "jullie" nodig.
Mijn vragen:
* Wie voert de redactie over de technische artikelen op de site? Wie kan ik hier over benaderen?
* Wie kan/wil er helpen om met name het deel over de "oudere" V8 motoren uit te breiden? Overigens is uiteraard alle input ten behoeve van een update welkom.
* Wie heeft er, als lezer van het artikel, verdere op- of aanmerkingen die tot verbetering kan leiden?
* Last but not least: is er überhaupt behoeft aan een update van dit artikel?
groeten,
Jan-Wijbrand
** In het Kroon-Oil productadvies selecteer ik meestal een RRC van circa 1981 omdat deze kwa aandrijflijn hetzelfde is als mijn 109"V8.
redactie van "Welke olie en vetten" artikel
-
janwijbrand
Re:redactie van "Welke olie en vetten" artikel
Goed plan Jan.
Stuur even een mailtje aan communicatie@lrch.nl en Jeroen kan je in elk geval aan de juiste contactpersonen helpen!
Groet
Marco
Stuur even een mailtje aan communicatie@lrch.nl en Jeroen kan je in elk geval aan de juiste contactpersonen helpen!
Groet
Marco
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
- RobStewart
Re:redactie van
janwijbrand wrote:
Old V8s take "full-fat" mineral 20w/50 and no other (go on girls argue with me - I dare you ;) )
The engine was developed in the late 1950's and released in 1960 by Buick. You can see the crankshaft tolerances from space and I always used oil with molecules the size of a house in all my V8's and if you have ever taken a V8 oil pump apart you would understand that oil that is thin as water cannot get pumped efficiantly around the block unless it has the consistancy of treacle. They never had "diet - lo cal" 0w/30 in those days.
Regular oil changes are essential in the V8, a maximum of 10,000kms to avoid clogging of oil ways and a good flushing oil used too after you drop the old oil out and before you put the new in. A good additive such as Slick 50 never hurts either.
I have never ever had any problems with any of my V8's or any of the V8's I have looked after following these rules and that is in 25 years.
..... as a footnote if anyone on the Technical Committee wants my input to oils from 1949 to current date then I guess they know where to contact me ;)
Rob
Mijn vragen:
* Wie voert de redactie over de technische artikelen op de site? Wie kan ik hier over benaderen?
* Wie kan/wil er helpen om met name het deel over de "oudere" V8 motoren uit te breiden? Overigens is uiteraard alle input ten behoeve van een update welkom.
* Wie heeft er, als lezer van het artikel, verdere op- of aanmerkingen die tot verbetering kan leiden?
* Last but not least: is er überhaupt behoeft aan een update van dit artikel?
groeten,
Jan-Wijbrand
Old V8s take "full-fat" mineral 20w/50 and no other (go on girls argue with me - I dare you ;) )
The engine was developed in the late 1950's and released in 1960 by Buick. You can see the crankshaft tolerances from space and I always used oil with molecules the size of a house in all my V8's and if you have ever taken a V8 oil pump apart you would understand that oil that is thin as water cannot get pumped efficiantly around the block unless it has the consistancy of treacle. They never had "diet - lo cal" 0w/30 in those days.
Regular oil changes are essential in the V8, a maximum of 10,000kms to avoid clogging of oil ways and a good flushing oil used too after you drop the old oil out and before you put the new in. A good additive such as Slick 50 never hurts either.
I have never ever had any problems with any of my V8's or any of the V8's I have looked after following these rules and that is in 25 years.
..... as a footnote if anyone on the Technical Committee wants my input to oils from 1949 to current date then I guess they know where to contact me ;)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Bas88pickup
Prima idee, doen.
@ Rob: slick 50 and good additive in one sentence, I'm a bit disappointed now....Better use a good quality oil, then you don't need that never proven sh#t. (no offence here, if someone wants to use it, feel free)
@ Rob: slick 50 and good additive in one sentence, I'm a bit disappointed now....Better use a good quality oil, then you don't need that never proven sh#t. (no offence here, if someone wants to use it, feel free)
-
Roger B.
ach, hij zei, het kan geen kwaad.....hij zei niet dat het iets significants toevoegt ;) :laugh:
gone
-
Bas88pickup
-
janwijbrand
Re:redactie van
Marco 109 schrijft:
Bas88pickup schrijft:
Ik heb communicatie at lrch punt nl gemaild en ben inmiddels maar begonnen met een opschoonactie. Ik bied z.s.m. een tussentijdse versie ter "beoordeling" aan :-)
altijd leuk om te merken hoeveel méér je oppikt uit een tekst als je het probeert te herschrijven...
Goed plan Jan.
Bas88pickup schrijft:
Prima idee, doen.
Ik heb communicatie at lrch punt nl gemaild en ben inmiddels maar begonnen met een opschoonactie. Ik bied z.s.m. een tussentijdse versie ter "beoordeling" aan :-)
altijd leuk om te merken hoeveel méér je oppikt uit een tekst als je het probeert te herschrijven...