Krukaslagers 2.25diesel lightweight

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rob1987

Krukaslagers 2.25diesel lightweight

Berichtdoor rob1987 » 19 Mei 2012, 19:03

Ik heb vandaag de krukaslagerschalen van mijn lightweight 2.25diesel vervangen, nu na het vervangen van deze lagerschalen draait mijn krukas zeer zeer zwaar en moet ik zelfs een verlengde buis gebruiken om mijn krukas te draaien. De gebruikte lagerschalen zijn identiek dezelfde als degene die eruit komen, alleen zijn de schalen die eruit komen wat ingesleten maar niet abnormaal. Verkeerd plaatsen gaat ook nie aangezien er aan elke schaal een uitsparing is..
Weet iemand wat ik verkeerd gedaan heb?

Het gaat over een 3x gelagerde krukas, ik heb alles goed zuiver gemaakt en daarna lichtjes een kleine laag olie gebruikt voor de schalen goed te smeren.

Groeten Rob

Luke

Re:Krukaslagers 2.25diesel lightweight

Berichtdoor Luke » 19 Mei 2012, 19:19

Rob

Om te beginnen niet meer aan draaien verder anders is de kans op lagerschade groot als dat al niet het geval is.

Carter weer los hlen en ook de lagers is het devies.
Vermoedelijk heb je 1 of meerdere lagerschalen niet goed gemonteerd.

Let erop dat de schaaltjes een nokje hebben die in de daarvoor bestemde openingen in zowel blok als lagerschaal kappen moeten vallen

Controleer of je van ALLE lagers de juiste maten hebt tov de oude.

Na montage per lager kan je proberen de krukas te draaien om vast te stellen dat eea nog soepel ronddraait

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

rob1987

Berichtdoor rob1987 » 19 Mei 2012, 19:32

Luke,

Alvast bedankt voor je reactie!

Ik heb alles nadien 1 voor 1 terug losgemaakt om te zien waar juist de klemming zat en pas als ik alle lagers los had kon ik terug vlot met de krukas draaien. Verkeerde zaten ze ook niet want met het nokje kan je ze enkel op 1 manier monteren. Nadien heb ik terug de oude lagerschalen gemonteerd en ook deze klemmen nu :S ... Kan het zijn dat de bouten van de lagers te hard aangetrokken zijn? Ik was ook aan het denken dat ik er misschien teveel olie had tussen gedaan waardoor de lagers niet volledig tegen het blok kunnen komen en zo te hard klemmen...

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Mei 2012, 19:48

Rob

Het niet goed rondgaan duid op het feit dat de krukas nu klem zit
dat kan verschillende oorzaken hebben, als verkeerd monteren van de lagers
verkeerd om monteren van de krukas kappen , als je in 1 keer alle lagers tegelijk los hebt gehaald kan ook de krukas "vergaan" zijn als je deze operatie doet terwijl motor in de auto zit

In dat geval heb je als nadeel dat het moeilijk is om de krukas weer terug in het gareel te krijgen.
Probeer eerst alleen met een oud lager de krukas weer vast te zetten op alleen het middelste lager een stapsgewijs te doen en bij elke stap controleren of eea nog netjes rondgaat en vrijloopt.
Als dit goed gaat de overige 2 monteren, en tenslotte de middelste vervangen

Let heel goed op dat je de bouten voolgens juistre manier (aanhaalmoment, voorspanning etc ) vast zet

Niet goed rond gaan duid in ieder geval op het klem zitten van de krukas

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

rob1987

Berichtdoor rob1987 » 19 Mei 2012, 20:37

Luke,

Weet jij waar ik de juiste aanhaalmomenten en voorspanningen kan vinden?
De motor is uit de wagen dus ik hoop dat de krukas niet "vergaan is"

Groeten

Rob

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Mei 2012, 21:21

rob1987 schrijft:
Luke,

Weet jij waar ik de juiste aanhaalmomenten en voorspanningen kan vinden?
De motor is uit de wagen dus ik hoop dat de krukas niet "vergaan is"

Groeten

Rob

Rob,

ideaal is uiteraard als je blok op zijn kop kan zetten zodat de krukas in de bovenkant van lagers ligt ahw

Aantrek koppel hoofdlager kap bouten: 13,8 kgf / m (127,5 Nm) of 100 lbf/ ft (= 135,43 Nm)

Luke

Rob ,

het hebben van een werkplaats handboek is zoals je ziet, bij dit soort operaties geen overbodige luxe. ;)

rob1987

Berichtdoor rob1987 » 20 Mei 2012, 18:40

Vandaag alles nog eens uit elkaar gehad en inelkaar gestoken, het lag waarschijnlijk aan de derde lager tegen de versnellingsbakzijde die kan je omdraaien waardoor hij stroef loopt. Gelukkig draait hij nu zeer vlot :)

Bedankt voor de snelle reacties Luke!

Luke

Berichtdoor Luke » 20 Mei 2012, 18:50

Graag gedaan Rob.

Ter controle...
De lagerkappen zijn allemaal genummerd en hebben een zelfde nummer in het blok staan.
Kappen moeten dus op de corresponderende plek teruggezet worden , dus nummer bij nummer, en wel zodanig dat de nummers ook aan dezelfde kant zitten.
Ook de inkepingen waar de lagerschalen moeten zitten moeten zowel in blok als kap aan dezelfde kant zitten.

Luke

Terug naar “Techniek”