Remmen ontluchten series III

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
arjan_de_jong

Remmen ontluchten series III

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Mei 2012, 07:08

Ik weet dat het forum er al redelijk vol mee staat en heb het een en ander ook al door gelezen maar ik kom er nog niet echt uit en het lukt me niet om hem goed te ontluchten.

Ik heb vervangen:
Alle remcilinders + remschoenen.
Hoofdremcilinder.
Enkele leidingen.

Ik heb het al geprobeerd met een spanband om de schoenen heen -> dit helpt niet.

Ik heb zelf een vacuum remontluchter maar die zuigt aan de voorkant niks aan????

Met oudewets trappen lijkt het goed te gaan en zie ik uiteindelijk geen lucht meer in het slangetje maar heb ik daarna alsnog geen goede druk.

Nu heb ik gister van mijn werk de ontluchtings pot mee mogen nemen (die brengt het systeem onder druk en vuld gelijk bij.)
Er zat helaas geen goede dop bij voor het landrover vaatje dus die heb ik gemaakt van de oude dop van de oude hoofdremcilinder.
Dit leek goed te gaan enkel sluit de dop niet goed af en perst er remvloeistof langs de dop zodra er druk op komt.
Ik heb geprobeerd om dit tegelijk te doen met een nippel open te zetten. Maar er komt dan raar genoeg geen remvloeistof uit de nippel. Wel als ik tegelijk met het pedaal trap.

Helaas moet ik vandaag de druk ontluchter weer mee terug nemen naar mijn werk.

Raar vind ik als ik de voorste nippels los draai dat er geen vloeistof uit komt. Pas als ik ga trappen. Klopt dit wel??
Achter begint het wel gelijk te lopen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Luke

Re:Remmen ontluchten series III

Berichtdoor Luke » 08 Mei 2012, 07:40

Arjan,

Als alle 4 de kanten goed ontlucht zijn moet je bij elke nippel die je losdraait dan ook direct remolie krijgen zonder lucht.

Het beste kan je een easibleed setje kopen waar dan ook gelijk de juiste doppen bijzitten, en die volgens het zelfde systeem werkt (naar ik begrijp) als de rem ontluchter die je van je werk hebt meegenomen.

Je moet echter met dit setje wel goed op een dingen letten
Ten eerste: zorg dat het flesje nooit leeg raakt anders pers je alsnog wederom lucht je leidingen in
Ten tweede; Het is van belang dat je de hele leiding op deze manier doorperst en dus zal je daardoor wat olie nodig gaan hebben waardoor je wel weer op moet passen dat je flesje niet leegraakt

Dus met een volle fles beginnen......
Even een transparant slangetje aan de nippel prikken en deze in een heldere glazen fles hamgen, zodat je geen olie morst, en als het slangetje onder het olieniveau uitmond kan je ook mooi zien of er al of niet belletjes lucht meekomen
Dan moet je ook kruislings ontluchten, iaw lv en ra, en rv en la.

De remschoenen bij elkaar knijpen heeft niet necht nut.

Overigens als je aan de voorkant niet direct olie krijgt betekent dit dat de lucht daar nog zit

Wat betreft handmatig ontluchten (of liever gezegd VOETmatig) risico van leeg reservoir is kleiner, maar wel in de gaten houden.
juiste volgorde: eerst enige seconden pompen, nippel losdraaien terwijl er gepompt wordt met pedaal, olie even laten stromen, dan pedaal op bodem houden en vervolgens nippel weer vastdraaien. Vervolgens pedaal naar boven halen en weer enige seconden pompen , en terwijl er gepompt wordt nippel weer losdraaien enz enz, net zolang tot er geen lucht meer meekomt op de betreffende nippel

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Mei 2012, 08:00

Het apparaat van het werk vult ook gelijk olie bij. Dus best ideaal maar die dop houd de druk dus niet maar er bleef wel druk op staan.

Vanaaf weer verder proberen

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Mei 2012, 08:09

Arjan,

Een easibleed setje vult ook direct de olie bij, zelfde principe

Het enige nadeel van dit systeem is dat je de luchtslang op een ventiel van een band moet aansluiten en de bandenspanning van een land rover nogal hoog is voor dit soort systeempjes
het verdient dan ook aanbeveling eerst even wat druk van de banden te halen alvorens je het systeem gaat gebruiken, anders loop je het risio dat je de dop van het systeem dieop je oliereservoir gaat kraakt (been there , done that)
En de dop moet wel afdichten anders loop je risico van valse lucht mee persen de leidingen in, of olielekkage vie de lekkende dop

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

R1200C

Berichtdoor R1200C » 08 Mei 2012, 08:18

Ik heb een mayo pot gepakt en twee gaten in het deksel geboord: een voor een fietsband ventiel en een voor een stukje koperen remleiding. Met de fietspomp kan ik dan de druk opbouwen zoals ik hem wil hebben. Kost ongeveer 15 minuten werk, de rest is gratis. B)

Het werkt tot nu toe perfect.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Mei 2012, 08:34

Arjan,

Heb je ook een waarschuwingslampje voor een lek circuit?
Ik heb een 109 stawag gehad die dit wel had, een rechthoekig indrukbaar schakelaartje in het (driehoekige) middendeel van het dashboard. Als je daar op drukt dan gaat het (rode) lampje branden ter controle dat het lampje nog werkt. En als een remcircuit lek zou zijn dan hoort ie ook te gaan branden (hetgeen ook al gebeurt wanneer bv achter de remschoenen véél te ruim staan afgesteld).
Er zit dan in het remcircuit, onder tegen het schutbord (rechts), een soort verdeelunit waar de leidingen van de hoofdremcilinder naar toe gaan en waar ook twee draadjes aan zitten. De plunjer die een schakelaar bedient moet in de middenstand staan (lampje uit!), anders gaat het ontluchten ook niet goed.
Maar het ontluchten van de voorremmen is gewoon een lastig karweitje (de ontluchtingsnippel zit "onderaan", dus je moet goed spoelen, zodat de luchtbellen in de vloeistofstroom worden meegenomen. Tijdens ontluchten pompte ik er wel een liter remvloeistof doorheen.

Groet,

Erik.

p.s. (een ezibleed bestond toen nog niet).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Kirchroa

Berichtdoor Kirchroa » 08 Mei 2012, 10:00

Vrienden,

Heeft het veiligheidsventiel (vertakking welke druk regelt tussen voor en achter) hier niks mee van doen?

Gr.

Ivo

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Mei 2012, 12:46

Kirchroa schrijft:
Vrienden,

Heeft het veiligheidsventiel (vertakking welke druk regelt tussen voor en achter) hier niks mee van doen?

Gr.

Ivo

Nee, want dat zit er niet op.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Mei 2012, 12:53

Dat verdeel blokje had ik gezien. Paneel met lampjes heb ik niet. Zat er niet in maar heeft er wel gezeten denk ik. Ik heb er nu een paneel met schakelaars gemaakt voor de eztra verlichting.

Maar kan je er dus wat aan stellen snap ik?
Eigenlijk merk ik al sinds ik hem heb dat de achter remmen eerder blokeren dan voor maar het lukte altijd prima om alle vier de wielen te laten blokeren tijdens een nood stop.

Maar heb nu dus het idee dat hij meer ingesteld staat voor achter of kan dat niet.
Als ik met de voet ontlucht vind ik het pedaal redelijk zwaar gaan.

Ik ga vanaaf nog eena proberen om eerat meerdere keren te trappen om druk op te bouwen en dan nippel los en dan door trappen een tijdje en ingetrapt houden en nippel dicht. Hopen dat dit reseltaat geeft.

Anders maar een easy bleed proberen? Ieman in de buurd van zwolle die eens zon ding wil uitlenenof het samen te doen?
Mag ook verder uit de buurt zijn en wil je dan ook wel ophaleb en terug brengen.

Ik wil onderhand nou wel weer eens rijden met de laro...
Wiel lagers zijn touwens wel vervangen ondertussen B)

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Mei 2012, 14:11

Arjan,

Als je het handmatig gaat doen is het aan te bevelen om het even met zijn 2e te doen.
1 rempedaal pompen /trappen en de ander inder de auto die brult: pompen, pompen, pompen, pompen, en vasthouden op de bodem, en vervolgens draait die dan het nippeltje los waardoor de olie eruit komt, dichtdraaien en weer van voor af aan :) :)

Luke

Terug naar “Techniek”