Roetuitstoot te hoog APK

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
hadilaro
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 Jan 2011, 15:12

Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor hadilaro » 06 Mei 2012, 11:12

Goededag allemaal,

ik heb een probleempje met de apk keuring van mijn Laro diesel 109 ex NL leger:
te hoge uitstoot 3.5

wie weet wat de oplossing is ?

is er verder iets zinnigs te doen buiten de benzine in de diesel en de olie uit de luchtfilter ?
hoe moet de luchtinlaatklep staan in ruststand ?

ik hoop dat iemand mij kan helpen ?!!

bedankt ,
Cor

Gebruikersavatar
Jack 110
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 Feb 2010, 19:46

Re: Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor Jack 110 » 06 Mei 2012, 14:34

Het is niet echt een mooie oplossing maar je kan de brandstofpomp een stukje knijpen.
Werkt bij mij ook altijd prima. Daarna schroef ik hem weer omhoog.

Succes

hadilaro
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 Jan 2011, 15:12

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor hadilaro » 06 Mei 2012, 17:18

Brandstofpomp knijpen, hoe doe je dat ?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor Edward » 06 Mei 2012, 19:06

hadilaro schrijft:
Brandstofpomp knijpen, hoe doe je dat ?


Is helemaal niet nodig nie. :huh: Gewoon voor de apk even een stuk over de snelweg blazen met zoveel mogelijk toeren en eventueel een potje conditioner door de diesel. Dan rolt ie er zo doorheen. Mits ie verder fatsoenlijk is afgesteld natuurlijk. :dry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Philip
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 Mar 2006, 20:30
Contact:

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor Philip » 06 Mei 2012, 20:35

Verse schone motorolie.
Vers nieuw luchtfilter (liefst je oliebad filter bypassen en zo'n K&N conus filter er op schroeven).
Kleppen stellen.
Inlaat spruitstuk eens schoonmaken en alle meuk er uit.
olie carter ontluchting eens schoonmaken, veel olie komt via deze weg weer in je inlaat

Een uur eens flink doorrijden op de snelweg dat alles eens lekker warm wordt en schoonblaast.

En misschien je pomp ietsiepietsie terugschroeven om de diesel overmaat iets terug te brengen.

Roamer
Berichten: 193
Lid geworden op: 01 Nov 2006, 19:13
Contact:

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor Roamer » 07 Mei 2012, 08:47

Wat is het bouwjaar?
Percy



Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor R1200C » 07 Mei 2012, 09:03

Zoals Philip al aangeeft kun je het beste de oorzaak aanpakken (vaak vervuiling van de genoemde onderdelen) om je roetuitstoot naar beneden te brengen.

Ga eens na wat er in het kentekenregister staat voor de roetgegevens. Als dat namelijk meer is dan die 3.5 dan is er geen "vuiltje" aan de lucht. Punt is dat de standaard waarden (ik geloof 3k voor turbo en 2,5 zonder) alleen gelden als er in het kentekenregister geen hogere waarde staat.

Kweenie of het hier het geval is maar het is waarschijnlijk minder werk dan de rest ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

hadilaro
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 Jan 2011, 15:12

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor hadilaro » 07 Mei 2012, 09:19

Het bouwjaar is 1981 dezelfde uitvoering als 1979 etc.
Dus voor de apk moet dieselkeuring.
Waar ik nog niet van gehoord heb is een afwijkende norm op basis van het kentekenregister ??
Volgens mij zijn gewoon de standaardwaarden van toepassing.

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor R1200C » 07 Mei 2012, 09:26

Als er in het kentekenregister staat dat de waarde hoger is dan de norm geldt wat er in het kentekenregister staat. Andersom geldt de waarde uit het APK handboek.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Philip
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 Mar 2006, 20:30
Contact:

Re:Roetuitstoot te hoog APK

Berichtdoor Philip » 07 Mei 2012, 10:50

Als tijdelijke maatregel kun je ook je carter ontluchting - tijdelijk - naar een apart filter toe leiden.

1. Je houdt je carterontluchting - wat nodig is voor het functioneren van de motor en niet comprimeren van de carter ruimte.

2. De overtollige olie die mee geblazen wordt naar de inlaat, gaat - tijdelijk - niet meer mee in de inlaatlucht, om zo je roetwaardes om zeep te helpen omdat het half verbrand is en zo roet vormt.

Het mee geblazen worden van de olie is vaak onvermijdelijk. Soms mede als gevolg van de carterontluchtingsconstructie in de motor, vaak verergert door de slijtage van motoronderdelen zoals zuigerveren.

Dit laatste wil nog NIET zeggen dat je zuigers/ zuigerveren/ olieschraapveren de staat hebben bereikt dat er eigenlijk een revisie moet plaats vinden.

Het heeft gewoon te maken met de verfijndheid/ toegestane toleranties van de fabricage techniek waarmee de motor is gebouwd in die tijd.
Er zijn uit die tijd wel motoren die dit niet hebben, maar die waren voor die tijd ook fors duurder.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten