Ik heb al een tijdje een uprated intercooler van Allisport op de plank liggen.Plaatsen lijkt me niet moeilijk, maar veranderingen aanbrengen aan de brandstofpomp is andere koek, het gaat om een 300tdi. Er zit een schemaatje bij , maar dat is zo te zien alleen van toepassing voor pompen zonder elctronica.
Vraag is; wat zijn de verschillen in dit geval tussen een pomp met en zonder electronica
-kan ik de grotere intercooler gewoon plaatsen en ermee rijden zonder schade aan de motor toe te brengen. Dus zonder aan de brandstofpomp te rommelen.Wordt het mengsel dan te schraal zoals bij benzine motoren en gaat er van allles stuk?
- in het schemaatje staat dat er bovenop de pomp een deksel losgehaald moet worden en dat moet dan een kwartslag gedraaid worden zodat de pomp rijker komt te staan. Gaat dit ook op voor de pomp met electronica?
Martin
inercooler
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: inercooler
een diesel loopt altijd op luchtoverschot, meer lucht is geen probleem.
een grotere intercooler brengt de inlaat luchttemp omlaag. dus minder thermische belasting, je zult er weinig tot geen koppel/vermogen mee winnen zonder inspuiting aan te passen, maar het zal ook zeker geen kwaad doen
een grotere intercooler brengt de inlaat luchttemp omlaag. dus minder thermische belasting, je zult er weinig tot geen koppel/vermogen mee winnen zonder inspuiting aan te passen, maar het zal ook zeker geen kwaad doen
gone
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:inercooler
hoi
ik denk dat je geen elektronice pomp hebt. deze bouwen ze bijna nooit in.
veel te moeilijk
dat ding wat je los moet halen, ijzeren dekseltje om bij de afstelschroef te komen die meer diezel geeft bij turbo druk.
maar als je niet weet wat je doet
AFBLIJVEN
hier zijn de meningen verschillend over
in iedergeval. wil je dat je motor lang mee gaat, moet je hem niet tot het uiterste belasten.
en
als je het doet doe het met een uitlaatgas temp meter
gr pascal
ik denk dat je geen elektronice pomp hebt. deze bouwen ze bijna nooit in.
veel te moeilijk
dat ding wat je los moet halen, ijzeren dekseltje om bij de afstelschroef te komen die meer diezel geeft bij turbo druk.
maar als je niet weet wat je doet
AFBLIJVEN
hier zijn de meningen verschillend over
in iedergeval. wil je dat je motor lang mee gaat, moet je hem niet tot het uiterste belasten.
en
als je het doet doe het met een uitlaatgas temp meter
gr pascal
Re:inercooler
Hoi Tinus,
De essentie van je topicje is iets waar ikzelf al een paar maanden mee aan het stoeien ben (zoals velen hier weten)
Er zijn inderdaad een paar tweaks voor de brandstofpomp, echter....zoals gezegd moet je erg goed weten waar je mee bezig bent en waar je dus aan gaat schroeven, is dat niet het geval dan bereik je zoals pascal al zei een averechts effect en vliegen je uitlaat temperaturen omhoog met alle gevolgen van dien.
Jou voordeel is dat je begint met iets waar feitelijk geen nadelige effecten aan kleven als je van de pomp afblijft (voorlopig)
Roger zei het al.....lucht overschot......., een grotere interkoeler zal gaan zorgen voor betere cylinder vulling (koudere inlaatlucht dus meeer volume)
Dat op zich zou al een verschil moeten opleveren.
Ik zou, in jouw geval, eerst die interkoeler er eens tussenbouwen, en vergelijken met hoe het zonder die interkoeler was.
Pas daarna kan je alsnog kijken of je kan gaan tweaken aan je pomp op een verantwoorde manier.
hou ons van de resultaten op de hoogte, ook ik ben erg benieuwd als je deze volgorde aan gaat houden wat de resultaten zijn.
Als je meer wilt weten over die tweak stuur maar even een pm, heb hier diverse handleidingen liggen, echter nogmaals, niet aan te bevelen zonder wat meer kennis van zaken en zonder uitlaat temp meter.
gr
Luke
De essentie van je topicje is iets waar ikzelf al een paar maanden mee aan het stoeien ben (zoals velen hier weten)
Er zijn inderdaad een paar tweaks voor de brandstofpomp, echter....zoals gezegd moet je erg goed weten waar je mee bezig bent en waar je dus aan gaat schroeven, is dat niet het geval dan bereik je zoals pascal al zei een averechts effect en vliegen je uitlaat temperaturen omhoog met alle gevolgen van dien.
Jou voordeel is dat je begint met iets waar feitelijk geen nadelige effecten aan kleven als je van de pomp afblijft (voorlopig)
Roger zei het al.....lucht overschot......., een grotere interkoeler zal gaan zorgen voor betere cylinder vulling (koudere inlaatlucht dus meeer volume)
Dat op zich zou al een verschil moeten opleveren.
Ik zou, in jouw geval, eerst die interkoeler er eens tussenbouwen, en vergelijken met hoe het zonder die interkoeler was.
Pas daarna kan je alsnog kijken of je kan gaan tweaken aan je pomp op een verantwoorde manier.
hou ons van de resultaten op de hoogte, ook ik ben erg benieuwd als je deze volgorde aan gaat houden wat de resultaten zijn.
Als je meer wilt weten over die tweak stuur maar even een pm, heb hier diverse handleidingen liggen, echter nogmaals, niet aan te bevelen zonder wat meer kennis van zaken en zonder uitlaat temp meter.
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:inercooler
Omdat je een veel betere cylindervulling hebt en dus meer rendement
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:inercooler
Luke schrijft:
In theorie vast wel. Maar in de praktijk heb ik op de 130 van een maat een Allisport geschroefd en daar merk je dus geen zak van! Egt ging wel omlaag maar van meer vermogen merk je niks tot je de rest ook gaat doen.
Omdat je een veel betere cylindervulling hebt en dus meer rendement
In theorie vast wel. Maar in de praktijk heb ik op de 130 van een maat een Allisport geschroefd en daar merk je dus geen zak van! Egt ging wel omlaag maar van meer vermogen merk je niks tot je de rest ook gaat doen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:inercooler
Edward schrijft:
Ed,
mijn kennis van theoretisch vermogen em practisch vermogen en rendements berekeningen is na jaren geroest.
maar practisch gezien zou je denken........betere vulling bij zelfde druk is meer vermogen bij lagere temp.
als dat niet tot uiting komtin practisch vermogen zal het vermoedelijk (gok ik) wel iets zuiniger zijn in het verbruik. Het enige bijverschijnsel van het toenemen van verbrandingsdruk zou je kunne denken dat temperatuur omhoog gaat maar ok. Ik weet niet wat het in de praktijk brengt aan meer vermogen en jij dus blikbaar proefondervindings gewijs dus wel
dan zal hij dus aan de gang moeten met tunen van de pomp (net zoals ik dat voornemens ben echter vooralsnog zonder die dikkere IC )
Ik zou hem dan wel aanraden, bezint eer ge ookmaar ergens aan begint ( te schroeven)
Er zijn nl 3 afzonderlijke instellingen die ieder bedoeld zijn voor bepaalde doeleindenmeer vermogen bij optrekken 9dus van nul tot lage toeren bereik
dan meer vermogen in midden bereik, en er is een vollast instelling, en bovendien moeten die 3 ook nog eens zo mooi mogenlijk op elkaar ingesteld zijn (denk aan rook en egt) en in zijn geheel moet je ook nog eens onder de max toelaatbare EGT grens van 720 graden zien te blijven
1 verkeerde setting en je verkloot de boel danig
Vandaar ook dat ik mijn experiment uitgesteld heb totdat ik uit NL een EGT meter heb meegenomen
Luke
Luke schrijft:
Omdat je een veel betere cylindervulling hebt en dus meer rendement
In theorie vast wel. Maar in de praktijk heb ik op de 130 van een maat een Allisport geschroefd en daar merk je dus geen zak van! Egt ging wel omlaag maar van meer vermogen merk je niks tot je de rest ook gaat doen.
Ed,
mijn kennis van theoretisch vermogen em practisch vermogen en rendements berekeningen is na jaren geroest.
maar practisch gezien zou je denken........betere vulling bij zelfde druk is meer vermogen bij lagere temp.
als dat niet tot uiting komtin practisch vermogen zal het vermoedelijk (gok ik) wel iets zuiniger zijn in het verbruik. Het enige bijverschijnsel van het toenemen van verbrandingsdruk zou je kunne denken dat temperatuur omhoog gaat maar ok. Ik weet niet wat het in de praktijk brengt aan meer vermogen en jij dus blikbaar proefondervindings gewijs dus wel
dan zal hij dus aan de gang moeten met tunen van de pomp (net zoals ik dat voornemens ben echter vooralsnog zonder die dikkere IC )
Ik zou hem dan wel aanraden, bezint eer ge ookmaar ergens aan begint ( te schroeven)
Er zijn nl 3 afzonderlijke instellingen die ieder bedoeld zijn voor bepaalde doeleindenmeer vermogen bij optrekken 9dus van nul tot lage toeren bereik
dan meer vermogen in midden bereik, en er is een vollast instelling, en bovendien moeten die 3 ook nog eens zo mooi mogenlijk op elkaar ingesteld zijn (denk aan rook en egt) en in zijn geheel moet je ook nog eens onder de max toelaatbare EGT grens van 720 graden zien te blijven
1 verkeerde setting en je verkloot de boel danig
Vandaar ook dat ik mijn experiment uitgesteld heb totdat ik uit NL een EGT meter heb meegenomen
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:inercooler
Reden dat wij destijds de Allisport gemonteerd hebben is dat de wagen klaargemaakt werd voor een lange reis van 8 maanden. Met de nieuwe intercooler hebben we 200 testkm gemaakt en konden geen noemenswaardig verschil vaststellen. Daarna hebben we ook de radiateur, oliekoeler, uitlaat etc ververst en hem naar een specialist gebracht om af te stellen. De uitlaat kwam van een Uk specialist die bergen vermogen beloofde met hun pijp. Na het afstellen was dat ook merkbaar aanwezig. Helaas konden we door deze werkwijze niet vaststellen of nu de uitlaat, intercooler of alleen het optimaal afstellen de grootste winst gaf.
Helaas hadden we te weinig tijd om de stappen stuk voor stuk uit te voeren en te testen. :(
Helaas hadden we te weinig tijd om de stappen stuk voor stuk uit te voeren en te testen. :(
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:inercooler
Ed,
Das idd wel jammer, Het is nl altijd leuk om te weten wat nu eigenlijk welke vermogenswinst oplevert of welke combinatie het optimaalst is.
Om die reden ook heb ik, zelfs al is het maar voor die 3 eerder genoemde afstellingen een test progje geschreven hier (spreadsheetje) waar bij mijn plan is om iedere keer1 afstelling uit te voeren, te testenen vervolgens weer terug te zetten op de begin waarde. vervolgens door met de volgende afstelling totdat ik ze alledie gehad heb, en uiteindelijk die 3 samen op de afselwaarden te zetten en een totaal test te doen, waarbij ik uiteraard het hele traject van begin tot eind de egt waardes ook noteer.
Maar ja, zolang ik die egt meter hier nog niet heb kan ik dat nog niet doen helaas ;)
Wat was dat oveeigens voor uitlaat? free flow? ben ik wel nieuwsgierig naaromdat die er bij mij nu ook ook onder hangt
Luke
Das idd wel jammer, Het is nl altijd leuk om te weten wat nu eigenlijk welke vermogenswinst oplevert of welke combinatie het optimaalst is.
Om die reden ook heb ik, zelfs al is het maar voor die 3 eerder genoemde afstellingen een test progje geschreven hier (spreadsheetje) waar bij mijn plan is om iedere keer1 afstelling uit te voeren, te testenen vervolgens weer terug te zetten op de begin waarde. vervolgens door met de volgende afstelling totdat ik ze alledie gehad heb, en uiteindelijk die 3 samen op de afselwaarden te zetten en een totaal test te doen, waarbij ik uiteraard het hele traject van begin tot eind de egt waardes ook noteer.
Maar ja, zolang ik die egt meter hier nog niet heb kan ik dat nog niet doen helaas ;)
Wat was dat oveeigens voor uitlaat? free flow? ben ik wel nieuwsgierig naaromdat die er bij mij nu ook ook onder hangt
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten