Wie kan mij vertellen wat de juiste waarden zijn wat betreft aanhaalmoment en antrekken in de diverse fases in graden van de kopbouten van een 300 tdi motor?
Land orver , VIS, en maxion geven alle drie andere waarden
Luke
Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
Official Land Rover procedure is:
Following the sequence indicated, tighten all bolts to 40 Nm (30 lbf/ft).
Tighten all bolts through 60° strictly in sequence illustrated
Repeat 60° tightening procedure, again strictly in sequence illustrated
Tighten the 10 longer bolts (M12 x 140mm) a further 20°, again following the sequence illustrated
M10 x 117mm locations 3, 5, 12, and 13.
M12 x 140mm locations 1, 2, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17,
and 18.
M12 x 100mm locations 4, 6, 11, 14.
Bolts are (and I'm sure you can work it out)
18 12 10 3 2 5 (Land Rover Logo) 7 13 15
16 8 1 9 17
14 6 4 11
Rob
Following the sequence indicated, tighten all bolts to 40 Nm (30 lbf/ft).
Tighten all bolts through 60° strictly in sequence illustrated
Repeat 60° tightening procedure, again strictly in sequence illustrated
Tighten the 10 longer bolts (M12 x 140mm) a further 20°, again following the sequence illustrated
M10 x 117mm locations 3, 5, 12, and 13.
M12 x 140mm locations 1, 2, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17,
and 18.
M12 x 100mm locations 4, 6, 11, 14.
Bolts are (and I'm sure you can work it out)
18 12 10 3 2 5 (Land Rover Logo) 7 13 15
16 8 1 9 17
14 6 4 11
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
en als ie die braziliaanse motor heeft?.............
ik zou dan de opgave van die braziliaanse motorblokgieter aanhouden....
ik zou dan de opgave van die braziliaanse motorblokgieter aanhouden....
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
Roger B. wrote:
.... err they are the same .... but maybe you thought they Shaved something off ;)
Rob
en als ie die braziliaanse motor heeft?.............
.... err they are the same .... but maybe you thought they Shaved something off ;)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
Roger,
ja inderdaad laatst kop vervangen, maar zoals je wellicht meegekregen had, is recentelijk mijn turbo naar de kl*te gegaan, en dat ging gepaard met het op hol gaan van de motor (olie die aangezogen werd via carterontluchting)
Motor stil kunne krijgen en auto weg laten slepen met een bang gevoel in mijn buik dut torretje was gaan hemelen.
Thuis ter controle kop eraf getrokken en carter eronderuit en hoofd en drijfstang lager getrokken.
motor had nog iets van 4,5 liter in carter dus gelukkig nooit drooggelopen, maar als ding op hol gaat schtik je je de tandjes.
Afijn kop gaat er dus vandaag nog op (dwz als ik tenminste de juiste gegevens hier te horen heb gekregen)
Wat betreft dat verschil tusswn Br en EU specs.
Het zit hem in de laatste fase: de M12 x 100 bouten krijgen volgens maxion 20 graden meer als LR
en de M12 x 140 bouten zelfs volgens maxion 40 graden meer als LR
Het grappige is echter dat de kop exact eender is hier als in EU
Dus ja, wat is wijsheid?
Heb dit vraagstuk nu al een paar keer aan de hand gehad en wil nu graag wel zeker weten welke de juiste is
Luke
ja inderdaad laatst kop vervangen, maar zoals je wellicht meegekregen had, is recentelijk mijn turbo naar de kl*te gegaan, en dat ging gepaard met het op hol gaan van de motor (olie die aangezogen werd via carterontluchting)
Motor stil kunne krijgen en auto weg laten slepen met een bang gevoel in mijn buik dut torretje was gaan hemelen.
Thuis ter controle kop eraf getrokken en carter eronderuit en hoofd en drijfstang lager getrokken.
motor had nog iets van 4,5 liter in carter dus gelukkig nooit drooggelopen, maar als ding op hol gaat schtik je je de tandjes.
Afijn kop gaat er dus vandaag nog op (dwz als ik tenminste de juiste gegevens hier te horen heb gekregen)
Wat betreft dat verschil tusswn Br en EU specs.
Het zit hem in de laatste fase: de M12 x 100 bouten krijgen volgens maxion 20 graden meer als LR
en de M12 x 140 bouten zelfs volgens maxion 40 graden meer als LR
Het grappige is echter dat de kop exact eender is hier als in EU
Dus ja, wat is wijsheid?
Heb dit vraagstuk nu al een paar keer aan de hand gehad en wil nu graag wel zeker weten welke de juiste is
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
Luke heeft hier al meermalen verkondigd dat zijn motor in enkele punten afwijkt van de "oude" 300TDI, dus waarom, als zij andere aandraaigegevens afgeven, kan het niet zijn dat er toch iets anders is, voor mijn part de legering waarvan het blok gegoten wordt....
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
Luke wrote:
.... and which koppakking and bolts are you using ?
Rob
Heb dit vraagstuk nu al een paar keer aan de hand gehad en wil nu graag wel zeker weten welke de juiste is
.... and which koppakking and bolts are you using ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
RobStewart schrijft:
Rob,
Head: new type (midificated version with the 2 extra cooling channels) - part no. : LDF500180
Gasket: Laminated version - 3 holes
Bolts: normal original maxion Int, cyl head bolts
Heb dit vraagstuk nu al een paar keer aan de hand gehad en wil nu graag wel zeker weten welke de juiste is
.... and which koppakking and bolts are you using ?
Rob
Rob,
Head: new type (midificated version with the 2 extra cooling channels) - part no. : LDF500180
Gasket: Laminated version - 3 holes
Bolts: normal original maxion Int, cyl head bolts
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Aanhaal moment en graden kopbouten 300 tdi
maxion bouten in een maxion blok.....dan zou ik de maxion opgave aanhouden
alleen maxion kan je vertellen of er iets door hun aangepast is aan het blok en/of de bouten....
alleen maxion kan je vertellen of er iets door hun aangepast is aan het blok en/of de bouten....
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten