Ik ben nieuw hier op dit forum, en zelfs nieuw in de wereld van de Landrover.
Tot nu toe rijd ik een Suzuki Samurai 4x4 (ik weet het, het is vloeken in de kerk hier :) )
Maar ik ben wakker geworden en wil de stap maken naar een echte auto: een Landrover.
Ik heb nu een Landrover Discovery Highlander II V8 4.0 benzine op het oog uit 2001 met 140.000km op de teller.
Zijn er specifieke zaken waar ik bij dit model op moet letten bij de aanschaf?
Ik ben absoluut geen 'monteur' en heb 2 linkerhanden wat auto's betreft. Dus zelf sleutelen zit er niet in, en de auto op technische staat zelf beoordelen wordt ook lastig.
Daarom lijkt het mij het beste de auto voor aankoop te laten keuren. Maar waar? Bij de dealer of een auto keuringsstation?
Misschien is er wel een clublid met verstand van zaken die als expert mee wil gaan om te kijken?
Landrover Discovery II Highlander 4.0 V8 aankoop
Re:Landrover Discovery II Highlander 4.0 V8 aankoop
Hallo Erik,
Allereerst gefeliciteerd met je keuze voor een Disco II. Zoals je al zegt een ' echte' auto. Ik heb de mijne (TD5) voor aankoop laten keuren door een Lr specialist. Een LR specialist lijkt mij beter dan de beste algemene garage of keuringsstation.
Die LR-professor is helaas niet meer zo actief en ik zou je daarom willen doorverwijzen naar elephantoffroad in Friesland, Simon vd Velde, die een zeer goede praktische kijk erop heeft en wellicht nog tips/algemene mankementen van de Disco V8 kent.
Ik heb toendertijd na keuring wat van de prijs af kunnen krijgen omdat er ' wat' onderhoud aan zat te komen.
Afgezien van ' normaal' onderhoud, wat abs-sensoren na 200.000km en een nieuwe koppeling na 160.000km en het jaarlijkse gratis onderhouds-en reparatieadvies bij de LR-dealer in Arnhem, heb ik geen echte grote onkosten gehad en heeft de auto mij nog nooit in de steek gelaten.
Wil nooit meer wat anders.
Groet, Willem
Tata-D2.
Allereerst gefeliciteerd met je keuze voor een Disco II. Zoals je al zegt een ' echte' auto. Ik heb de mijne (TD5) voor aankoop laten keuren door een Lr specialist. Een LR specialist lijkt mij beter dan de beste algemene garage of keuringsstation.
Die LR-professor is helaas niet meer zo actief en ik zou je daarom willen doorverwijzen naar elephantoffroad in Friesland, Simon vd Velde, die een zeer goede praktische kijk erop heeft en wellicht nog tips/algemene mankementen van de Disco V8 kent.
Ik heb toendertijd na keuring wat van de prijs af kunnen krijgen omdat er ' wat' onderhoud aan zat te komen.
Afgezien van ' normaal' onderhoud, wat abs-sensoren na 200.000km en een nieuwe koppeling na 160.000km en het jaarlijkse gratis onderhouds-en reparatieadvies bij de LR-dealer in Arnhem, heb ik geen echte grote onkosten gehad en heeft de auto mij nog nooit in de steek gelaten.
Wil nooit meer wat anders.
Groet, Willem
Tata-D2.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re:Landrover Discovery II Highlander 4.0 V8 aankoop
erikvtp schrijft:
Algemene zaken waar je op moet letten:
[ul]Zijn de onderhoudsboekjes aanwezig?[/ul]
[ul]Zijn alle beurten afgetekend in het boekje? Bijvoorkeur is het werk gedaan door dealer of specialist.[/ul]
[ul]Zijn er eventueel rekeningen aanwezig van het onderhoud?[/ul]
Bekijk de auto ook van onderen voor roest/aantasting/schade aan chassis. Als er terreingereden is met een auto en is de onderkant daarna nooit schoongemaakt dan kan het chassis aangetast zijn.
Dan specifiek nog:
Let op bij je proefrit dat de auto niet de 3 amigo foutmelding geeft. Dan branden de lampjes van Hill Descend Control, ABS en Traction Control oranje. Je hoort dan ook steeds een audio signaal. Deze foutmelding is niet onoverkomenlijk, maar om een auto te kopen die er last van heeft...
Tevens omdat het hier een V8 betreft is een controle of het onderblok gebarsten is ook niet slecht. Na de proefrit moet je kijken als je het expansievat van de koelvloeistof opent (pas hier mee op, kan heet zijn!) dat het niet borrelt. Dat schijnt een teken te zijn. Tevens kan je ook de zoetige geur van koelvloeistof ruiken in het uitlaatgas. Een nieuw onderblok kan een duur geintje zijn als je dat laat doen.
erikvtp schrijft:
Een aankoopkeuring is geen overbodige luxe. Je kan hiervoor het beste terecht bij een specialist of dealer. Ik weet niet waar je woont en waar de auto vandaan moet komen, maar is het in de buurt in of Noord-Holland dan kan ik Jager in Purmerend aanbevelen.
Zijn er specifieke zaken waar ik bij dit model op moet letten bij de aanschaf?
Algemene zaken waar je op moet letten:
[ul]Zijn de onderhoudsboekjes aanwezig?[/ul]
[ul]Zijn alle beurten afgetekend in het boekje? Bijvoorkeur is het werk gedaan door dealer of specialist.[/ul]
[ul]Zijn er eventueel rekeningen aanwezig van het onderhoud?[/ul]
Bekijk de auto ook van onderen voor roest/aantasting/schade aan chassis. Als er terreingereden is met een auto en is de onderkant daarna nooit schoongemaakt dan kan het chassis aangetast zijn.
Dan specifiek nog:
Let op bij je proefrit dat de auto niet de 3 amigo foutmelding geeft. Dan branden de lampjes van Hill Descend Control, ABS en Traction Control oranje. Je hoort dan ook steeds een audio signaal. Deze foutmelding is niet onoverkomenlijk, maar om een auto te kopen die er last van heeft...
Tevens omdat het hier een V8 betreft is een controle of het onderblok gebarsten is ook niet slecht. Na de proefrit moet je kijken als je het expansievat van de koelvloeistof opent (pas hier mee op, kan heet zijn!) dat het niet borrelt. Dat schijnt een teken te zijn. Tevens kan je ook de zoetige geur van koelvloeistof ruiken in het uitlaatgas. Een nieuw onderblok kan een duur geintje zijn als je dat laat doen.
erikvtp schrijft:
Ik ben absoluut geen 'monteur' en heb 2 linkerhanden wat auto's betreft. Dus zelf sleutelen zit er niet in, en de auto op technische staat zelf beoordelen wordt ook lastig.
Daarom lijkt het mij het beste de auto voor aankoop te laten keuren. Maar waar? Bij de dealer of een auto keuringsstation?
Misschien is er wel een clublid met verstand van zaken die als expert mee wil gaan om te kijken?
Een aankoopkeuring is geen overbodige luxe. Je kan hiervoor het beste terecht bij een specialist of dealer. Ik weet niet waar je woont en waar de auto vandaan moet komen, maar is het in de buurt in of Noord-Holland dan kan ik Jager in Purmerend aanbevelen.
Re:Landrover Discovery II Highlander 4.0 V8 aankoop
Hallo Erik
Ook hier zit minstens 1 eigenaar van enkele sammies ;)
groet
Roel
Ook hier zit minstens 1 eigenaar van enkele sammies ;)
groet
Roel
Re:Landrover Discovery II Highlander 4.0 V8 aankoop
Hier ook... Hoewel het nu 2-1 staat (LR - soes) :P
Welkom!
Welkom!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten