De oliedrukmeter in mijn RRC uit 1975 doet raar: volgens mij moet hij nl. in het midden staan maar als ik hem start staat hij links en met de toeren en het warmer worden van de motor gaat hij naar rechts! Volgens mij moet hij niet heen en weer bewegen maar stabiel in het midden staan, toch? Nu lijkt het meer op een toerenteller! En dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling...
Is gekomen nadat ik alle niveaus had gecontroleerd. Ik neem aan dat de 3 plekken waar ik olie kan bijvullen (motorolie, versnellingsbakolie en tussenbakolie) gescheiden zijn van elkaar en niet met elkaar in verbinding staan? En dat de oliedrukmeter de oliedruk meet van het motorblok?
Iemand een idee waar het aan kan liggen en/of wat er fout gaat nu?
Gr. Paul.
oliedrukmeter doet raar.
-
defender_de_gekste
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 Mei 2011, 19:31
Re:oliedrukmeter doet raar.
Het is heel normaal dat de oliedruk stijgt met het toerental :silly:
Ik zou dus maar blij zijn!
Ik zou dus maar blij zijn!
Re:oliedrukmeter doet raar.
OK, dus dit is normaal?
Ik meende gelezen te hebben in de owner's manual dat de oliedrukmeter steeds ergens tussen de 3 en 4 moet staan en niet steeds moet schommelen tussen de 0 en de 6, maar jij zegt dus dat naarmate je toerental hoger is de oliedruk richting de 6 moet gaan en als je weer rustiger rijdt hij weer moet zakken richting o?
Dat is het ff zeker weet...
Gr. Paul.
Ik meende gelezen te hebben in de owner's manual dat de oliedrukmeter steeds ergens tussen de 3 en 4 moet staan en niet steeds moet schommelen tussen de 0 en de 6, maar jij zegt dus dat naarmate je toerental hoger is de oliedruk richting de 6 moet gaan en als je weer rustiger rijdt hij weer moet zakken richting o?
Dat is het ff zeker weet...
Gr. Paul.
Re:oliedrukmeter doet raar.
Hoi,
oliedruk wordt bepaald door een aantal factoren.....
Oa, viscositeit van de olie, temperatuur van de olie, technische staat van de oliepomp, toerental motor, technische staat van overdruk ventiel van de oliepomp etc etc
In de praktijk zal dit dus betekenen dat bij het starte van een koude motor de olie nog dik is en dus de druk redelijk hoog zal zijn, geef je, met koude motor vervolgens een beetje gas bij zal die druk nog wel iets verder oplopen.
Wordt de motor, en dus de olie echter wat warmer, neemt de viscositeit van de olie toe (wordt dus dunner en dus vloeibaarder) dan zal de druk iets minder zijn.
De druk zoals die in handboeken ed aangehouden wordt is de druk van een motorop bedrijfstemp en bij stationair toerental. Als dit anders is staat dat meestal wel aangegeven
Een nerveuze meter kan duiden op bijv een massasleiting (als het een electrische drukgever en meter betreft) Denk bijv aan een draadje wat bloot ligt en tegen massa aan ligt te trillen.
Bij een meter die echt met een slangetje werkt (erg ouderwets) mag je over het algemeen de storing in de meter zelf zoeken
Overigens zijn de systemen van motor en bak inderdaad gescheiden en meet de drukmeter de oliedruk van motorblok
gr
Luke
oliedruk wordt bepaald door een aantal factoren.....
Oa, viscositeit van de olie, temperatuur van de olie, technische staat van de oliepomp, toerental motor, technische staat van overdruk ventiel van de oliepomp etc etc
In de praktijk zal dit dus betekenen dat bij het starte van een koude motor de olie nog dik is en dus de druk redelijk hoog zal zijn, geef je, met koude motor vervolgens een beetje gas bij zal die druk nog wel iets verder oplopen.
Wordt de motor, en dus de olie echter wat warmer, neemt de viscositeit van de olie toe (wordt dus dunner en dus vloeibaarder) dan zal de druk iets minder zijn.
De druk zoals die in handboeken ed aangehouden wordt is de druk van een motorop bedrijfstemp en bij stationair toerental. Als dit anders is staat dat meestal wel aangegeven
Een nerveuze meter kan duiden op bijv een massasleiting (als het een electrische drukgever en meter betreft) Denk bijv aan een draadje wat bloot ligt en tegen massa aan ligt te trillen.
Bij een meter die echt met een slangetje werkt (erg ouderwets) mag je over het algemeen de storing in de meter zelf zoeken
Overigens zijn de systemen van motor en bak inderdaad gescheiden en meet de drukmeter de oliedruk van motorblok
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:oliedrukmeter doet raar.
Beste Luke,
Het zou heel goed kunnen dat er ergens sluiting is, ik ben nl. nogal bezig geweest in de bedrading voor mijn verstralers op de bullbar...
Ik zal eerst eens ff kijken of ik iets los zie liggen onder de motorkap.
Thanks voor je verder zeer uitgebreide antwoord!
Gr. Paul.
Het zou heel goed kunnen dat er ergens sluiting is, ik ben nl. nogal bezig geweest in de bedrading voor mijn verstralers op de bullbar...
Ik zal eerst eens ff kijken of ik iets los zie liggen onder de motorkap.
Thanks voor je verder zeer uitgebreide antwoord!
Gr. Paul.
Re:oliedrukmeter doet raar.
Succes en graag gedaan
Luke
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten