Afkeurmaat - Min. dikte (hoogte) cyl.kop 300 Tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Afkeurmaat - Min. dikte (hoogte) cyl.kop 300 Tdi

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 07:30

Hallo mensen,

Nog niet zolang geleden heb ik de kop op mijn 300 Tdi vervangen.

Nu had ik de oude kop nog niet weggegooid om daar in een later stadium nog eens een weloverwogen oordeel over te vellen.

De 300 Tdi motoren hier worden door Maxion International gebauwd, en die geven een min dikt van de kop aan in de specificaties.
Dit houd in dat je een kop maar een X aantal keren kan vlakken.

Nu is het zou dat de verbrandingsruimte tussen zuiger en kop feitelijk wordt bepaald door de dikte van de koppakking alsmede door de protrusion (boven het blok uitstekende) hoogte van de zuiger.
Je zou dus denken dat dit geen criteria zouden zijn wbt de minimale dikte van de kop.
Wat dan wel zou je denken?
Ik loop daar al een poosje over na te denken maar kom er niet uit.
Het enige wat ik me kan bedenken is de lifthoogte van de kleppen, ofterwijl: hoever steken n de kleppen uit in geopende toestand.
Hoewel ik het gevoel heb dat ook dit niet van invloed is, omdat het de hoogte na vlakken maar erg minimaal afneemt, maar zeker ben ik er niet van.
temeer omdat bij deze kop de onderliggende verschillen van klepdiepte nogal groot zijn (dwz de diepte van een gesloten klep tov het oppervlak van de kop.
Ik loop dus te overwegen deze kop te reviseren en nieuwe klepzittingen te plaatsen op de juiste diepte, en zodoende de kop als bruikbare reserve te houden.
Mijn vraag is nu: kom ik hiermee weg of zie ik dingen over het hoofd, oid? Uiteraard heb ik me bedacht dat zowel gloeibougie als verstuivertip iets verder uit zullen steken.
Ik zou me hooguit ook nog voor kunnen stellen dat de lifthoogte (slag) van de klep toeneemt naarmate de dikte van de kop afneemt, maar nogmaals we praten over tiendes van milimeters

Dus als iemand me meer kan vertellen over wat de afkeurmaat bepaald van een 300 Tdi kop dan hoor ik het graag

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: Afkeurmaat - Min. dikte (hoogte) cyl.kop 300 Tdi

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 07:57

laten we voorop stellen dat als er zoveel af moet, of de kop zo vaak gevlakt is dat je onder die minimale maat komt, revisie waarschijnlijk sowieso niet meer de verstandige keuze is....

Als ik zie wat een nieuwe kop, compleet, kost bij paddock, dan kun je je afvragen of revisie überhaupt zinvol is. alle benodigde onderdelen en het werk bij elkaar zal niet veel goedkoper zijn (hier is het zeker duurder)

maar vwb de reden van die minimale maat...ik gok dat het te maken heeft met een minimale materiaaldikte tussen kopvlak en olie- en waterkanalen die ze behouden willen.
gone

Luke

Re: Afkeurmaat - Min. dikte (hoogte) cyl.kop 300 Tdi

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 08:05

Roger B. schrijft:
laten we voorop stellen dat als er zoveel af moet, of de kop zo vaak gevlakt is dat je onder die minimale maat komt, revisie waarschijnlijk sowieso niet meer de verstandige keuze is....

Als ik zie wat een nieuwe kop, compleet, kost bij paddock, dan kun je je afvragen of revisie überhaupt zinvol is. alle benodigde onderdelen en het werk bij elkaar zal niet veel goedkoper zijn (hier is het zeker duurder)

Roger, prijs van een kop zoals ik die betaald heb afgelopen jaar was omgerekend € 1100,00
We praten dus oer sereus geld hier, en revisie loont hier dus wel de moeite.
En zoals ik al zei, die nieuwe kop zit er inmiddels al op, wil alleen kijken wat ik nog met de oude aan kan

maar vwb de reden van die minimale maat...ik gok dat het te maken heeft met een minimale materiaaldikte tussen kopvlak en olie- en waterkanalen die ze behouden willen.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Re:Afkeurmaat - Min. dikte (hoogte) cyl.kop 300 Tdi

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 08:13

Ter aanvulling:

Ik heb het even nageken in de documentatie.....

Standaard hoogte: 128,13 mm
min. hoogte: 127,87

We praten dus over een verschil van 0,26 mm

Lijkt me erg stug dat dat tot gevolg kan hebben dat de kleppen de zuigers gaan raken

Dus er zal een andere reden zijn

Argument van roger is of zou er 1 kunnen zijn bijv.

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 12:08

bestellen bij paddocks, en voor mijn part via NL op laten sturen.... kost geheid minder dan die 1100....
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 21:56

Roger B. schrijft:
bestellen bij paddocks, en voor mijn part via NL op laten sturen.... kost geheid minder dan die 1100....

Roger,

Erg kort door de bocht, dus helaas gaat dat niet op
1: gewicht zorgt ervoor dat je een godsvermogen aan verzendkosten hierheen gaat betalen
2: gewicht gaat aandacht van douane trekken waardoor ik 66% invoerrechten ga betalen

voordeel? Welk voordeel?

Overigens ging mijn vraag niet over de prijs van een nieuwe kop, die zit er immers allang op.
Ik wil weten of de oude kop nog te gebruiken is!(om even on topic te blijven)

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 22:08

las laatst dat die kop 300 euro kost...dus jij wil zeggen dat opsturen en invoerrechten meer dan 700 euro gaat kosten?? volgens mij zit je onder de 30 kg, dus is het "gewoon" pakketpost
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 22:21

Roger B. schrijft:
las laatst dat die kop 300 euro kost...dus jij wil zeggen dat opsturen en invoerrechten meer dan 700 euro gaat kosten?? volgens mij zit je onder de 30 kg, dus is het "gewoon" pakketpost

Roger,
doe me een lol, ik weet waar ik het over heb en jij duidelijk absoluut niet, dus als je er geen verstand van hebt zeg dan aub ff niets :(

(hoeveel denk je daat die 66% gaat bedragen over de braziliaanse verkoop prijs, en hoeveel denk je dat die minder als 30 kg gaat kosten per luchtpost?

Luke

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2012, 22:52

Luke schrijft:
Roger B. schrijft:

Roger,
doe me een lol, ik weet waar ik het over heb en jij duidelijk absoluut niet, dus als je er geen verstand van hebt zeg dan aub ff niets :(

(hoeveel denk je daat die 66% gaat bedragen over de braziliaanse verkoop prijs, en hoeveel denk je dat die minder als 30 kg gaat kosten per luchtpost?

Luke

Waarom luchtpost? Varen er geen boten naar Zuid Amerika?? Ik stuur met enige regelmaat onderdelen de wereld over en een verdubbeling van prijs kom ik ook wel tegen, maar 4x de prijs?? :huh: :huh:

Maar over die kop: Ik lees alleen: "Standaard hoogte: 128,13 mm
min. hoogte: 127,87 nWe praten dus over een verschil van 0,26 mm"

Wph lezen kan ik ook, maar als je nu een zinnig antwoord wilt zou het dan niet handig zijn om eindelijk een te melden hoe dik de kop die je hebt liggen nog is???

Of wil je in het algemeen gaan delibereren over hoeveel ruimte er nog zit in fabrieks specificaties? Want daar weten ze in het land waar jij zit waarschijnlijk meer van dan in wegwerp-Nederland. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 23:10

Edward schrijft:
Luke schrijft:
Roger B. schrijft:

Roger,

Luke

Waarom luchtpost? Varen er geen boten naar Zuid Amerika?? Ik stuur met enige regelmaat onderdelen de wereld over en een verdubbeling van prijs kom ik ook wel tegen, maar 4x de prijs?? :huh: :huh:

Maar over die kop: Ik lees alleen: "Standaard hoogte: 128,13 mm
min. hoogte: 127,87 nWe praten dus over een verschil van 0,26 mm"

Wph lezen kan ik ook, maar als je nu een zinnig antwoord wilt zou het dan niet handig zijn om eindelijk een te melden hoe dik de kop die je hebt liggen nog is???

Of wil je in het algemeen gaan delibereren over hoeveel ruimte er nog zit in fabrieks specificaties? Want daar weten ze in het land waar jij zit waarschijnlijk meer van dan in
wegwerp-Nederland. ;)

Ed,

Als je dringend zit te wachten op een onderdeel is zeepost geen fijne optie (ongeveer 3 maanden) daar luchtpost al minimaar 3 weken duurt, en wanneer douane het eea onderschept 3 tot 5 weken.
De prijzen worden hier inderdaad zo achterlijk hoog (66% invoerrechten) doordat men op deze manier poogt de binnenlandse markt te beschermen.
Die 66% ga je betalen over de verkoopwaardes van de prijzen zoals die door de braziliaanse dealers aan het ministerie van handel zijn aangeleverd, en die verkoopwaardes van de lokale dealerprijzen zijn idd 4 tot 4,5 keer zo hoog als de parallelhandel als bijv een Paddocks
Vandaar dat onderdelenverkoop hier voor mij een aardige bijverdienste is :)

Dan wat betreft die hoogte van mijn cyl kop.......omdat ik het topicje even in zijn algemeenheid had opgestart heb ik die niet recentelijk gemeten, echter ik meen me te herinneren dat hij feitelijk net te dun is geworden, dwz de afkeurmaat al heeft overschreden.
Omdat het (als ikmme niet vergis) maar minimaal was wil ik dus kijken of die kop nog te redden is en dus te gebruiken, maar om dat te weten moet ik wel weten of die afkeurdikte gerelateerd is aan andere zaken die hergebruik onmogenlijk maken

gr

Luke

NB: Als je dan bedenkt dat ik vorig jaar die kop bij een lokale vertegenwoordiging heb gekocht van Maxion International, en ook bedenk dat Maxion een in Brazilie geproduceerde motor is, betekent dit dus dat die € 1100 euro niet eens een prijs is die gebaseerd is op een ingevoerd product. In andere woorden, ga ik die kop hier bij de dealer halen dan is het WEL een geimporteerde kop en zal de prijs skyhigh gaan, en daarover moet ik vervolgens dus die 66% gaan betalen als ik er 1 uit europa laat komen, dus gegarandeerd dat ik zelfs nog hoger uitkom dan die € 1100,00. En 100% zeker dat gezien het gewicht de douane ook absoluut die zending onderschept.

Terug naar “Techniek”