luchtvering kuren discovery II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
omeWillem

luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor omeWillem » 06 Apr 2012, 01:57

Ik heb nu al een paar keer gehad dat de zekering ("fusible link" onder de motorkap) van mijn disco2 kapot gaat. Ik kan geen duidelijke oorzaak vinden: balgen lijken in orde, niveauschakelaars, compressor en ventielen idem dito. Na vervanging van de zekering gaat het weer wekenlang goed; auto blijft netjes recht en ook 's nachts lopen de balgen niet leeg. En dan plotseling onder het rijden zakt hij weer door (met name linksachter) en blijkt bij controle de zekering weer kapot.

Iemand nog aanknopingspunten? niveauschakelaar misschien onbetrouwbaar geworden?

Thomas Td5

Re:luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Thomas Td5 » 06 Apr 2012, 06:59

Een probleem met de hoogte sensoren? Eletronische problemen kan je misschien met de testkast ontdekken.

Toch kan het voorkomen dat je ongemerkt een gat hebt in een balg. De balg is als deze op normale rijhoogte is niet helemaal uitgerekt. Lagen rubber liggen nog steeds over elkaar. Daardoor kan een gat zichzelf dichten. Als je dan bijvoorbeeld hard over een hobbel gaat waardoor de balg extra gerekt wordt kan het gat ineens open zijn waardoor je balg dan leeg loopt.

Dit soort dingen kunnen ook erg slecht zijn voor de compressor. Die moet vaker langer werken en daar is deze niet op ontworpen. Na een tijdje geeft de compressor dan ook de geest.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2012, 10:12

leuk verhaal thomas, en waardoor gaat dan de zekering stuk? (dat ie links meer zakt kan wel teken zijn dat de linkerbalg slecht(er dan de rechter) is.

Gaat er een zekering stuk (die kleine "normale" zekeringen die je in elke auto vindt) of een fusible link (zo,n rood of groen blokje met doorzichtig deksel)

Zekeringen en fusible link (is eigenlijk ook een zekering) zouden niet door mogen branden, ook niet als je compressor lang en veel moet werken (daarvan gaat die wel stuk overigens) Dus wordt er ergens te veel stroom gevraagd van het circuit dat achter deze zekering zit.

dus zou je even moeten kijken wat er allemaal in dat circuit zit (elektrische schemas doorpluizen) en dan het lastige omdat het niet direct gebeurd, kijken welke gebruiker de oorzaak is.

Sensoren lijkt mij niet eerste verdachte. meer de compressor of bekabeling daarvan
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 06 Apr 2012, 22:57

Roger B. schrijft:
leuk verhaal thomas, en waardoor gaat dan de zekering stuk? (dat ie links meer zakt kan wel teken zijn dat de linkerbalg slecht(er dan de rechter) is.

Het verhaal van de zekering behandel ik niet omdat ik daar geen goede verklaring voor kan geven. Slechts het inzakken ineens.

Gezien de profiel foto betreft het een vroege D-II en als de balgen nog nooit vervangen zijn dan is het niet ondenkbaar dat ze nu lekken. Een setje nieuwe balgen kost dacht ik ook niet zo veel.

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 13 Apr 2012, 04:51

Gisteren liep de balg linksachter weer leeg. De zekering is deze keer heel gebleven. Bij wijze van test heb ik de balg met de compressor opgeblazen en een nacht laten staan. De auto blijft dan kaarsrecht. Dat maakt een lek toch wel erg onwaarschijnlijk lijkt me.
Een probleem met de electronische regeling wordt echter des te waarschijnlijker omdat de elektronica bij stilstand niet actief is (en de balg dan dus ook niet leegloopt).

Ik wilde de electronica laten uitlezen, maar kan pas over anderhalve week terecht. Misschien kan ik zelf nog wat uitproberen in de tussentijd. Dan kom ik toch weer bij de niveausensors. Als die nog nooit vervangen zijn (weet ik niet), dan zijn deze al meer dan 10 jaar gedurende 300.000km in beweging. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er dan eentje kapot is.

Ik ga eens kijken of ze links en rechts hetzelfde zijn. In dat geval kan ik ze omwisselen. Als vervolgens blijkt dat het probleem zich van links naar rechts verplaatst, is de diagnose gesteld.
Eventueel zou ik ook de linkersensor op de gok kunnen vervangen (mits niet al te prijzig natuurlijk).

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2012, 07:13

sensor kost iets van 35 euro geloofik, zeker als je hem uit engeland laat komen, dus ga je niet dood aan, en ja, uiteraard kan ie ook stuk.

uit je laatste bericht begrijp ik dat ie links zakken deed TIJDENS het rijden, en juist niet in geparkeerde toestand.... das dan onwaarschijnlijk dat dat alleen balglekkage is omdat de compressor (zolang die werkt) dat wel bij houdt.

Kan ook nog een lekkende klep zijn natuurlijk, die niet altijd goed sluit en dan dus niet altijd je auto laat zakken, maar ook daar verwacht je dat tijdens de rit dit gecorrigeerd wordt.

Overigens komt het ook wel voor dat de sensorarm stuk gaat (rubber scheurt los van stangetje)
hoort volgens mij bij de sensor, en is dus niet los leverbaar
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2012, 08:00

omeWillem schrijft:
Gisteren liep de balg linksachter weer leeg. De zekering is deze keer heel gebleven. Bij wijze van test heb ik de balg met de compressor opgeblazen en een nacht laten staan. De auto blijft dan kaarsrecht. Dat maakt een lek toch wel erg onwaarschijnlijk lijkt me.

Ik heb een Defender en dus ouderwetse veren, maar ... heb ook meermaals gelezen dat de balgen als ze lek zijn vaak met een zekere willekeur leeg lijken te lopen. Staat de auto stil dan wordt het lek dichtgedrukt, rijdt je dan blijft het dicht totdat je net een zodanige veerbeweging maakt dat de balg leegloopt. Bedenk dat de compressor tijdens het rijden zijn best doet (tot ie stuk gaat) om de balg op te blazen en dus een klein niet altijd lekkend lek lang een wisselvallig resultaat geeft. Tel daarbij op dat het zeker niet ongewoon is dat een klein lek juist bij stilstand en kleine veerbewegingen door de balg zelf wordt dichtgedrukt. Dat geeft dus een zeer "onbegrijpelijk" beeld (totdat je de werking van de balg onder ogen ziet).

Groeten MarcS

PS Waarschijnlijk geeft een foute sensor een constanter beeld.

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 13 Apr 2012, 15:00

Landmarcs schrijft:
Tel daarbij op dat het zeker niet ongewoon is dat een klein lek juist bij stilstand en kleine veerbewegingen door de balg zelf wordt dichtgedrukt. Dat geeft dus een zeer "onbegrijpelijk" beeld (totdat je de werking van de balg onder ogen ziet).

Ik hou het in gedachten; een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Door te redeneren en dingen uit te sluiten icm ervaringen van anderen probeer ik tot een diagnose te komen, of anders een "best guess". Onderdelen vervangen is niet zo moeilijk, maar met al die elektronica is de diagnose lastig als amateur.

Zo wilde ik bijv. de compressor testen door spanning aan te sluiten op de dikke draden. Volgens het schema zou hij dan moeten gaan draaien. Hij geeft echter geen reactie. Kan ik de conclusie trekken dat de compressor kapot is, of gaat hij misschien pas draaien als ook de ventielen worden aangestuurd? (wat niet uit het schema blijkt).

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2012, 15:13

hij gaat toch omhoog als je motor loopt en alle deuren zijn dicht?
gone

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 13 Apr 2012, 15:58

Teruglezend lijkt het me niet aannemelijk dat de compressor al stuk is. Tenslotte komt de auto weer omhoog.

Ik denk inderdaad aan een probleem met (één van de) hoogtesensoren.

Met onze dII hebben we een keer gehad dat 1 balg explodeerde (die was wel al 11 jaar oud).
Bleek na vervangen overigens dat de hoogtesensor aan de andere zijde kapot was.

Maar blijft de vraag waarom die zekering er uit gaat (of ging??)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Terug naar “Techniek”