Lekkende vacuumpomp 300 Tdi en evt oplossingen.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Lekkende vacuumpomp 300 Tdi en evt oplossingen.

Berichtdoor Luke » 31 Mar 2012, 20:32

Hallo.

Zoals vele weten, de vacuumpomp van 300 Tdi (en ik meen ook de 200 Tdi) heeft de neiging na verloop van tijd olie te gaan lekken. Een bekend probleem
Dit was bij mij enkele weken geleden ook het geval en ik heb dus simpelweg de pomp vervangen.

De oude had ik echter nog niet weggegooid, en ik ben me dus eens iets verder gaan verdiepen in het probleem met achterliggende gedachte de pomp, zij het wellicht provisorisch, te repareren zodat hij altijd nog kan dienen om je van een elendige lokatie weg te krijgen indien het exemplaar wat op je motor zit de geest geeft.

De feiten:

Pomp gaat na verloop van tijd olie lekken bij het deksel aan de achterkant

De storing:

Er zijn een aantal versies:

1: alleen olie lekkage op het dekseltje
2: de olielekkage op het dekseltje is olie die langs de zuiger van de pomp naar achtere toe weg is gelekt en door de druk via het dekseltje weglekt.
3 In 2 genoemde slijtage van de afdichting van de zuiger waardoor de vacuumwerking afneemt of geheel verdwuijnt met als gevolg een niet functionerend rembekrachtiging

De oplossingen zoals ze op het internet de ronden doen:

! Een van de verhalen die op het net terug te vinden zijn is dat de lekkage veroorzaktwordt door ruimte op de popnagels waardor het dekseltje wat los gaat zitten en dus gaat lekker, de aangedragen oplossing daarvoor is popnagels uitboren en deksel met boutjes en moertjes weer terugzetten.

Omdat ik dus mijn vraagtekens zet bij waar de lekkende olie uiteindelijk vandaan komt en of dus de aangedragen oplossing zin heeft ben ik hier eens wat verder naar gaan kijken
En dus heb ik het dekseltje gedemonnteerd (makkelijk klusje, gewoon een aantal popnagels uitboren met een 4,5 of 5 mm boortje en voila.
Na het deksel verwijderd te hebben merkte ik een aantal dingen op. De grote kamer rondom de centraal gelegen zuiger wasniet kurkdrog, eerder wat vettig, maar dreef zeer zeker dus niet van de olie (en gezien de hoeveelheid weggelekte olie en de daaropvolgende smeerboel bij de motor, geloof ik niet dat die hoeveelheid in die grote kamer is geweest.
de o-ring achtige afdichting (het is eerder een grote O-ring, met daaraan vast 2 kleine O-ringetjes)was heel, maar wel duidelijk te zijn was dat hij erg had gelekt bij 1 van de2 kleinere o-ringen.
Nu zorgen de kleine aangehechte o-ringetjes voor afdichting van2 kanalen aan de buitenwand van de pomp. De pomp bekijkend is dit in ieder geval het kanaal waar de slangverbinding naar de rembekrachtiger aan vast zit, in andere woorden het is het kanaal van de vacuumkant, en wat betreft het andere kanaal is mijn vermoeden dat het de dumpkant terug het blok in is.

Maar nu komen we tot de kern van het verhaal.
er blijkt dus een vrij grote hoeveelheid olie achter dit dekseltje te komen, maar wat ik niet weet is of deze hoeveelheid normaal is, en waar deze olie precies vandaan komt en ok of en hoe hij dan ook afgevoerd moet worden.

Immers (zoals ik zelf al bedacht had) als die hoeveelheid olie daar niet normaal is houd dat in dat er ergens een interne lekkage is, zeer waarschijnlijk langs de zuiger van de pomp wat simpelweg inhoud dat deze aan het slijten is of al versleten is. het opnieuw afdichten van het dekseltje verhelpt dan wel de lekkage van olie, maar niet de inwendige slijtage van de pomp die dan toch binnen korte tijd erna vermoedelijk wel de geest zal gaan geven in dat geval Ook vond ik verder terug op het internet dat die grote hoeveelheid olie ergens naar toe moet en dat dat dus de vacuumslng naar de rembrkrachtiger toe is, een verhaal waar ik ook mijn twijfels over heb omdat dit betekend dat de druk hoger moet zijn als de vacuum getrokken druk.
Afijn kortweg gezegd als die hoeveelheid olie daar achter bij dat deksel daar niet thuis hoort is er dus een ander probleem en heeft alleen het opnieuw afdichten van dekseltje geen zin, immers het verhept wel de lekkage naar buiten toe, maar verbergt alleen het werkelijke probleem

Hoewel ik al aan het zoeken ben geweest op het net heb ik nog eigenlijkniets terug kunnen vinden over de inwendige werking van deze vacuumpomp en / of welk kanaal waar voor dient (lucht of smering)

Is er iemand die hier meer over weet of evt linkje heeft oid

eea is niet meer als een experiment omdat ik de oude pomp toch nog had liggen en weggooien kan altijd nog, maar het is wel interresant om te weten, en indien het alleen afdichten van het dekseltje gaat werken ook makkelijk om op langere reizen een pomp als backup bij je te hebben.

Ik ben benieuwd of er iemand iets meer weet over dit onderwerp.

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

pascal ubags

Re:Lekkende vacuumpomp 300 Tdi en evt oplossingen.

Berichtdoor pascal ubags » 01 Apr 2012, 09:27

hoi
ik denk dat je beter een nieuwe kan steken, voor 100 pond, bij paddock, dan ben je er zeker een hele tijd vanaf.
mee nemen voor rezerve, denk het niet, dit deel is wel te missen, zonder rembekrachtiging, zou je kunnen rijden.
als hij alleen maar lekt, bijvullen,
zo zijn er we andere dingen die meer noodzakelijker zijn dan dit.

ik heb hem nog niet stuk gehad, maar zou ook een nieuwe steken en dan uit nieuwschierigheid de oude demonteren. om te kijken.

kijk hier eens

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=56096&pid=496389&st=0&#entry496389

vertellen ze meer.

maar luke, lees olie kan alleen naar de vacuum leiding.
hier ben ik het niet mee eens, de pomp trekt lucht uit deze leiding, maar waar gaat, cq duwdt hij de lucht eruit, er moet ergens een lucht uitlaatje zitten, gaatje of iets dergelijks.

alser iets in moet moet er ook iets uit, hier omgedraait
gr pascal

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2012, 10:03

lucht die voor het maken van vaccuum wordt aangezogen door de pomp, pompt ie gewoon de motor in, gewoon via het gat waar de plunjet naar de nokkenas gaat. lucht komt zo in het carter en via de carterontluchting wordt het de cilinder in getransporteerd en via de uitlaat naar buiten....
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 01 Apr 2012, 20:07

pascal ubags schrijft:
hoi
ik denk dat je beter een nieuwe kan steken, voor 100 pond, bij paddock, dan ben je er zeker een hele tijd vanaf.

Zoals aan allereerste begin van mijn posting vermeld is dit precies wat ik al gedaan had!

mee nemen voor rezerve, denk het niet, dit deel is wel te missen, zonder rembekrachtiging, zou je kunnen rijden.

Ik weet niet of jij al eens een 110 gereden hebt met een niet functionerende vacuumpomp, of een koppotte rembekrachtiger? Ijk wel, kapotte rembekrachtiger, en neem van mij aan...daar valt vrijwel niet mee te rijdenmoet je een verdomd sterke rechterpoot voor hebben en bovendien stalen zenuwen

als hij alleen maar lekt, bijvullen,
zo zijn er we andere dingen die meer[hide][/hide] noodzakelijker zijn dan dit.

ik heb hem nog niet stuk gehad, maar zou ook een nieuwe steken en dan uit nieuwschierigheid de oude demonteren. om te kijken.

Ook dit had ik reeds al gedaan zoals vermeld

kijk hier eens

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=56096&pid=496389&st=0&#entry496389

Bovenstaande site is dus 1 van de 2 links waar ik de info vandaan heb zoals al beschreven in mijn initiele post

vertellen ze meer.

maar luke, lees olie kan alleen naar de vacuum leiding.
hier ben ik het niet mee eens, de pomp trekt lucht uit deze leiding, maar waar gaat, cq duwdt hij de lucht eruit, er moet ergens een lucht uitlaatje zitten, gaatje of iets dergelijks.

alser iets in moet moet er ook iets uit, hier omgedraait

Op dit punt van "de olie gaat de vacuumslang in" ben ik het met je eensbetreffende je redenering, maar wat als het nu om heel veel olie gaat, zou het dan nog altijd niet de vacuumslang in gaan? , mijn vraag was dus meer olie gerelateerd...is het normaal dat er bij dat deksel zoveel olie komt?

gr pascal

gr Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JanBraams

Re: Lekkende vacuumpomp 300 Tdi en evt oplossingen.

Berichtdoor JanBraams » 19 Apr 2014, 18:09

Hallo Luke,

Ik moet mijn vacuum pomp van mijn 300tdi ook vervangen. Het dekseltje rammelt tov zijn chassis !
Ook lekt hierdoor enig olie.

Is het noodzakelijk om de motor op het bdp te zetten ? En hoe doe je dat het eenvoudigste.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Apr 2014, 00:21

Op bdp zetten doe je omdat de pomp dan niet door de excentrieke nok van de nokkenas op spanning staat.

Als cilinder 4 de kleppen op tuimelen heeft staat 1 in het bdp
gone

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 23 Apr 2014, 10:37

ook mijn vacuumpomp lekte onlangs.
ik heb hem uit elkaar gehaald, geen zichtbare vreeemde zaken waargenomen.
goed schoongemaakt en met wat vloeibare pakking weer in elkaar gezet dmv boutjes.

werkt weer perfect, een meer rem druk voelbaar.

ik vermoed dat door het niet goed afsluiten van het dekseltje er valse lucht kan ontstaan waardoor er juist dus olie boven de zuiger kan komen. met een juiste afdichting gebeurd dit niet. (is maar een vermoeden).
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Terug naar “Techniek”