Hoi,
als ik gas geeft boven 2000 toeren bij warme motor hoor ik een fluitend/snerpend geluid (klinkt meer als een gillende lager), dit gebeurt alleen tijdens rijden als ik dus vermogen vraag, niet bij stilstand en gasgeven, het geluid is behoorlijk hard hoorbaar bij open ramen maar varieert niet bij meer gas, het klinkt niet als een gewoon turbu fluitje.
zodra ik gas loslaat is het geluid weg, dus ook bij koppeling ingetrapt tijdens rijden.
het is een 300tdi.
in de luchtinlaatpijpen zit oliesmeersel, de egr is dicht (eraf). deze pijpen maak ik regelmatig schoon.
als ik het turbo schoepenradje voel vanaf de inlaat pijp dan voel ik speling, is dat normaal?
zou mijn turbo aan vervanging toe zijn?
of moet ik verder zoeken naar bv de koppeling/drukgroep (bij druk zetten op de koppeling blijft het geluid hetzelfde).
snerpend geluid boven 2000tpm
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
snerpend geluid boven 2000tpm
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
- overlander
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
- Locatie: Amsterdam
- Contact:
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
Hey Ron,
Toevallig heb ik hetzelfde bij mijn def Td5.
Heb garage gebeld en hij was vrij stellig dat het een kapotte uitlaatpakking was.
Geluid komt alleen bij wat meer gasgeven bij > 2.500 toeren; dan is de druk het hoogst op de uitlaatpakking.
kapotte turbo zou ander geluid maken volgens hem..
Bij mij is het geluid alleen in 1-3e versnelling (maar kan ook bij 4 en 5 maar dan heb ik weer andere geluiden haha), weet niet of dat ook bij jou is.
Wellicht goed om even te kijken bij je uitlaatpakking of hier wat zwarte aanslag zit.
Zou goedkoop te repareren moeten zijn.
mzzl
Toevallig heb ik hetzelfde bij mijn def Td5.
Heb garage gebeld en hij was vrij stellig dat het een kapotte uitlaatpakking was.
Geluid komt alleen bij wat meer gasgeven bij > 2.500 toeren; dan is de druk het hoogst op de uitlaatpakking.
kapotte turbo zou ander geluid maken volgens hem..
Bij mij is het geluid alleen in 1-3e versnelling (maar kan ook bij 4 en 5 maar dan heb ik weer andere geluiden haha), weet niet of dat ook bij jou is.
Wellicht goed om even te kijken bij je uitlaatpakking of hier wat zwarte aanslag zit.
Zou goedkoop te repareren moeten zijn.
mzzl
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
pakking zou een mogelijke bron kunnen zijn echter die pakking is eigenlijk 2maanden geleden al vervangen bij het schoonmaken van het inlaatspruitstuk, maar ik zal dit nogmaals kontroleren.
blijft wel de vraag of een voelbare speling in de turbo normaal is of niet?
blijft wel de vraag of een voelbare speling in de turbo normaal is of niet?
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
Nee. Bij een oudere turbo zal er altijd wat speling zijn, maar als deze duidelijk voelbaar is dan is je turbo aan het doodgaan. Wacht niet te lang met er even een goede monteur naar te laten kijken, want als ie echt sterft dan gaat er olie langs de turbo lekken en kan, ik zeg kan en niet zal, je motor op de motorolie gaan lopen. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Paul Highlander
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 19 Apr 2009, 23:54
- Contact:
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
Je hebt de inlaatspruitstuk pakkingen vervangen, ik het geluid eerder zoeken bij de uitlaatspruitstuk pakkingen. En ook de tapeinden en bouten daarvan checken, daar wil er nog eens 1 of meerdere van breken of loszitten.
Paul
Paul
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
heb het nooit bij nieuwe geprobeerd, maar al mijn turbodiesels hadden voelbaar speling op het asje van de turbo, met al die motoren 60 a 150 duizend gereden nooit turbo stuk gehad.
er is wel verschil tussen axiale en radiale speling....axiaal niks tot vrijwel niks, radiaal geen idee hoeveel, weing, maar wel voelbaar (koud) er moet olie tussen kunnen, dus moet er ruimte zijn..
als je het asje in de speling een kant op drukt, en de schoepjes lopen aan is ie uiteraard WEL echt dood
fluitgeluid zal niet uit de koppeling komen aangezien het alleen rijdend belast voorkomt.
lekke uitlaatspruitstukpakking bij 300 zou je waarschijnlijk stationair ook horen als "pufjes" pft pft pft. bij de td5 is lekke spruitstukpakking vaak gevolg van kromtrekken spruitstuk en, soms, afgebroken tapeinden die spruitstuk tegen kop moeten houden.
je zou nog de multibelt even kunnen demonteren en kort! stukje rijden (geen waterpomp zonder riem) om te kijken of het uit die omgeving komt
er is wel verschil tussen axiale en radiale speling....axiaal niks tot vrijwel niks, radiaal geen idee hoeveel, weing, maar wel voelbaar (koud) er moet olie tussen kunnen, dus moet er ruimte zijn..
als je het asje in de speling een kant op drukt, en de schoepjes lopen aan is ie uiteraard WEL echt dood
fluitgeluid zal niet uit de koppeling komen aangezien het alleen rijdend belast voorkomt.
lekke uitlaatspruitstukpakking bij 300 zou je waarschijnlijk stationair ook horen als "pufjes" pft pft pft. bij de td5 is lekke spruitstukpakking vaak gevolg van kromtrekken spruitstuk en, soms, afgebroken tapeinden die spruitstuk tegen kop moeten houden.
je zou nog de multibelt even kunnen demonteren en kort! stukje rijden (geen waterpomp zonder riem) om te kijken of het uit die omgeving komt
gone
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
Roger B. schrijft:
Sluit ik volledig me bij aan.
Radiale speling heeft een nieuwe turbo ook een klein beetje, axiale niet.
Axiale speling = slijten lagers as schoepenwiel lijdt (meestal) in eerste instantie tot aanlopen schoepenwiel tegen huis en soms bij extreme slijtage tot op hol slaan motor (= zoveel olielekkage langs turbo as dat de motor op de motorolie gaat lopen en je zo dus geen controle meer hebt over je motortoerental. Een diesel zuigt lucht aan en afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die hij krijgt gaat hij hoger of lager in toeren draaien)
groet
Roel
er is wel verschil tussen axiale en radiale speling....axiaal niks tot vrijwel niks, radiaal geen idee hoeveel, weing, maar wel voelbaar (koud) er moet olie tussen kunnen, dus moet er ruimte zijn..
als je het asje in de speling een kant op drukt, en de schoepjes lopen aan is ie uiteraard WEL echt dood
Sluit ik volledig me bij aan.
Radiale speling heeft een nieuwe turbo ook een klein beetje, axiale niet.
Axiale speling = slijten lagers as schoepenwiel lijdt (meestal) in eerste instantie tot aanlopen schoepenwiel tegen huis en soms bij extreme slijtage tot op hol slaan motor (= zoveel olielekkage langs turbo as dat de motor op de motorolie gaat lopen en je zo dus geen controle meer hebt over je motortoerental. Een diesel zuigt lucht aan en afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die hij krijgt gaat hij hoger of lager in toeren draaien)
groet
Roel
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
Disco RonL schrijft:
Zit er een slang aan de drukzijde van de turbo? Controleer dan eens of deze gescheurd is of dat de druk ontsnapt onder de klemmen door. Als het tenminste een geluid is dat je ook krijgt als je de lucht uit een luchtdruk spuitpistool tegen wilt houden.
groet
Roel
Hoi,
als ik gas geeft boven 2000 toeren bij warme motor hoor ik een fluitend/snerpend geluid (klinkt meer als een gillende lager), ).
Zit er een slang aan de drukzijde van de turbo? Controleer dan eens of deze gescheurd is of dat de druk ontsnapt onder de klemmen door. Als het tenminste een geluid is dat je ook krijgt als je de lucht uit een luchtdruk spuitpistool tegen wilt houden.
groet
Roel
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
speling is radiaal voelbaar (haaks op de as), het lukt me niet om de axiale speling te voelen (kan je niet genoeg bij).
de slangen zijn heel (gecontroleerd)
heb net de turbo uitgang naar interkoeler schoongemaakt.
blokje om en weer gechecked: en weer wat olie te zien (te veel voor zo'n klein stukje)
dat wordt dus de turbo vervangen.
:(
de slangen zijn heel (gecontroleerd)
heb net de turbo uitgang naar interkoeler schoongemaakt.
blokje om en weer gechecked: en weer wat olie te zien (te veel voor zo'n klein stukje)
dat wordt dus de turbo vervangen.
:(
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
- overlander
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
- Locatie: Amsterdam
- Contact:
Re:snerpend geluid boven 2000tpm
Ron,
Snap dat je hier knap zenuwachtig van wordt.
Zou zelf echter eerst richting dealer/monteur rijden voor een expert opinion; niet dat ik jou niet vertrouw op je kennis maar gewoon voor de zekerheid. Ook binnen dit forum zitten specialisten maar hebben jouw auto ook niet met dit euvel in het echt gezien dus blijft speculeren.
Turbo is wel dure grap en wellicht is je olie in turboslang + speling "normaal" en is het gewoon iets anders (hopelijk goedkopers)
Ben benieuwd en succes!
Snap dat je hier knap zenuwachtig van wordt.
Zou zelf echter eerst richting dealer/monteur rijden voor een expert opinion; niet dat ik jou niet vertrouw op je kennis maar gewoon voor de zekerheid. Ook binnen dit forum zitten specialisten maar hebben jouw auto ook niet met dit euvel in het echt gezien dus blijft speculeren.
Turbo is wel dure grap en wellicht is je olie in turboslang + speling "normaal" en is het gewoon iets anders (hopelijk goedkopers)
Ben benieuwd en succes!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten