Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rusty81
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 Dec 2024, 23:16

Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Berichtdoor rusty81 » 06 Dec 2024, 23:18

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn tdci 2.4:

Wanneer de temperatuur meter net uit koud komt en nog niet volledig op bedrijfstemperatuur heb ik een probleem tussen de 2000 rpm en de 3000 rpm. De motor maakt dan een raar lawaai.
Zeker als de wagen beladen is , of er hangt een aanhangwagen aan.
Ook zie ik dat de verbranding niet goed is. Er komt af en toe zwarte rookluimen uit.

Het volgende heb ik al gedaan:
Turbo vorig jaar vervangen
Dichtingen van de injectoren vervangen
Inlet manifold gekuizen.
Gloeikaarsen vervangen.
Map en MAF sensor vervangen.

Kan er mij iemand verder helpen wat ik aan dit probleem kan doen?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2024, 17:45

"rusty81" heb je de auto al eens uitgelezen/uit laten lezen, en dan met name als het probleem optreedt ?

Gewoon alles een voor een vervangen is een dure hobby (het duurt heel lang voor je een compleet nieuwe auto hebt, vrij snel heb je al wel een hele nieuwe aan nota's.

De EGR kan blijven hangen alleen krijg je daar normaal ook een oplichtend motormanagement-lampje bij.
Wat ook rare zo nu en dan verschijnselen kan veroorzaken is een gedelamineerde inlaat-slang.
Het soms dichtklappen van de doorgang in de inlaatslang geeft te weinig lucht en dat geeft weer zwarte rook.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2024, 21:07

Het begint idd bij meten en onderzoeken. Zijn de verstuivers getest, is de inspuitdruk van de brandstofpomp gecheckt? Is de ECU uitgelezen, al hoef je daar niet teveel van te verwachten.

Zomaar delen gaan wisselen is geld verbranden. Wat hebben gloeikaarsen met een dip in het toerenbereik te maken? Turbo net zo, die geeft voldoende boost of niet. Is die boost überhaupt gemeten of was het gevoelsmatig tijd voor een nieuwe en zo ja, hoeveel heeft het hok dan wel niet gelopen???
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

rusty81
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 Dec 2024, 23:16

Re: Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Berichtdoor rusty81 » 07 Dec 2024, 21:11

Ja de auto is al met verschillende diagnose tools uitgelezen.

Geen foutcodes , geen abnormale waarden...

Ik kan de inlaat slang eens controleren...

Gloeikaarsen waren vervangen omdat er een lek was.

rusty81
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 Dec 2024, 23:16

Re: Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Berichtdoor rusty81 » 07 Dec 2024, 22:16

Auto is al door verschillende diagnose apparatuur uitgelezen. Geen foutcodes. Niks speciaal opgemerkt. Ook al kun je de diagnoses apparatuur in vraag stellen.

Zomaar zaken vervangen is idd een dure hobby maar tegenwoordig is dat maar peanuts in vgl met wat ze de dag van vandaag vragen in de garages hier in Belgie. 120€/h is niet niks. Facturen beginnen hier maar vanaf 1000 euro. Als er mij iemand een goeie prijselijke garage kan aanraden in Vlaanderen zeg maar.

De inlaat slang ga ik eens controleren.

Verstuivers zouden inderdaad eens moeten getest worden. Hoe doe je dit? Met obd computer lukt dit niet. En met een multimeter ook niet.

Gloeikaarsen zijn vervangen omdat het nog de eerste waren en ze lekten olie.

Op een Engelstallig forum zei iedereen dat het de turbo is maar mijn eerste gedacht zijn de injectoren.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2024, 23:39

De enige manier die ik ken om injectoren goed te testen is ze demonteren en naar een specialist brengen. :cry:

Bij een trekker demonteren we ze vaak en hangen ze gewoon naast de kop weer aan de toevoerleiding. Dan kun je iig visueel kijken of ze allevier hetzelfde beeld geven. Maar ik weet niet of dat bij een Puma haalbaar is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Probleem tussen de 2000 en 3000 rpm

Berichtdoor pascal110 » 10 Dec 2024, 09:20

hij doet het alleen op aangegeven toerental en pas op van overgang koud naar warm. toch eigenaar of doet hij het altijd, want dat is namelijk een verschil.
als ik het zo lees ( als hij net uit koud komt)
kun je dus alle zaken die hier genoemd of vervangen zijn uitsluiten en hebben hier niks mee te maken.
behalve moment sluiten egr, maar hij sluit wel want loopt verder goed.
ik zou het zoeken in, verhoogd stationeer lopen, temp voeler tegen lucht massa meter, water temp voeler, thermostaat.

ander iets wat ik lees maar niet bij deze auto , als je ( en ja ook kommenrail) verstuivers wil testen kun je als je erbij komt gewoon de hoeveelheid retour vloeistof meten. ml vaak, gewoon in potjes opvangen, moet nagenoeg gelijk zijn, is er echt een 2x zoveel is iets niet goed en kun je ze als nog een dure test laten ondergaan. dit kost niks. behalve bij de td5 dan daar gaat dit niet. zitten ze ingebouwd.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten